ElektrickéVozy.cz

Ohrožují chodce tiché elektromobily?

  |  2 komentáře  |  autor: Luděk Srb

S rostoucím počtem elektromobilů vzniká nový problém. Paradoxně je to hluk, vlastně absence jakéhokoli hluku. Elektromobily jsou tak tiché, že nejsou slyšet, opomineme li zváštní písklavý zvuk a svištění pneumatik.

U nás to ještě není aktuální, ale ve Spojených státech bude brzy brázdit ulice víc jak milion elektromobilů. A tak již dnes začínají uvažovat, že vytvoří umělý hluk, aby ochránili chodce. Není to vtip, uvažuje o tom administrativa presidenta Baraca Obamy a již to také předali ministerstvu dopravy. Pokud ministerští pracovníci společně s vědci dospějí k názoru, že elektromobily jsou nebezpečně tiché, mohou nařídit vybavit vozy přístrojem vydávajícím umělý zvuk.

Současně s elektromobily zkoumají i bezpečnost vozů s hybridním pohonem kombinujícím elektromotor a spalovací motor. Tyto vozy totiž zpravidla v nižších rychlostech jedou jen na baterie, takže jsou stejně tiché jako elektromobily. Problém zkoumání dopadů elektromobilů na bezpečnost dopravy je v tom, že o tomto typu vozidel existuje velmi málo statistických dat, uvádí Scientific American.

Ministerstvo proto na své internetové stránky vyvěsilo výzvu, jež vybízí širokou veřejnost k zasílání podnětů a poznatků o elektromobilech.

Jednou z mála studií, o niž se může administrativa Baracka Obamy opřít, je práce Lawrence Rosenbluma z kalifornské univerzity. Ten na figurantech majících zavázané oči zkoušel, na jakou vzdálenost slyší auta s běžným pohonem a s elektrickým. Rozdíl byl bezmála trojnásobný. Spalovací motory slyšeli lidé na 11 metrů, zatímco elektrovozy na 3,4 metru.

Toyota řeší podobný problém u svého známého modelu prius, pro který nabízí speciální zařízení. Reproduktor, jenž ven hučí a varuje tak chodce.

Tichost elektrovozidel řeší už například Čína, ale na rozdíl od USA svérázně. Jihočínské město Šen-čen v červnu bez většího varování zakázalo prodej elektroskútrů, neboť podle tamních úředníků měly na svědomí 15 procent všech nehod motocyklů a jen letos způsobili jejich řidiči smrt 64 lidem a zranili jich 233.

via: auto idnes

ČLÁNKY:

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Jaromír Vegr
Jaromír Vegr

Lidé mají koukat, obzvláště když se chystají vstoupit do vozovky, která patří vozidlům. Mají být i ohleduplní. Vozidla, pokud se pohybují z jakéhokoli důvodu na chodníku pro chodce, to tak činí.

Jaromír Vegr
Jaromír Vegr
Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení