Nabíjení elektromobilů stejně rychlé jako tankování?

20. 1. 2019  |  Lenka Ennie Malá  |  15 komentářů

Startup Gbatteries tvrdí, že elektromobil lze nabít stejně rychle, jako natankovat auto se spalovacím motorem – pomocí technologie, která pracuje s již existujícími Li-Ion bateriemi.

Tip: Nový patent Tesly slibuje vylepšení baterií u elektromobilů

Startup Y Combinatoru nazvaný Gbatteries přišel s odvážným tvrzením: elektrický vůz prý dokáží nabít za stejnou dobu, jaká je potřeba pro natankování konvenčních aut. Tento projekt vytvořil letecký inženýr Kosty Khomuto, elektrotechnici Alex Tkachenko a Nick Sherstyuk a výkonný ředitel Tim Sherstyuk a je financován společnostmi Airbus Ventures, Initialized Capital, Plug and Play a SV Angel.

Dle Khomutova se většina společností zaměřuje na vývoj nových chemikálií nebo materiálů, kterými se snaží zlepšit rychlost nabíjení baterií. Ale rozvoj nových materiálů je obtížné a navíc vyžaduje vysoké investice. ,,Naše technologie je kombinací softwarových algoritmů (s využitím umělé inteligence) a elektroniky, která pracuje s Li-ion bateriemi, které již byly ověřeny, testovány a vyrobeny. Změna není potřeba.“ Tým slibuje, že produkt umožní nabít 60kWh baterii za 15 minut.

Sherstyuk uvedl, že podnět pro novou technologii byly baterie v mobilech, které se postupem času značně zhoršují. V laboratoři propojili jednoduchý řídící systém spolu s algoritmem. Po šesti měsících testování a zkoušení byl mezi běžně nabíjenými a pokusnými bateriemi zřetelný rozdíl.

Zatím není zcela jasné kdy, a jestli vůbec se tato technologie objeví u elektrických vozů. Vždyť jen jednoduchým výpočtem na základě toho, co dovolují fyzikální zákony nabíjení, zjistíme, že by pro tak rychlé nabíjení bylo potřeba výkonu přes 700 kW, což by znamenalo nabíječku s kabelem o průměru možná 20 cm (!). Technologie nám tedy v tomto případě přijde spíše na hony vzdálená realitě, než že bychom se něčeho podobného v brzké budoucnosti dočkali, minimálně ne u běžných produktů.

Média se ovšem této senzační zprávy okamžitě chytila a včetně těch českých médií informuje o tom, jako by to byla hotová věc. Opak je ovšem pravdou. Ale co nemůžeme popřít, taková technologie by se u elektromobilů opravdu velmi hodila a přispěla by k většímu prosazení elektromobility.

Zdroj: Autoblog

Články: , , , , , , ,

avatar
5 Comment threads
10 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Tomáš MRobinLáďa_MiEVKerosinFrantišek Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Tomáš M
Tomáš M

Pokud není fronta lidí u pokladny na zaplacení, trvá natankování dvaceti litrů necelé tři minuty, včetně zastavení, vystoupení, otevření víčka nádrže , natankování, zavření víčka, zaplacení a nastoupení a nastartování strávíte na benzince maximálně deset minut, takže s nabíjením baterie takhle rychlí asi nikdy nebudem. Rychlejší bude jen výměna vybité baterie za nabitou, tam by mohlo dojít k výměně do pěti minut.

Láďa_MiEV
Láďa_MiEV

Jednou jsem si to změřil. Příjezd k volnému stojanu (žena řídila, já tankoval plnou), zaplacení kartou u obsluhy bez čekání. Od příjezdu po odjezd to trvalo 7 minut. Při cestě elektromobilem MiEV (baterie 16kWh) jsem v Německu na dálnici připojil kabel a šli jsme na toaletu. Koupili jsme kávu sebou a když jsme přišli k autu což trvalo celkem asi těch Vámi uvedených 10 minut, auto bylo nabité. Odpojil jsem kabel a jeli dál. Příště, když jsme nemuseli, tak jsme od auta ani neodcházeli, jelikož od příjezdu po odjetí to bylo 10, max.15 minut, což jsme využili k přečtení zpráv… Číst vice »

Tomáš M
Tomáš M

Tak to jste hodně pomalí, já nejsem odpůrce elektromobilů a mrzí mně že už tahle mechanika jde mimo mně. Bohužel už mám jen na tu tříkolku a tak si ju chcu koupit. A ten dojezd mi vyhovuje, do obchodu a dom bohatě stačí, dokonce se dá baterka vyjmout a nabíjet doma v paneláku. Špica.

Láďa_MiEV
Láďa_MiEV

Každý jsme nějak začínali ;)

František
František

Láďo, baterie 16kWh (s prominutím) neumožňuje v podstatě nic jiného, než poskakovat od stojanu ke stojanu. To je prdítko. Chápu, že byla rychle nabitá. To odpovídá PET láhvi benzínu.

