ElektrickéVozy.cz

Převodovka prodlouží dojezd elektromobilů

  |  1 komentář  |  autor: Luděk Srb

K přednostem elektrického pohonu patří, že k přenosu síly nepotřebuje převodovku. Je to dáno charakteristikou elektromotorů, které dosahují maximálního krouticího momentu již od nulových otáček.

Účinnost elektrického motoru se však mění. Pohybuje se od 90% a klesá až k 60% – zejména při nižších otáčkách. Nabízí se tak otázka – je vhodné přidat do soustavy převodovku?

O kladné odpovědi je přesvědčená anglická firma Antonov, která navrhuje zařadit za elektromotor 3-stupňovou převodovku. Firma si je jistá, že zvolené řešení zvýší účinnost elektrického pohonu a zlepší dojem z jízdy.

V testech se převodovka osvědčila. Po zabudování do elektromobilu vykazoval motor auta o 15 % větší účinnost. Znamená to dvě věci – buď můžeme větší účinnost využít pro prodloužení dojezdu, nebo ke zmenšení drahých baterií.

Převodovka má ale i další výhody. Pohonné ústrojí může být méně robustní díky nižšímu nutnému krouticímu momentu. Navíc motor bude déle pracovat v optimálních otáčkách, čímž dojde k menšímu opotřebení soustavy.

Vyšší cestovní rychlost, svižnější rozjezd, lepší stoupavost a kompaktní rozměry. To jsou další výhody, kterými se převodovka pyšní.

Samotná jednotka má „konvenční“ tvar. Dvou hřídelové uspořádaní s ozubenými koly s dvojitou spojkou pro plynulé řazení. Zvolená koncepce navíc umožňuje zvýšit počet rychlostních stupňů až na čtyři.

Vlastní převodovku jsme mohli vidět na Stuttgartské výstavě elektrických vozidel IDTechEx. Váha prototypu dosahovala 55 kg při délce 416 mm. Sériový model má být ale o 10 kg lehčí a o 40 mm kratší. Životnost jednotky bude minimálně 400 000 km

Firma Antonov v současné době testuje první prototypy v nákladních elektrických vozidlech Smith. Celkově 5 testovacích vozidel určí, zda je převodové ústrojí již zralé pro komerční prodej.

Je až s podivem, že jsme převodovku v elektrických vozidlech neviděli dříve. Pravda, jde proti filozofii elektrického pohonu. Avšak buďme realisté. Na opravdu výkonné a levné baterie si ještě nějaký ten pátek počkáme. Proto každé „netradiční“ řešení, které zlepšuje výkonové charakteristiky elektromobilu, je víc než vítáno.

zdroj: Gizmag, Antonov

ČLÁNKY:

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Jaromír Vegr
Jaromír Vegr

Každá převodovka zvyšuje ztráty a snižuje dojezd. To víme z praxe. Pokud je vše dobře nastaveno, je nižší účinnost posazeno do režimu, ve kterém elektromobil jezdí jen minimálně.

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení