Příležitost na poli elektromobility? ČEZ zvažuje těžbu lithia

Energetická skupina ČEZ, kterou ze 70 % vlastní stát, je na poli elektromobility poměrně aktivním hráčem. A vypadá to, že v tom chce pokračovat i nadále, pokud to pro ni bude finančně zajímavé.

Současné elektromobilové aktivity

ČEZ díky dotacím staví dobíjecí stanice pro elektromobily, kterých bude mít už tento týden jen na území České republiky již více než 100 rychlodobíjecích s 50kW výkonem, dále pak některým státním organizacím a dalším subjektům propůjčuje elektromobily na testování či zlepšení jejich vnímání z pohledu ekologie, ale vedle toho nabízí i kompletní balíček pro instalaci domácích či firemních wallboxů.

Nová strategie s využitím bateriových systémů?

Podle nejnovější informace pak společnost ČEZ dokonce zvažuje těžbu lithia v České republice, konkrétně na Cínovci v oblasti Krušných hor. „Jednou z priorit nové strategie ČEZ je rozvoj nové energetiky, a to budou v budoucnu bateriové systémy,” řekl v úterý na briefingu ředitel firmy ČEZ, Daniel Beneš.

ČEZ chce tedy prozkoumat možnosti těžby, na kterou má ve zmiňované oblasti v České republice přednostní právo australská firma European Metals Holdings (EMH). ČEZ ji poskytne půjčku ve výši 2 miliony eur (přes 50 milionů korun) a do konce roku se rozhodne podle výsledků průzkumu ložiska lithia, jestli do australské firmy vstoupí kapitálově nebo si půjčku nechá vrátit. Případnou možností je i navýšení podílu ČEZu, aby získal většinový podíl v EMH.

Vše prý záleží na výsledcích připravovaného průzkumu ložiska lithia, které ČEZ hodlá provést ve druhé polovině letošního roku.

Tip: Průlomový objev na poli baterií může snížit závislost na kobaltu

„Je naším zájmem, aby zisk z možné těžby lithia zůstal co nejvíce v Česku. Stejně tak naším zájmem je, aby bylo ověřeno, zda se zde těžit lithium vyplatí, nebo ne,” uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Záleží na kvantitě, ale i na kvalitě

Pokud jde o ložisko lithia nacházející se v České republice v Krušných horách, spekuluje se o tom, že by mohlo jít údajně o největší ložisko s tímto vzácným kovem v celé Evropě. Nicméně potvrzené to není a otázkou také zůstává samotná kvalita lithia, na které také velmi záleží. Největší ložiska lithia ve světě se nacházejí v Austrálii, Chile a Argentině. Tento materiál se dnes používá zejména u Li-Ion baterií, které najdeme v mobilních telefonech, počítačích, ale i například v elektromobilech. Ačkoliv podíl lithia je v dnešních Li-Ion baterií jen asi 2 %, takže jde o množství srovnatelné jako když použijete sůl pro ochucení salátu.

Podle Elona Muska, šéfa automobilky Tesla, by se tedy měly baterie jmenovat spíše „nikl grafit“, protože obsahují nejvíce niklu a grafitu. A nejen na celkové hmotě, ani na nákladech se lithium nijak významně nepodílí. Přesto může být lithium poměrně hodnotné, neboť jde o vzácný kov, který se bude v příštích letech častěji využívat, ať už s růstem elektromobility nebo energetických úložišt. A poroste tak logicky i poptávka a cena, ačkoliv ceny baterií mají naopak v nejbližších letech nadále klesat, neboť se technologicky zdokonalují a využívá se například méně podílu vzácných kovů či roste velkovýroba.

zdroj: ČTK, via: Novinky.cz

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Příležitost na poli elektromobility? ČEZ zvažuje těžbu lithia

Energetická skupina ČEZ, kterou ze 70 % vlastní stát, je na poli elektromobility poměrně aktivním hráčem. A vypadá to, že v tom chce pokračovat i nadále, pokud to pro ni bude finančně zajímavé.

Současné elektromobilové aktivity

ČEZ díky dotacím staví dobíjecí stanice pro elektromobily, kterých bude mít už tento týden jen na území České republiky již více než 100 rychlodobíjecích s 50kW výkonem, dále pak některým státním organizacím a dalším subjektům propůjčuje elektromobily na testování či zlepšení jejich vnímání z pohledu ekologie, ale vedle toho nabízí i kompletní balíček pro instalaci domácích či firemních wallboxů.

Nová strategie s využitím bateriových systémů?

Podle nejnovější informace pak společnost ČEZ dokonce zvažuje těžbu lithia v České republice, konkrétně na Cínovci v oblasti Krušných hor. „Jednou z priorit nové strategie ČEZ je rozvoj nové energetiky, a to budou v budoucnu bateriové systémy,” řekl v úterý na briefingu ředitel firmy ČEZ, Daniel Beneš.

ČEZ chce tedy prozkoumat možnosti těžby, na kterou má ve zmiňované oblasti v České republice přednostní právo australská firma European Metals Holdings (EMH). ČEZ ji poskytne půjčku ve výši 2 miliony eur (přes 50 milionů korun) a do konce roku se rozhodne podle výsledků průzkumu ložiska lithia, jestli do australské firmy vstoupí kapitálově nebo si půjčku nechá vrátit. Případnou možností je i navýšení podílu ČEZu, aby získal většinový podíl v EMH.

Vše prý záleží na výsledcích připravovaného průzkumu ložiska lithia, které ČEZ hodlá provést ve druhé polovině letošního roku.

Tip: Průlomový objev na poli baterií může snížit závislost na kobaltu

„Je naším zájmem, aby zisk z možné těžby lithia zůstal co nejvíce v Česku. Stejně tak naším zájmem je, aby bylo ověřeno, zda se zde těžit lithium vyplatí, nebo ne,” uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Záleží na kvantitě, ale i na kvalitě

Pokud jde o ložisko lithia nacházející se v České republice v Krušných horách, spekuluje se o tom, že by mohlo jít údajně o největší ložisko s tímto vzácným kovem v celé Evropě. Nicméně potvrzené to není a otázkou také zůstává samotná kvalita lithia, na které také velmi záleží. Největší ložiska lithia ve světě se nacházejí v Austrálii, Chile a Argentině. Tento materiál se dnes používá zejména u Li-Ion baterií, které najdeme v mobilních telefonech, počítačích, ale i například v elektromobilech. Ačkoliv podíl lithia je v dnešních Li-Ion baterií jen asi 2 %, takže jde o množství srovnatelné jako když použijete sůl pro ochucení salátu.

Podle Elona Muska, šéfa automobilky Tesla, by se tedy měly baterie jmenovat spíše „nikl grafit“, protože obsahují nejvíce niklu a grafitu. A nejen na celkové hmotě, ani na nákladech se lithium nijak významně nepodílí. Přesto může být lithium poměrně hodnotné, neboť jde o vzácný kov, který se bude v příštích letech častěji využívat, ať už s růstem elektromobility nebo energetických úložišt. A poroste tak logicky i poptávka a cena, ačkoliv ceny baterií mají naopak v nejbližších letech nadále klesat, neboť se technologicky zdokonalují a využívá se například méně podílu vzácných kovů či roste velkovýroba.

zdroj: ČTK, via: Novinky.cz

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."