Láďa_MiEV
Láďa_MiEV

Já to vím ;) Jel jsem do Stuttgartu na kafe, celkem přes 900km a nabíjel jsem 4-5x tam a stejně zpět. Mají tam rychlé nabíječky na dálnicích každých 50 km. Někdy jsem i jednu vynechal a bylo to až po 100km, když jsem se svezl za autobusem. Většinou jsem ale jel s nohou na podlaze na omezovač 130km/h, takže to bylo tak akorát. Chtěl jsem to vyzkoušet a nakonec jsem to jel ještě jednou a pak zase s kolegou do Mnichova se podávat na eBolta. Nyní to jezdím IONIQem pouze s jednou zastávnou 20-30 min. u Norimberku. Na tu PET… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Měnit fyzicky jednu baterii za druhou už někdo zkoušel, tuším, že nějakej Italskej StartUp, a prokazatelně to má více nedostatků než výhod. Zejména kontaky na tok velkých proudů tím trpí. Nicméně kdyby to fungovalo, tak by to byl převrat, protože spalovací auto sice natankujete za pár minut řádově do pěti, to máte pravdu, ale musíte jet k té benzině. Kdežto dobíjet lze na mnohem více místech včetně garáže doma. Takže dobíjení je možné spojit s jinou činností. Mohu dobíjet když nakupuju v obchoďáku, mohu dobíjet zatím co sedím v práci, mohu dobíjet když budu na obědě, v kině, na procházce…… Číst vice »

Tomáš M
Tomáš M

No nechcu umřít úplně hloupé, tak jsem se rozhodl že si letos na jaro koupím el. tříkolku.Na auto nemám a na půjčení auta taky ne. Pak poreferuju.

Kerosin
Kerosin

Pochlubte se nám jakou. Mě láká ten e-blesk. :-)
https://www.elblesk.cz/
Za ty peníze to musí bejt hrozná prča, jen se bojím, že mě 2,5 KW neutáhne do kopce, ale kdyby tam dali 5 až 6KW (tak by to stále bylo AM ), a to by frčelo jedna báseň.

Tomáš M
Tomáš M
Alien5
Alien5

A jeste zapocitat cestu na benzinu cekani u stojanu smrad atd..3 minuty lol, zapnete nekdy stopky ja to udelal 8 minut, to zvladne nova 350kw nabijecka take ? jinak proc nekam jezdit kdyz ma clovek kazdy den rano plnou baterku :D

Harry
Harry

SUPER !!! Další nesmysl, který se zrodil na divokém Západě… Samozřejmě je to nesmysl. Je třeba to brát s rezervou, jako úžasné samolepky, co zvýší kapacitu baterie na dvojnásobek… jako úžasné krabičky, které Vám vysuší barák… jako úžasný přístroj co najde všechny nemoci atd atd. Ale hezky se to čte… :-)

Kerosin
Kerosin

Moc držím pánům badatelům palce, bylo by super kdyby se to podařilo uvést v praxi. Každopádně, když vidím ten progres v elektromobilitě za posledních dest let, tak pokud průmysl tohle tempo udrží, ani si netroufám představit, kam se ta technologie dostane za dalších deset let.

František
František

Chválím autora článku. Na web zaměřený na elektrická auta jsou to slova rozumná a střízlivá. A hlavně pravdivá.

Robin
Robin

Dobře, že se zde v závěru článku objevila doplňující informace od autora, jaká by byla současná realita. Takže tento nápad beru jen jako vizi a bude nutné počkat na nějaký objev, který bude snáze realizovatelný.

PRÁVĚ VYŠLO NA ELEKTRICKEVOZY.CZ

Dotace na elektromobily v ČR pokračují. Na firmy čeká 150 milionů korun

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo novou již VI. výzvu, ve které bude podporovat menší mimopražské firmy. TIP: Vše, co potřebujete vědět o dotacích na… (diskuze 2)

Luboš Srb  |   publikováno: DNES

V Rakousku už havarovala první Honda e. Byl to předváděcí kus

Elektromobil Honda e utrpěl nehodu, při které skončil na boku. Došlo k ní v Rakousku a dle místních informací byl havarovaným zrovna předváděcí kus,… (diskuze 4)

Michaela Kadlecová  |   publikováno: DNES

Nová Tesla Gigafactory 5 v Texasu bude opravdu šíleně velká

Továrna Gigafactory, kterou buduje Tesla v texaském Austinu, bude v mnoha ohledech fenomenální. V porovnání s jinými továrnami, které vyrábějí vozy Tesla, bude několikanásobně… (diskuze 0)

Michaela Kadlecová  |   publikováno: DNES

5 nápadů, jak by Tesla mohla softwarově vylepšit Model 3. Máte nějaké další?

Už to bude skoro půl roku, co jezdíme s Teslou Model 3. Nastává tedy pomalu čas hlubšího hodnocení toho, jaký elektromobil opravdu je a… (diskuze 8)

Luboš Srb  |   publikováno: VČERA

Zásadní zlom? Tesla baterie budou mít o 20 % vyšší energetickou hustotu

„Tužkové“ bateriové články s označením 2170, které používá Tesla ve svých elektromobilech, by měly mít v příštích pěti letech o 20 % zvýšenou energetickou… (diskuze 9)

Luboš Srb  |   publikováno: 31. 7. 2020
Dodržujeme pravidla o ochraně osobních údajů.
K analýze návštěvnosti a personalizaci reklam používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací.