Nová Toyota Prius – test v naší redakci

Luděk Srb

Opět jsme měli možnost zapůjčení dalšího vozu od autorizovaného servisu a prodejce Toyota Dolák v Českých Budějovicích. Tentokrát jsme otestovali nový Prius.

Toyota Prius – hatchback nižší střední třídy, první hybridní vůz od Toyoty. Celosvětový prodej těchto vorů od roku 1997 míří k hranici 4 milionů kusů. Toyota Prius se začala prodávat v roce 1997 v Japonsku a hned nato v USA. Dále pak v Evropě v roce 2000.

Prius se v České republice prodává za již realitně přijatelnou cenu od 669 900 Kč, tedy za tolik kolik původně stála třetí generace Priusu. Již to není pojato jako zázrak techniky, na jehož ovládání člověk potřebuje technické vzdělání, ale nový Prius nikoliv. Je to celkem jednoduché rodinné auto, jehož ovládání pochopí snad každý. Zvnějšku si však zachovává charakteristický, nezaměnitelný tvar rodiny Prius.

Naše dojmy z jízdy

Jaké jsou? Vynikající. Toyota stále vylepšuje svůj hybridní pohon HSD s každou novou verzí a tato nová Toyota Prius patří tomu nejlepšímu, co dosud z dílen Toyota vyšlo. Auto se neuvěřitelně rychle a chytře dokáže rozhodovat o tom kdy použít čistě elektrický mód a kdy zapojit také spalovací motor.

Při jízdě z Českých Budějovice na Lipno přes malé vesničky jsme byli téměř zaskočeni tím s jakou přesností fungovalo přepínání na čistě elektrický pohon při vjezdu do vesnice (samozřejmě jsme se drželi max. povolené rychlosti) a naopak zapojení spalovacího motoru při potřebě vyššího výkonu.

Nový Prius dokáže v čistě elektrickém módu ujet mnohem víc než jeho předchůdci – viz náš test Toyoty Auris Hybrid, a to až do rychlostí lehce přes 70 km/h. Opět samozřejmě závisí na našem řidičském umu a citlivosti nohy. Pokud ale nikam nespěchá, dokáže auto ujet čistě na elektřinu klidně i kolem 5 km.

Díky tomuto novému systému, kdy nejsme omezeni rychlostí do 36 km/h v elektrickém módu, jako u předešlých typů, dosáhneme velmi zajímavé spotřeby. Při vyloženě klidné až šetrné jízdě jsme se pohybovali na hodnotách 4,0 – 4,5 l/100 km. Jakmile jsme začali jezdit trochu ostřeji, vyskočila spotřeba mírně nad 5,5 l/100 km. Uvážíme-li však, že máme pod kapotou motor 1,8l v benzínu a hmotnost 1,5 tuny, je to spotřeba obdivuhodná.

Hybrid Prius má k dispozici čtyři módy jízdy. Standard a přes tlačítka ještě EV, Eco a Power. Každý z těchto módu především mění rychlost odezvy vozu a upravuje zrychlení. V Eco módu se auto plynule plouží. Ale přesně to od Eco módu čekáme.

Naopak v Power módu máme plný výkon jako součet síly obou agregátů, tedy dostatek točivého momentu i pro svižnější jízdu. A Standard mód je něco mezi tím, lze s ním bez problémů jezdit. Pro cílovou skupinu, tedy jakožto (jediné) plně hybridní rodinné MPV, je to ideální rozvržení.

První dojmy z testu nového hybridu značky Toyota jsou více než pozitivní. Automobilka dokazuje, že víc než deset let zkušeností v oblasti hybridů skutečně aktivně využívá k neustálému vylepšování svých vozů. A čísla prodeje a poruchovosti potvrzují správný směr tohoto konání. Vždyť značka Prius se na pár měsíců stala třetí nejprodávanější na světě!

Co se nám líbilo ?

–         plynulá jízda a řazení, které zajišťuje převodovka eCVT. Nemá převodové stupně, je tichá a plynulá. Nepoznáte jak a kdy řadí. Stejně tak ani kdy se přidá do tahu, např. při jízdě s kopce a následné akceleraci. Ani při změně s EV modu kdy se přidá motor.

–         Systém elektroniky, o které ani nevíte a při tom vás chrání a dodává komfortu, jen seznam vám připadá jako známá písnička od Mládka o zkratkách :

–         ABS, EBD, BA, VSC, VSC+, TRC, HAC, PCS, ELR…

–         Příjemný je i tempomat, který funguje i v EV modu, kdy nastavíte třeba 50km/h v obci a pokud máte dost energie, nebo nejdete do kopce, projedete celou obec na elektrický pohon.

–         Také nezapomněli na již známý systém Smart Entry, kdy se jen přiblížíte ke klice dveří a auto se odemkne.

Co ještě dodat ? pár postřehů…

  1. Nový Prius není slyšet, když jede na EV mód. Žádný zvuk, připomínající elektromobily anebo trolejbusy nebo snad tramvaje… Opravdu není slyšet.
  2. Nový Prius má vražedné brzdy. Opravdu za vámi NIKDO není schopen zastavit. Rozdíl je tak markantní, že jsme jej zkusili ověřit z rychlosti 40km/h.

–         Toyota Prius má o 1,8m kratší brzdnou dráhu, než Toyota Auris

–         Toyota Prius má o 2,5m kratší než Škoda Superb

–         Toyota Prius má o 3,3m kratší než jeden nový moderní francouzský vůz…

A to vše při rychlosti pouhých 40km/h. Máte pocit, že narážíte do zdi.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články