Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Mini Cooper S E Countryman All4: elektrifikace v malém-velkém

  |  Luboš Srb  |  diskuze

První běžně vyráběné elektrické Mini dokazuje, že elektrifikace může být klidně i pro konzervativní zákazníky.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

Jezdí jako motokára

O legendárním Mini už bylo nesčetněkrát řečeno, že jezdí jako motokára a při jízdě tak můžete zažít spoustu zábavy především při průjezdu zatáčkami. A skutečně, je tomu tak i u výrazně těžšího plug-in hybridního modelu Countryman, který je navíc ještě zvětšený oproti klasickému malému Mini Cooperu. Britové totiž jednak použili velmi povedený pohon kombinující 1,5litrový tříválcový spalovací motor s automatickou šestistupňovou převodovkou pro pohon předních kol a elektromotor pohánějící kola zadní, tak dokázali snížit těžiště auta a velmi dobře rozložit hrací sílu na obě soupravy. Celkový výkon činí 224 koní a točivý moment 385 Nm. Při průjezdu ostřejšími zatáčkami se opravdu můžete cítit, jako když řídíte silnou a dobře stabilní motokáru. Alespoň dle mého porovnání tomu tak je, ať už porovnávám s konvenční nebo i plně elektrickou motokárou, které mě opravdu velmi baví.

Ať už také rádi sedíte na okruhu za volantem motokáry nebo ne, jízdní vlastnosti a skvěle sehraný hybridní pohon Mini Cooperu S E Countryman All4 jistě také oceníte. Podvozek je o něco měkčí, což se občas na nezpevněných českých silnicích projevuje tak, že se Mini nezvykle rozhoupá. Volant a řízení je poměrně tuhé, ale přesné. Kabina je při rychlosti do 90 km/hod skvěle odhlučněna, ovšem při jízdě dálniční rychlostí už jsem slyšel docela nepříjemný zvuk pneumatik a občas i toho, když se silnější vítr opíral do vozu a házel s ním. Pokud jedete jako s elektromobilem, můžete si užívat krásně tichou jízdu. Ale zase uslyšíte každé cvaknutí třeba při používání plastových tlačítek. Pokud jde o zvuk spalovacího motoru, překvapilo mě, jak dobrý měl zvukový projev i v případě sešlápnutí pedálu až k podlaze a vytočení do vyšších otáček.

Vlastně celé pohonné ústrojí je podle mě největší předností plug-in hybridu od Mini. S autem můžete jezdit jako s konvenčním vozem a díky automatu nemusíte naprosto nic řešit. Při rozjíždění pomáhá spalovacímu motoru elektromotor a někdy jede jen elektromotor naopak bez asistence spalovacího agregátu. Dokonalost vidím v souhře, kdy elektrický pohon s okamžitým točivým momentem dodá potřebnou sílu pro okamžité zrychlení bez zbytečné prodlevy a kolikrát i bez postřehnutí řazení. I když sešlápnete pedál až k podlaze, uslyšíte poměrně přirozený a příjemný zvuk, což se u hybridů většinou nestává. Mimochodem z 0 na 100 km/hod dokáže Mini Cooper S E Countryman All4 zrychlit za 6,8 sekund a maximálka činí 198 km/hod. Při rozjíždění na křižovatce pak zrychlíte na padesátku v rámci pouhých pár sekund, stejně jako i u těch nejobyčejnějších elektromobilů.

Mini jako elektromobil?

Nebyl by to pořádný plug-in hybrid, pokud by nenabízel hned několik jízdních režimů a také režimů podle využití obou pohonů. Mini v tomto směru přináší celou plejádu nastavení. Pokud jde o jízdní režimy, tak můžete využívat ekologický a nejúspornější režim Green, dále režim Komfort pro maximální pohodlí, či režim Sport s maximálním výkonem. Zde není třeba nic dodávat. V případě režimů s volbou typu pohonu už to ovšem tak jednoduché není. Můžete využívat základní režim Auto eDrive, kdy necháváte nastavení na palubních systémech, které vyhodnocují, kdy je lepší jet na benzín, kdy v hybridním režimu a kdy jen čistě na elektřinu, a to až do 80 km/hod. Ale také počítají například s topografií, tedy profilem trasy dle navigace. V tomto režimu se nemusíte o nic starat a pokud pojedete řekněme normálním stylem jízdy, můžete dosáhnout relativně slušných hodnot spotřeby.


