Majitelé elektroaut nabíjejí raději pomalu, než rychle. Má to své důvody

Pavel Škopek
  • Může to znít nelogicky, ale elektromobilisté raději nabíjejí pomalu
  • Proč majitelé elektromobilů upřednostňují AC nabíjení?
  • Neplatí to samozřejmě úplně vždy
Tesla Model 3, nabíjení
Tesla Model 3, nabíjení

U elektromobilů se kromě jejich dojezdu stále řeší i rychlost nabíjení. Všimněte si, jak se automobilky v marketingových materiálech doslova předhánějí v tom, za jak krátkou dobu se jejich auto dobije. Skutečně je to ale pro běžného majitele elektromobilu tak důležité? V našem videu na Instagramu jsme se zamýšleli nad tím, proč většina lidí záměrně volí naopak pomalé AC nabíjení.

Když je dost času

Každý majitel elektromobilu je jiný a jiné jsou i jejich potřeby. Někdo potřebuje jezdit pravidelně dlouhé štreky a musí mnohdy nabíjet i během dne. Jiní řidiči většinou za den najezdí do práce pár desítek kilometrů a vystačí si s nabíjením klidně jednou za týden. Elektromobil stejně jako kterékoli jiné auto většinu doby prostojí na místě. Pokud to podmínky dovolují, je proto v takovém případě výhodnější si nabít v klidu přes noc. Samozřejmě, že pokud bydlíte ve městě v bytě a musíte parkovat na ulici, tak to pro vás nebude. Využijí to především ti, kteří mají vlastní garáž.

Pomalé nabíjení, zvlášť z běžné zásuvky si sice skutečně svou rychlostí nezadá se želvou a naplnění baterie pár hodin zabere. Na druhou stranu vaše baterie vám poděkuje. Při rychlém nabíjení elektromobilu sice strávíte na nabíječce maximálně pár desítek minut. Na druhou stranu rychlé nabíjení stejnosměrným proudem zahřívá baterii a namáhá její články. Při častějším rychlém dobíjení baterii rychleji degraduje a ztrácí svou kapacitu a tím se zkracuje i dojezd. To je prostě fyzika. S tím nic nenaděláte.

Pravidelné nabíjení přes noc však nešetří pouze vaši baterii, ale také vaši peněženku. Pokud si vystačíte pouze s běžnou zásuvkou, tak se můžete docela dobře obejít bez jakého dalšího vybavení, například v podobě wallboxu. Navíc cena za noční proud je mnohem příznivější než ceny na veřejných nabíječkách. Pryč jsou pionýrské doby, kdy se dalo i na veřejných nabíječkách běžně v klidu nabíjet zadarmo. A čím je taková nabíječka výkonnější a tím pádem rychlejší, tím hlouběji musíte sáhnout do kapsy.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém


Myslete i na typ baterie

Při dobíjení je podle serveru Renewablesadvice dobré brát v úvahu, jaký typ akumulátoru váš elektromobil používá. Aktuálně jsou nejpoužívanější ternární lithiové baterie, které zahrnují typy nikl-mangan-kobalt (NMC) a nikl-kobalt-hliník (NCA), a lithium-železofosfátové (LiFePO4) baterie. Oba druhy baterií mají své unikátní vlastnosti.

Ternární lithiové baterie mají vyšší hustotu energie. Díky tomu mohou uložit více energie do menšího prostoru, ale jejich nevýhodou je vyšší citlivost na přehřívání. Příliš časté používání rychlého nabíjení jim tak více škodí. Naproti tomu lithium-železofosfátové baterie mají sice hustotu energie výrazně nižší, ale obecně se dá říct, že jsou univerzálnější a jejich výhody převažují. Obvykle mají delší životní cyklus, vydrží více cyklů nabíjení a vybíjení, než se jejich kapacita výrazně sníží. Jsou také známé svou tepelnou stabilitou, díky čemuž jsou méně náchylné k přehřátí a lépe zvládají stres z vyšších rychlostí nabíjení.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články