Výroba nejnovějšího a cenově dostupnějšího elektromobilu Tesla Model 3 už jede na poměrně plné obrátky, když automobilka produkuje 5 000 vozů týdně. Nicméně až přijde na řadu nejlevnější varianta Modelu 3, někteří experti tvrdí, že taková výroba musí být prodělečná. Proč si to myslí?
V současnosti se vyrábí jen vyšší varianty elektromobilu Tesla Model 3, jejichž cena činí v průměru asi 42 tisíc dolarů, cca necelých 950 tisíc korun.
Analytik Colin Langan ze společnosti UBS na základě rozebraného elektromobilu Tesly zjistil, že na takovém modelu může automobilka vydělávat sotva 1 tisíc dolarů. A s příchodem očekávané cenově nejdostupnější varianty si pak myslí, že bude výroba dokonce prodělečná.
Podle něj bude Tesla na každém voze prodělávat kolem 5 900 dolarů, v přepočtu 130 tisíc korun.
Nicméně tvrzení Langana se zdá být značně neobjektivní. Jednak dříve marži Tesle počítal na základě jednotlivých dílů u konkurenčního elektromobilu Chevy Bolt EV, což je opravdu šílené, a hlavně nyní vůbec nepočítal s novým bateriových modulem, který Tesla vyvinula speciálně pro cenově dostupnější Model 3, aby právě snížil náklady na výrobu.
Pokud jde o jiné podobné pokusy o zjištění, kolik může Tesla na svých vozech vydělávat, tak například společnost Munro research došla k závěru, že na Modelu 3 má Tesla asi 30 % marži a další společnost zjistila, cena materiálu a výroby je jen asi 28 tisíc dolarů, takže i zde je jistý prostor pro marži.
Navíc analytik Langan z historického hlediska nedoporučoval kupovat akcie Tesly, takže se zdá, že jeho nynější tvrzení o prodělečnosti výroby nejnovějšího elektromobilu Tesly může být jen pokusem o ovlivnění akciového trhu podobnou zprávou, což by pak mělo vést k rychlému zisku peněz.
V každém případě je zatím zcela zcestné počítat marži, když neznáme vstupní data.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.