ElektrickéVozy.cz

Opel Ampera – elektromobil pro každodenní provoz

  |  komentovat  |  autor:

Opel nám opět posouvá laťku individuální mobility. Je elegantní a praktický a je prvním evropským elektromobilem, který je bez problémů využitelný pro každodenní využívání v běžném provozu. Sériově vyráběné elektromobily Opel Ampera se na první evropské trhy dostanou již koncem tohoto roku, do ČR dorazí Ampera letos v červnu roku 2012, cena bude ekvivalentem 42 900 EUR dle aktuálního kurzu což je asi 1,1 milionu Kč.

Sofistikovaný systém elektrického pohonu Voltec garantuje modelu Ampera příjemnou dynamiku a poskytuje tak řidiči vozu jedinečný zážitek z jízdy. Jeho točivý moment 370 Nm, dostupný od minimálních otáček motoru, zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/h za cca 9 sekund, maximální rychlost činí 161 km/h. Ampera při pohonu na elektřinu jezdí téměř bezhlučně a i v režimu prodlouženého dojezdu, kdy se spustí palubní spalovací motor, pohánějící elektrický generátor, je hlučnost také minimální.

Nezávislé výzkumy dokládají, že dojezd Opelu Ampera na čistě elektrický pohon (tedy s výlučným využitím energie uložené v akumulátoru) uspokojí požadavky 80 procent evropských řidičů na akční rádius automobilu pro každodenní využívání. Díky palubnímu generátoru se spalovacím motorem ale Ampera dokáže ujet přes 500 kilometrů na jedno nabití a naplnění nádrže. Zážehový motor, pohánějící elektrický generátor, se samočinně nastartuje v momentu, kdy kapacita akumulátoru poklesne pod zadanou minimální hodnotu.

Opel Ampera je poháněn pouze elektromotorem. Je vybaven inovativními lithio-iontovými akumulátory kapacity 16 kWh, které napájí elektromotor o výkonu 111 kW (150 k) – plně nabitá baterie umožňuje dojezd cca 40 km až 80 km pouze na elektrický pohon – a tedy bez emisí. Konkrétní akční rádius závisí na profilu trasy, způsobu jízdy a vnější teplotě. Podle normy ECE R101, která upravuje metodiku měření spotřeby paliva a emisí CO2, činí kombinovaná spotřeba Opelu Ampera méně než 1,6 l/100 km a vůz emituje méně než 40 g/km CO2 (předběžné údaje).

V režimu prodlouženého dojezdu, který se aktivuje vždy při poklesu kapacity akumulátoru pod stanovenou hodnotu, čerpá trakční elektromotor elektrickou energii z generátoru poháněného účinným čtyřválcovým zážehovým motorem o objemu 1,4 l a výkonu 63 kW (86 k). Konstruktéři Opelu Ampera předpokládají, že 90 procent času řidič absolvuje v některém ze dvou hlavních jízdných režimů: „Normal“ a „Sport“. Režim „Sport“ zvyšuje citlivost pedálu akcelerátoru. Pro specifické jízdní podmínky jsou k dispozici dva další zvláštní režimy: Horský režim „Mountain“, který zabezpečuje dostatečnou energii baterie pro jízdu horskými oblastmi. Režim konzervace energie „Hold-charge“ zachovává dostatečnou zbytkovou energetickou kapacitu akumulátoru aktivací zážehového motoru, což je užitečná funkce pro plné využit výhod elektrického pohonu v zónách s omezenými emisemi, jako jsou např. centra některých velkých měst.

Baterie Opelu Ampera se dá snadno dobíjet z běžné domovní zásuvky veřejné elektrické sítě, v zavazadlovém prostoru je uložený nabíjecí kabel délky 6 metrů. Ze standardní elektrické zásuvky 230 V/16 A se baterie zcela nabije za méně než 4 hodiny, přičemž nabíjení lze naprogramovat tak, aby se využilo výhod nižších sazeb mimo odběrové špičky.

Pro technické čtenáře:

Nabíjecí proud je elektronicky omezen maximálním proudem 16A. Při napětí 230V odebíráme ze sítě 3,68 kWh a při vysoké účinnosti nabíjecí soustavy 92-94% dodáváme do akumulátoru 3,4 kW každou hodinu. Akumulátor má nabíjecí účinnost 90% a tak za deklarované 4 hodiny nabijeme akumulátory asi na 12kWh. Tím se potvrzuje, že si elektronika ponechává vždy ve své záloze skoro 25% své energie akumulátoru.

ČLÁNKY:, , ,
Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) je králem všech hybridů

Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) je králem všech hybridů

2. 10. 2017  |    |  2 komentáře

Prius zůstává ikonickým a tak trochu futuristickým vozem i v roce 2017, tedy 20 let od prvního sériově vyráběného hybridního…

Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

24. 9. 2017  |    |  diskuze (0)

Spoluzakladatel Applu Steve Wozniak by o inovacích mohl něco vědět. A něco by mohl vědět také o inovátorech. Nedávno se…

Richard Hammond boural jedním z nejdražších elektromobilů

Richard Hammond boural jedním z nejdražších elektromobilů

3. 9. 2017  |    |  diskuze (0)

Richard Hammond je v partě současných moderátorů pořadu The Grand Tour (a bývalých moderátorů Top Gearu) považován za „toho třetího“. Je…

Mobilní zobrazení