Pak je tady režim Max eDrive, který se snaží maximalizovat využití elektrického pohonu a je tedy dobré mít vždy auto nabité a baterii kdykoliv to jen jde dobíjet. Navíc lze nastavit maximální rychlost čistě EV režimu až do rychlosti 125 km/hod. Geniální je pak nastavení pedálu akcelerace, který v tomto čistě elektrickém režimu funguje až téměř do plného sešlápnutí jako akcelerace při jízdě s elektropohonem a v momentě, kdy sešlápnete pedál s trochou vůle o něco více až úplně k podlaze, dojde k zapojení spalovací jednotky a získání maximálního výkonu. Ale na rozdíl od jiných plug-in hybridů to neznamená, že byste neustále při zrychlení na křižovatce tímto vypínali čistě elektrický režim a museli ho pak znovu zapínat. Skvělé. Třetím režimem je Save Battery, kdy je energie v baterii rezervována pro pozdější využití a auto vám ponechá nejméně 90 % kapacity, nadbytek energie občas použije například pro rozjezdy. Můžete tak třeba chvíli při jízdě za městem dobíjet baterii rekuperací či spalovacím motorem a postupně tak získat pár kilometrový dojezd čistě na baterii, který pak využijete ve městě pro lokálně bezemisní jízdu.

K dokonalosti mi zde chybí jen pár věcí. Především lepší ukazatele toho, jak auto hospodaří s energií, kolik procent baterie mi zbývá, či jaká je aktuální či průběžná spotřeba při různých cestách. Některé informace najdete jen na téměř 9palcovém dotykovém displeji po pravé ruce, některé na miniaturním displeji za volantem a to ještě jen v potřebném jízdním režimu a některé pro změnu nenajdete vůbec. Pochválit můžu snad jen za to, že Mini umožňuje naplánovat nabíjení dle toho, jak se vám to hodí – příkladem přes noc s levnější energií. A nastavovat můžete i nabíjecí proud, to když využíváte například wallbox. Maximální dobíjecí výkon je však jen 3,6 kWh, což při kapacitě baterie 7,6 kWh znamená nejméně něco přes 2 hodiny strávené na nabíječce. A v případě klasické zásuvky 230 V pak dokonce zhruba 3 hodiny čekání. Ideální je tedy nechat auto nabíjet přes noc doma nebo třeba během dne v práci. Nabíjecí slot je umístěný u dveří řidiče, což v případě zastávek u veřejných nabíjecích stanic může být někdy celkem nepraktické. Na druhé straně je pak u dveří spolujezdce pouze atrapa s EV motivem.

Pokud jde o spotřebu, tak v čistě EV režimu se dá jezdit za cca 13-15 kWh/100 km a reálný dojezd jsem měl něco přes 30 km na jedno plné nabití. Pro jízdu do práce nebo na chatu to může stačit, ale samozřejmě vždy záleží na konkrétním případu zákazníka. Pokud pak jedete pouze se spalovacím motorem a baterii máte prázdnou (při méně než 7 % už nemůžete vynutit čistě elektrický režim a můžete jezdit pouze jako s hybridem), tak počítejte se spotřebou ve městě kolem 7-8 l/100 km a mimo město pak necelých 9 l/100 km. Pokud naopak průběžně baterii dobíjíte a jezdíte s Countrymanem jako opravdu s plug-in hybridem, pak spotřeba klesne klidně jen na 3,5-4 l/100 km. Plug-in hybrid od Mini se tedy může vyplatit jen v případě, kdy s ním jezdíte i jako s elektromobilem nebo alespoň hybridem, jinak se vám provozní náklady naopak ještě zvýší oproti klasické spalovací verzi. A pak navíc musíte počítat s kratším dojezdem kolem 500 km, protože nádrž má jen 36 l.


Na palubě Mini nechybí ani základní bezpečnostní asistenti, ať už jde o varování před kolizí, tempomat, nebo kvůli čistě elektrickému režimu a tedy velmi tichému provozu také speciální akustickou ochranu chodců, stejně jako u elektromobilů. Specialitou je pak parkovací kamera, kdy se kromě obrazu na dotykovém displeji můžete orientovat i s pomocí barevného kruhu, který svítí zeleně nebo v případě překážky okamžitě zčervená. A je to tedy další příjemné vylepšení, které doplňuje klasickou zvukovou odezvu reagující na parkovací čidla.

Závěr

Není to tradiční Mini, ale má s ním společný nejen design, ale třeba i jízdní vlastnosti, přitom je mnohem větší. Možná i proto působí poněkud neobvykle, zvláštně. Ale lidé dnes nekupují malá auta tak, jako dříve a chtějí auta větší. Crossoverový Countryman je tedy vozem, který má oslovit co nejvíce zákazníků. Jenže se svou poměrně dost vysokou cenou a nepřesvědčivou spotřebou v klasickém hybridním režimu, nebo i některými nedostatky v interiéru to působí dost jako oxymorón. Cenová politika bude asi největší překážkou, každopádně pokud bychom toto nebrali v potaz, pak jde o celkem povedený plug-in hybrid s jedním z nejlepších pohonů kombinujících spalovací motor a elektromotor. Jestli tohle je teprve začátek elektrifikace u britské stáje, pak se už osobně nemůžu dočkat toho, co přijde v příštích letech.

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
  Přihlásit k odběru  
Upozornit na
Mobilní zobrazení