Jaguar I-Pace: vstříc elektrické budoucnosti

Luboš Srb

První čistě elektrický Jaguar byl od samotných základů vyrobený jako zcela nový model, aby se maximálně využily přednosti elektrického pohonu. Jaguar I-Pace nadchne futuristickým designem, výkonem 400 koní s pohonem všech kol, dojezdem téměř 500 km, ale i mnohými maličkostmi, které jako celek tvoří opět neobyčejnou duši sportovně laděného jaguáru.

Sportovně laděné SUV

Jaguar I-Pace je sportovně laděné plně elektrické SUV a vůbec první čistě elektrický vůz značky. Vše začíná už u samotného designu, který byl podřízen trendům budoucnosti, ale hlavně s ohledem na nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu Cd, který je jen 0,29, což přispívá k lepším jízdním vlastnostem a delšímu dojezdu. Vzduch proudí skrze přední masku a postupuje výdechy na konci kapoty efektivně kolem celého vozu.

O výkon se stará dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 400 koní (2x 200 koní) a točivým momentem 696 Nm (2x 348 Nm), která pohání všechna kola (AWD) a zajišťuje prvotřídní jízdu. S okamžitým točivým momentem můžeme mluvit o sportovnějších a výkonnějších rysech, jako i u jiných elektromobilů. Jaguar I-Pace zvládne zrychlit z 0 na 100 km/hod za 4,8 sekund a maximální rychlost činí 200 km/hod. Britská automobilka tedy stejně jako jiní již před ní potvrzuje, že elektroauta už dávno nejsou méně výkonná, ba naopak. A s elektromotorem o účinnosti až 97 % oproti 30 až 40 % u spalovacích motorů jde taktéž o další významný pokrok.

Dojezd téměř 500 km?

Dlouhý dojezd až 480 km na jedno nabití dle evropského měření WLTP zajišťuje 90 kWh baterie. Reálných je spíše kolem 300 km v běžném provozu. Pokud jde o nabíjení, I-Pace umí až 100 kWh rychlonabíjení, kdy za pouhých 15 minut získáte dojezd až 100 km. S hojně využívanou 50 kWh rychlonabíječkou na veřejných rychlonabíjecích stanicích, které najdeme i v České republice, získáte během 1 hodiny dojezd až 270 km. Na domácí nabíječce s příkonem 7 kWh pak ovšem počítejte, že z 0 na 100 % nabijete elektromobil od Jaguaru za dlouhých 12,9 hodin.

Moderní vychytávky a asistenti

A pak samozřejmě stojí za řeč všechny možné chytré vychytávky a moderní funkce. K dispozici je například velká 10″ dotyková obrazovka, nebo tzv. HUD displej. Vyšší bezpečnost a pohodlí pak slibuje například adaptivní tempomat s asistentem řízení, asistent pro nouzové brzdění, dále asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, či systémy pro sledování slepého úhlu s asistenční funkcí nebo sledování bezpečného vystoupení a varování před boční kolizí při couvání. Nechybí ani zadní parkovací kamera, parkovací asistent, parkovací senzory s rozsahem pokrytí 360°, nebo systém sledování pozornosti řidiče. Samozřejmostí je bezklíčový vstup a vyhřívání či klimatizace pomocí mobilní aplikace na dálku.

Cena a dostupnost

Nový plně elektrický Jaguar I-Pace se začne prodávat během letošního roku, a to za cenu začínající na částce lehce nad 2 miliony korun. Za nejvybavenější verzi si připravte kolem 2,5 milionů korun.

zdroj: Jaguar

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články