Jak vybrat nové elektrokolo, se kterým budete opravdu spokojeni?

Petr Bergmann
  • Vybíráte nové elektrokolo a nevíte, které je pro vás to správné?
  • Přinášíme pár bodů, které rozhodně musíte znát
  • Každá varianta má své pro a proti
Elektrokolo FLX Babymaker II
Elektrokolo FLX Babymaker II

Elektrokola v posledních letech zažívají nebývalý rozmach. Na kolech s elektrickou přípomocí uvidíme úředníka ve městě, rodinu na nedělní projížďce, sportovce při tréninku nebo také důchodce na každodenní cestě pro nákup. Každá z vyjmenovaných cyklistických kategorií si může vybrat takové elektrokolo, které bude maximálně splňovat její požadavky.

Městská elektrokola

Zmíněný úředník s největší pravděpodobností nejlépe využije kolo se vzpřímeným posedem a měkkým sedlem, které bude mít nosič nebo košík pro převoz menších nákladů. Takové kolo bude pravděpodobně vybaveno světly a blatníky.

U motoru je to trochu složitější. Levnější kola budou využívat motory, zapletené do předního nebo zadního kola, dražší modely budou mít motor středový. S velkým výkonem taktéž nelze počítat, obecně se pohybujeme v rozmezí 250 až 350 W.

Elektrokolo Btwin Tilt 500
Elektrokolo Btwin Tilt 500

Čtěte také: 3 doplňky na elektrokola z Číny – I pumpička může být chytrá! (2. díl)


Kola pro zpevněné cesty a lehký terén

Dostáváme se do kategorie trekingových a krosových elektrokol, která využijí běžní jezdci i na delší trasy. Oproti městským kolům se na trekových kolech již sedí sportovněji. U této kategorie se vyplatí přemýšlet dopředu a odpovědět si na otázku, v jakém terénu se budete pohybovat nejčastěji. Zatímco na rovinkách je téměř jedno, zda využijete středový nebo nábojový motor, do kopců bychom vám doporučili motor ve středovém složení.

Terénní elektrokola

Tato kategorie již uspokojí i výkonné cyklisty, kteří se rádi pohybují mimo zpevněné cesty a s radostí si užívají divokých sjezdů. Díky elektromotoru se snadněji dostanou na vrchol kopce a mohou se pustit i do takového terénu, kam by se s běžným kolem neodhodlali.

U terénních elektrokol bychom doporučovali používat výhradně středový pohon, vzhledem k ideálnímu vyvážení, lepší ovladatelnosti kola a také vzhledem k lepšímu přenosu síly v porovnání s nábojovými motory. Motory, zapletené v kole, totiž v nízkých otáčkách nemají takový točivý moment, jako motory středové.

Bosch eBike Design Vision nabízí i systém ABS
Bosch eBike Design Vision nabízí i systém ABS

Čtěte také: Decathlon prodává vymazlené elektrokolo, z jeho ceny vám spadne brada


Silniční elektrokola

Poslední kategorií jsou silniční elektrokola, která jsou současně také kategorií nejnovější. Tato kola pomohou jezdci užívat si přirozené vlastnosti silničky na rovinkách a současně mu umožní držet tempo s trénovanějšími kolegy ve stoupáních.

Cenové rozpětí všech kategorií elektrokol je velmi široké a cena může vystoupat od několika desítek tisíc korun až po statisícové částky. Vždy záleží na použitých komponentech, vybavení a technických specifikacích. Speciál, postavený na míru z drahých materiálů, musí být zákonitě dražší, než průměrně vybavený stroj.

Jaký vybrat motor?

U levnějších, městských a také u dříve vyrobených kol převažovaly nábojové motory. Toto řešení bylo levné a snadno proveditelné. S postupem času se ale čím dál víc prosazuje motor ve středovém uložení. Díky nejlepšímu rozložení hmotnosti, ideálnímu přenosu síly a nejlepšímu točivému momentu jde o jednoznačně nejlepší řešení pro všechny cyklisty, kteří se pohybují v kopcích nebo mimo zpevněné cesty.

Jak dlouho se nabíjí elektrokolo?
Jak dlouho se nabíjí elektrokolo?

Čtěte také: Jedno lepší než druhé! Vybíráme parádní elektrokola do 60 000 Kč (4. díl)


Baterie a dojezd

Baterie je srdcem elektrokola a je dobré si rozmyslet dopředu, jak dlouhé výlety budete chtít na svém stroji absolvovat. Člověk velmi brzo zjistí, že na elektrickém kole ubývají kilometry rychle a že není velký problém za den najezdit sto i více kilometrů. Na takovou trasu už je třeba mít dostatečně velkou baterii.

Spotřeba běžných, nepříliš trénovaných cyklistů, se v rovinatém terénu může pohybovat kolem hodnoty 5 až 10 Wh/km. Na stokilometrovou vyjížďku by měl takový uživatel mít k dispozici baterii s kapacitou 500–1000 Wh. Ještě před nákupem nového kola je dobré absolvovat zkušební jízdu, zjistit si hodnotu vlastní spotřeby energie a té přizpůsobit kapacitu baterie.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články