Jaké jsou provozní náklady elektromobilu?

29. 9. 2012  |  Luděk Srb  |  1 komentář

Je to opravdu levné? Kolik vlastně stojí ujetý kilometr? Pojďme se na to společně podívat z hlediska provozních nákladů.

Bohužel bychom zde měli započítat i pořizovací náklady. Dovolte nám je prozatím vynechat. Nejen z důvodu velkého cenového rozpětí cen elektromobilů, ale i díky nám neznámým maržím celého prodejního řetězce. Stejně tak neuvažujeme Akční ceny u dobíjecích stanic.

Parametry elektromobilu pro uvažovaný příklad.

Podle dostupných podkladů se spotřeba elektromobilu pohybuje od 13 do 16 kWh/100 km. Jsou ale i vozy se spotřebou i kolem 10 kWh/100km – podle typu vozu a lehkosti nohy řidiče, ale také i nad 40kWh/100km u výkonnějších a sportovnějších vozů. Zůstaneme u průměru.

Nové moderní lithium-ionové akumulátory, které většina elektromobilů používá, mají kapacitu od 14 do 30kWh. Elektromobil nedovolí úplné vybití baterie – vždy si ponechá 10-12% kapacity. Přesné důvody nevíme, informace se liší, ale zřejmě pro bezpečnostní prvky a elektroniku vozu.

Spotřeba elektromobilu a cena provozu

Porovnáme li to s klasickým automobilem:

Jak vidíte, cena ujetých 100km s elektromobilem může být až 11x nižší v porovnání s průměrným benzínovým automobilem. Rozdíl je tedy asi 235 Kč/100km.

Opět zde neuvažujeme nulové další náklady s provozem elektromobilu, není zde žádná výměna oleje a filtrů… Stejně tak neuvažujeme neustálé zdražování energií.

Příklad řidiče, co ujede 2.000 km měsíčně:

Závěrem:

Bohužel neznáme, jaké budou dotace, pobídky, slevy a jiné výhody pro majitele elektromobilů. Pokud bude cena elektromobilu vyšší pouze o 200.000,- než cena srovnatelného klasického vozu, vyplatí se vám již elektromobil.

Články: , , ,

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karel Kameník Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Karel Kameník
Karel Kameník

Průměrné stáří automobilu je u nás přes 14 let, nejspíš díky malé kupní síle obyvatel. Takže u dražších EV to bude platit dvojnásob. Vydrží baterie 14 let? A pokud ne, proč nejsou započítány v ceně nákladů na provoz EV?

NOVÉ ČLÁNKY

Citroën C5 Aircross: nový koncept hybridního SUV

Víte, že prarodiče Andrého Citroënu pěstovali exotické ovoce? Odtud se vzalo jméno Citroën – což je holandský výraz pro Citrón. Tolik vzdělávání a teď k jádru věci…. (diskuze 0)

Ondřej Miškovský  |   publikováno: 17. 9. 2018

BMW iNext: supermoderní elektromobil základem značky?

iNext od BMW je prý odpovědí na otázku „Jak budeme cestovat v budoucnosti?“ Studie, která by se měla v roce 2021 začít i sériově vyrábět,… (diskuze 0)

Luboš Srb  |   publikováno: 17. 9. 2018

Audi e-tron přináší službu e-tron charging service

Již v dohledné době Audi představí svůj první plně elektrický e-tron. Mělo by se tak stát 17. září na speciální akci v San Franciscu…. (diskuze 1)

Ondřej Miškovský  |   publikováno: 14. 9. 2018

Sraz elektromobilistů v Boskovicích: zažijete napětí a zábavu

Zahlédnout elektromobil dnes už není takový problém. Stačí se projít po městě a víc se dívat. Vypadá to, jako by se s elektromobily roztrhl… (diskuze 1)

Luboš Srb  |   publikováno: 14. 9. 2018

Apple rozšiřuje program autonomních aut. Už jich má 70

Apple dostal v Kalifornii další povolení k navýšení počtu autonomních aut, nicméně zatím to má jeden háček. Tip: Apple by mohl představit vlastní auto již… (diskuze 0)

Martin Skořepa  |   publikováno: 12. 9. 2018
Dodržujeme pravidla o ochraně osobních údajů.
K analýze návštěvnosti a personalizaci reklam používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací.
Klasické zobrazení