Jaké jsou provozní náklady elektromobilu?

29. 9. 2012  |  Luděk Srb  |  1 komentář

Je to opravdu levné? Kolik vlastně stojí ujetý kilometr? Pojďme se na to společně podívat z hlediska provozních nákladů.

Bohužel bychom zde měli započítat i pořizovací náklady. Dovolte nám je prozatím vynechat. Nejen z důvodu velkého cenového rozpětí cen elektromobilů, ale i díky nám neznámým maržím celého prodejního řetězce. Stejně tak neuvažujeme Akční ceny u dobíjecích stanic.

Parametry elektromobilu pro uvažovaný příklad.

Podle dostupných podkladů se spotřeba elektromobilu pohybuje od 13 do 16 kWh/100 km. Jsou ale i vozy se spotřebou i kolem 10 kWh/100km – podle typu vozu a lehkosti nohy řidiče, ale také i nad 40kWh/100km u výkonnějších a sportovnějších vozů. Zůstaneme u průměru.

Nové moderní lithium-ionové akumulátory, které většina elektromobilů používá, mají kapacitu od 14 do 30kWh. Elektromobil nedovolí úplné vybití baterie – vždy si ponechá 10-12% kapacity. Přesné důvody nevíme, informace se liší, ale zřejmě pro bezpečnostní prvky a elektroniku vozu.

Spotřeba elektromobilu a cena provozu

Porovnáme li to s klasickým automobilem:

Jak vidíte, cena ujetých 100km s elektromobilem může být až 11x nižší v porovnání s průměrným benzínovým automobilem. Rozdíl je tedy asi 235 Kč/100km.

Opět zde neuvažujeme nulové další náklady s provozem elektromobilu, není zde žádná výměna oleje a filtrů… Stejně tak neuvažujeme neustálé zdražování energií.

Příklad řidiče, co ujede 2.000 km měsíčně:

Závěrem:

Bohužel neznáme, jaké budou dotace, pobídky, slevy a jiné výhody pro majitele elektromobilů. Pokud bude cena elektromobilu vyšší pouze o 200.000,- než cena srovnatelného klasického vozu, vyplatí se vám již elektromobil.

Články: , , ,

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karel Kameník Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Karel Kameník
Karel Kameník

Průměrné stáří automobilu je u nás přes 14 let, nejspíš díky malé kupní síle obyvatel. Takže u dražších EV to bude platit dvojnásob. Vydrží baterie 14 let? A pokud ne, proč nejsou započítány v ceně nákladů na provoz EV?

NOVÉ ČLÁNKY

Fotoreportáž: Nahlédněte s námi na veletrh e-Salon již dnes

Veletrh e-Salon se sice v pražských Letňanech veřejnosti otevírá až zítra, tj. od pátku 16. listopadu a skončí pak v neděli 18. listopadu, ovšem… (diskuze 0)

Luboš Srb  |   publikováno: DNES

Plně elektrické Audi e-tron: známe cenu a dostupnost v ČR

Nové plně elektrické Audi e-tron před pár hodinami zažilo svou českou premiéru na veletrhu e-SALON v pražských Letňanech. A kromě rekapitulace mnoha již známých… (diskuze 0)

Luboš Srb  |   publikováno: DNES

Tesla pracuje na zlepšení designu svých bateriových článků

Společnost Tesla svoje auta neustále vylepšuje, čehož novým důkazem je i snaha o inovace v oblasti bateriových článků v Gigafactory, tvrdí nový prezident divize Automotive Jerome… (diskuze 0)

Pavel Kreuziger  |   publikováno: DNES

Německo nechce být závislé na Asii. Podpoří domácí výrobce baterií

Němečtí výrobci elektromobilů závisí z velké míry na asijských dodavatelích baterií. A to je přesně důvod, proč Německo podpoří jednou miliardou eur své domácí… (diskuze 0)

Jakub Mokříš  |   publikováno: DNES

Rychlonabíjecí stanice Siemens s výkonem 150 kW poprvé v ČR

Siemens na veletrhu e-Salon poprvé v České republice představuje nabíjecí stanici s výkonem 150 kW, která dokáže dobít elektromobil za 10 minut a zvýšit jeho dojezdovou vzdálenost… (diskuze 0)

Luboš Srb  |   publikováno: VČERA
Dodržujeme pravidla o ochraně osobních údajů.
K analýze návštěvnosti a personalizaci reklam používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací.
Klasické zobrazení