ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Převodovka prodlouží dojezd elektromobilů

  |  1 komentář  |  autor: Luděk Srb

K přednostem elektrického pohonu patří, že k přenosu síly nepotřebuje převodovku. Je to dáno charakteristikou elektromotorů, které dosahují maximálního krouticího momentu již od nulových otáček.

Účinnost elektrického motoru se však mění. Pohybuje se od 90% a klesá až k 60% – zejména při nižších otáčkách. Nabízí se tak otázka – je vhodné přidat do soustavy převodovku?

O kladné odpovědi je přesvědčená anglická firma Antonov, která navrhuje zařadit za elektromotor 3-stupňovou převodovku. Firma si je jistá, že zvolené řešení zvýší účinnost elektrického pohonu a zlepší dojem z jízdy.

V testech se převodovka osvědčila. Po zabudování do elektromobilu vykazoval motor auta o 15 % větší účinnost. Znamená to dvě věci – buď můžeme větší účinnost využít pro prodloužení dojezdu, nebo ke zmenšení drahých baterií.

Převodovka má ale i další výhody. Pohonné ústrojí může být méně robustní díky nižšímu nutnému krouticímu momentu. Navíc motor bude déle pracovat v optimálních otáčkách, čímž dojde k menšímu opotřebení soustavy.

Vyšší cestovní rychlost, svižnější rozjezd, lepší stoupavost a kompaktní rozměry. To jsou další výhody, kterými se převodovka pyšní.

Samotná jednotka má „konvenční“ tvar. Dvou hřídelové uspořádaní s ozubenými koly s dvojitou spojkou pro plynulé řazení. Zvolená koncepce navíc umožňuje zvýšit počet rychlostních stupňů až na čtyři.

Vlastní převodovku jsme mohli vidět na Stuttgartské výstavě elektrických vozidel IDTechEx. Váha prototypu dosahovala 55 kg při délce 416 mm. Sériový model má být ale o 10 kg lehčí a o 40 mm kratší. Životnost jednotky bude minimálně 400 000 km

Firma Antonov v současné době testuje první prototypy v nákladních elektrických vozidlech Smith. Celkově 5 testovacích vozidel určí, zda je převodové ústrojí již zralé pro komerční prodej.

Je až s podivem, že jsme převodovku v elektrických vozidlech neviděli dříve. Pravda, jde proti filozofii elektrického pohonu. Avšak buďme realisté. Na opravdu výkonné a levné baterie si ještě nějaký ten pátek počkáme. Proto každé „netradiční“ řešení, které zlepšuje výkonové charakteristiky elektromobilu, je víc než vítáno.

zdroj: Gizmag, Antonov

ČLÁNKY:

Diskuze

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Jaromír Vegr Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Jaromír Vegr
Jaromír Vegr

Každá převodovka zvyšuje ztráty a snižuje dojezd. To víme z praxe. Pokud je vše dobře nastaveno, je nižší účinnost posazeno do režimu, ve kterém elektromobil jezdí jen minimálně.

Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

21. 9. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Automobilka Peugeot na chystaném pařížském autosalonu 2018 ukáže plně elektrický koncept e-Legend, který se veze na retro vlně. A…

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

21. 9. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Startupová společnost Solid Power, která je financovaná automobilkami či výrobci telefonů, prý vyvinula přelomové solid-state baterie. Alespoň to tedy…

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

21. 9. 2018  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Již na konci letošního roku by se zájemci o nové plně elektrické Niro EV měli dočkat možnost objednání vozu…

Mobilní zobrazení