Havárie elektromobilu – jak se bude chovat v případě nehody?

Luděk Srb

Elektromobil je z určitých hledisek naprosto odlišné vozidlo. Jako první v Česku se tímto zabývají hasiči ze stanice v Týně nad Vltavou na Českobudějovicku.

Bezpečnost především. Na rozdíl od klasických vozidel, kde je baterie 12V, tak u elektromobilů mívá napětí mnohem vyšší, typicky 288V. Mnohem vyšší napětí dodává vícefázový střídač pro napájení elektromotoru často i nad 500V.

Lze to hasit vodou? Lze to hasit přímo? Co se stane při styku s vodou?

To jsou otázky, které mají hasiči před sebou a důkladně se připravují na dobu, kdy elektromobily naplno zasáhnou do běžného provozu. Zatím prý není jisté, v jakém časovém horizontu to bude, řekl novinářům náměstek ředitele jihočeských hasičů Martin Sviták. Je však jisté, že elektromobily mají určité odlišné bezpečnostní prvky i specifiku motorů. A my se s tím chceme a musíme v co největší míře seznámit.

Podle něj je pro hasiče například důležité, aby věděli, kde se přesně v elektromobilu nacházejí airbagy a jak se dají odpojit. Nebo zda je možné při požáru tohoto vozidla postupovat stejně jako u hořícího automobilu, jak se při nehodě chovají provozní kapaliny ve voze. „Zatím všechny odpovědi na otázky neznáme, museli jsme se nimi obrátit na výrobce a čekáme, co nám sdělí,“ uvedl pan náměstek.

Dodal také, že jihočeští hasiči prý v porovnání s jinými regiony zasahují u celkem vysokého počtu dopravních nehod. Jen za první pololetí letošního roku pomáhali odstraňovat následky 508 havárií. „V souvislosti s tím, jaký je na jihočeských silnicích provoz, se také právě zajímáme o elektromobily. Je jen otázkou času, kdy se začnou ve větší míře objevovat na silnicích,“ řekl Martin Sviták.

Elektromobily se v Česku zatím nevyrábí pro komerční trh. Zatím jen některé společnosti testují jejich provoz. „Je to asi dáno i sítí dobíjecích stanic, která není tak hustá,“ uvedl Petr Šuleř z útvaru komunikace jaderné elektrárny Temelín. Právě společnost ČEZ se úpravou elektromobilů zabývá a jihočeským hasičům jeden model zapůjčila.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články