ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Opel Ampera – elektromobil pro každodenní provoz

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Opel nám opět posouvá laťku individuální mobility. Je elegantní a praktický a je prvním evropským elektromobilem, který je bez problémů využitelný pro každodenní využívání v běžném provozu. Sériově vyráběné elektromobily Opel Ampera se na první evropské trhy dostanou již koncem tohoto roku, do ČR dorazí Ampera letos v červnu roku 2012, cena bude ekvivalentem 42 900 EUR dle aktuálního kurzu což je asi 1,1 milionu Kč.

Sofistikovaný systém elektrického pohonu Voltec garantuje modelu Ampera příjemnou dynamiku a poskytuje tak řidiči vozu jedinečný zážitek z jízdy. Jeho točivý moment 370 Nm, dostupný od minimálních otáček motoru, zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/h za cca 9 sekund, maximální rychlost činí 161 km/h. Ampera při pohonu na elektřinu jezdí téměř bezhlučně a i v režimu prodlouženého dojezdu, kdy se spustí palubní spalovací motor, pohánějící elektrický generátor, je hlučnost také minimální.

Nezávislé výzkumy dokládají, že dojezd Opelu Ampera na čistě elektrický pohon (tedy s výlučným využitím energie uložené v akumulátoru) uspokojí požadavky 80 procent evropských řidičů na akční rádius automobilu pro každodenní využívání. Díky palubnímu generátoru se spalovacím motorem ale Ampera dokáže ujet přes 500 kilometrů na jedno nabití a naplnění nádrže. Zážehový motor, pohánějící elektrický generátor, se samočinně nastartuje v momentu, kdy kapacita akumulátoru poklesne pod zadanou minimální hodnotu.

Opel Ampera je poháněn pouze elektromotorem. Je vybaven inovativními lithio-iontovými akumulátory kapacity 16 kWh, které napájí elektromotor o výkonu 111 kW (150 k) – plně nabitá baterie umožňuje dojezd cca 40 km až 80 km pouze na elektrický pohon – a tedy bez emisí. Konkrétní akční rádius závisí na profilu trasy, způsobu jízdy a vnější teplotě. Podle normy ECE R101, která upravuje metodiku měření spotřeby paliva a emisí CO2, činí kombinovaná spotřeba Opelu Ampera méně než 1,6 l/100 km a vůz emituje méně než 40 g/km CO2 (předběžné údaje).

V režimu prodlouženého dojezdu, který se aktivuje vždy při poklesu kapacity akumulátoru pod stanovenou hodnotu, čerpá trakční elektromotor elektrickou energii z generátoru poháněného účinným čtyřválcovým zážehovým motorem o objemu 1,4 l a výkonu 63 kW (86 k). Konstruktéři Opelu Ampera předpokládají, že 90 procent času řidič absolvuje v některém ze dvou hlavních jízdných režimů: „Normal“ a „Sport“. Režim „Sport“ zvyšuje citlivost pedálu akcelerátoru. Pro specifické jízdní podmínky jsou k dispozici dva další zvláštní režimy: Horský režim „Mountain“, který zabezpečuje dostatečnou energii baterie pro jízdu horskými oblastmi. Režim konzervace energie „Hold-charge“ zachovává dostatečnou zbytkovou energetickou kapacitu akumulátoru aktivací zážehového motoru, což je užitečná funkce pro plné využit výhod elektrického pohonu v zónách s omezenými emisemi, jako jsou např. centra některých velkých měst.

Baterie Opelu Ampera se dá snadno dobíjet z běžné domovní zásuvky veřejné elektrické sítě, v zavazadlovém prostoru je uložený nabíjecí kabel délky 6 metrů. Ze standardní elektrické zásuvky 230 V/16 A se baterie zcela nabije za méně než 4 hodiny, přičemž nabíjení lze naprogramovat tak, aby se využilo výhod nižších sazeb mimo odběrové špičky.

Pro technické čtenáře:

Nabíjecí proud je elektronicky omezen maximálním proudem 16A. Při napětí 230V odebíráme ze sítě 3,68 kWh a při vysoké účinnosti nabíjecí soustavy 92-94% dodáváme do akumulátoru 3,4 kW každou hodinu. Akumulátor má nabíjecí účinnost 90% a tak za deklarované 4 hodiny nabijeme akumulátory asi na 12kWh. Tím se potvrzuje, že si elektronika ponechává vždy ve své záloze skoro 25% své energie akumulátoru.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

VČERA  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Automobilka Peugeot na chystaném pařížském autosalonu 2018 ukáže plně elektrický koncept e-Legend, který se veze na retro vlně. A…

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

VČERA  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Startupová společnost Solid Power, která je financovaná automobilkami či výrobci telefonů, prý vyvinula přelomové solid-state baterie. Alespoň to tedy…

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

VČERA  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Již na konci letošního roku by se zájemci o nové plně elektrické Niro EV měli dočkat možnost objednání vozu…

Mobilní zobrazení