Jaké jsou provozní náklady elektromobilu?

29. 9. 2012  |  Luděk Srb  |  1 komentář

Je to opravdu levné? Kolik vlastně stojí ujetý kilometr? Pojďme se na to společně podívat z hlediska provozních nákladů.

Bohužel bychom zde měli započítat i pořizovací náklady. Dovolte nám je prozatím vynechat. Nejen z důvodu velkého cenového rozpětí cen elektromobilů, ale i díky nám neznámým maržím celého prodejního řetězce. Stejně tak neuvažujeme Akční ceny u dobíjecích stanic.

Parametry elektromobilu pro uvažovaný příklad.

Podle dostupných podkladů se spotřeba elektromobilu pohybuje od 13 do 16 kWh/100 km. Jsou ale i vozy se spotřebou i kolem 10 kWh/100km – podle typu vozu a lehkosti nohy řidiče, ale také i nad 40kWh/100km u výkonnějších a sportovnějších vozů. Zůstaneme u průměru.

Nové moderní lithium-ionové akumulátory, které většina elektromobilů používá, mají kapacitu od 14 do 30kWh. Elektromobil nedovolí úplné vybití baterie – vždy si ponechá 10-12% kapacity. Přesné důvody nevíme, informace se liší, ale zřejmě pro bezpečnostní prvky a elektroniku vozu.

Spotřeba elektromobilu a cena provozu

Porovnáme li to s klasickým automobilem:

Jak vidíte, cena ujetých 100km s elektromobilem může být až 11x nižší v porovnání s průměrným benzínovým automobilem. Rozdíl je tedy asi 235 Kč/100km.

Opět zde neuvažujeme nulové další náklady s provozem elektromobilu, není zde žádná výměna oleje a filtrů… Stejně tak neuvažujeme neustálé zdražování energií.

Příklad řidiče, co ujede 2.000 km měsíčně:

Závěrem:

Bohužel neznáme, jaké budou dotace, pobídky, slevy a jiné výhody pro majitele elektromobilů. Pokud bude cena elektromobilu vyšší pouze o 200.000,- než cena srovnatelného klasického vozu, vyplatí se vám již elektromobil.

Články: , , ,

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karel Kameník Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Karel Kameník
Karel Kameník

Průměrné stáří automobilu je u nás přes 14 let, nejspíš díky malé kupní síle obyvatel. Takže u dražších EV to bude platit dvojnásob. Vydrží baterie 14 let? A pokud ne, proč nejsou započítány v ceně nákladů na provoz EV?

NOVÉ ČLÁNKY

Nissan Leaf Nismo: sportovně laděný elektromobil

Spojení sportovně laděný elektromobil není jen sen, ale realita, a do budoucna se bude objevovat nejspíše čím dále častěji. Jeden takový má nyní Nissan… (diskuze 0)

Martin Skořepa  |   publikováno: DNES

Tesla Model 3 Performance je nejlepší, říkají zahraniční kolegové

Jeden z předních zahraničních webů o elektrických vozech nyní jako jeden z prvních vyzkoušel testovací jízdu s finální verzí vyšší varianty Tesla Model 3… (diskuze 1)

Martin Skořepa  |   publikováno: VČERA

Budoucnost elektroaut? Do roku 2035 se zvýší prodej o 1480 %

V příštích letech nastane zlatá éra elektrických vozů, předpovídá v nejnovějším průzkumu trhu japonská společnost Fuji Keizai Group. Auta s elektrickým pohonem, ať už v… (diskuze 0)

Luboš Srb  |   publikováno: VČERA

Vytlačí nový elektrický kamion z výsluní Teslu Semi?

Automobilový kolos, Daimler AG, chrlí nákladní vozy jako na běžícím páse. Vyrábí jich nejvíc ze všech na světě, proto mírně znervózněl, když koncem minulého… (diskuze 0)

sponzorovaný obsah  |   publikováno: 21. 7. 2018

Hyundai Kona Electric: elektrický skvost

Hyundai se rozhodl zapojit se do bojů o zákazníka v segmentu elektrických SUV. Uvidíme, jak se mu to bude dařit. Model Santa Fe sice… (diskuze 1)

Jakub Mokříš  |   publikováno: 21. 7. 2018
Dodržujeme pravidla o ochraně osobních údajů.
K analýze návštěvnosti a personalizaci reklam používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací.
Klasické zobrazení