Ford uveřejnil své finanční výsledky za loňský rok. Tato čísla se týkají pouze jeho divize pro elektromobily, Ford Model e. V roce 2022 Ford prodal 96 tisíc vozidel a na obratu získal 5,3 miliardy dolarů. To zní jako zajímavé hodnoty. Jenže tyto výsledky pro Ford bohužel znamenají ztrátu dvou miliard dolarů.
Automobilka se snaží dohnat tempo a úspěch Tesly. Její aktuální úspěch v letošním roce by chtěl Ford vykazovat do čtyřech let. Cílem je meziroční růst prodejů vždy kolem 80 %. Plány jsou to určitě ambiciózní. Tesla totiž do problémů dostává nejednu klasickou automobilku. Pokud navíc výrobce prodá méně jak milion vozů ročně, o výdělečném byznysu se v naprosté většině hovořit nedá.
Ford by ale v současné chvíli potřeboval prodeje ještě zdvojnásobit. Teprve u dvou milionů vozů ročně by se dalo hovořit o úspěchu. K tomu musí zapracovat na úpravě designu a především vylepšení technologie baterií. Nabízené dojezdy u současné generace jsou spíše pozadu oproti hlavní konkurenci.
Čtěte také: Ford získal ztřeštěný patent. Elektromobily budou mít umělé burnouty
Přitom úspěch elektrického pickupu je v Severní Americe rozhodně znát. Na ostatní výrobce ale ani dvojice elektromobilů a jedna dodávka jednoduše nestačí. Analytici navíc předpokládají, že letošní ztráta bude ještě větší. Ford totiž výrazně nenavyšuje výrobu, ale pořizuje továrny a zajišťuje dostatek surových materiálů. Vůbec tedy na tom technologicky není dobře. Předpoklady jsou, že v uzávěrce letošního roku vykáží ztrátu ještě o 50 % navýšenou.
Vedení Fordu má pro takové výsledky ale vcelku jednoduché vysvětlení. Tím, že došlo k oddělení elektrické divize osobních vozidel pod vlastní značku, dá se na „elektrickou“ divizi Fordu nazhlížet jako na startup. A každý takový projekt za začátku velkou část svých zdrojů investuje do vývoje. Nedá se tedy předpokládat, že bude projekt hned ziskový. Za příklad dává i Teslu, která se do zelených čísel dostala teprve v roce 2021. První komerčně úspěšný vůz, Model S, se přitom na trhu začal prodávat v roce 2012.
Ford uveřejnil své finanční výsledky za loňský rok. Tato čísla se týkají pouze jeho divize pro elektromobily, Ford Model e. V roce 2022 Ford prodal 96 tisíc vozidel a na obratu získal 5,3 miliardy dolarů. To zní jako zajímavé hodnoty. Jenže tyto výsledky pro Ford bohužel znamenají ztrátu dvou miliard dolarů.
Automobilka se snaží dohnat tempo a úspěch Tesly. Její aktuální úspěch v letošním roce by chtěl Ford vykazovat do čtyřech let. Cílem je meziroční růst prodejů vždy kolem 80 %. Plány jsou to určitě ambiciózní. Tesla totiž do problémů dostává nejednu klasickou automobilku. Pokud navíc výrobce prodá méně jak milion vozů ročně, o výdělečném byznysu se v naprosté většině hovořit nedá.
Ford by ale v současné chvíli potřeboval prodeje ještě zdvojnásobit. Teprve u dvou milionů vozů ročně by se dalo hovořit o úspěchu. K tomu musí zapracovat na úpravě designu a především vylepšení technologie baterií. Nabízené dojezdy u současné generace jsou spíše pozadu oproti hlavní konkurenci.
Čtěte také: Ford získal ztřeštěný patent. Elektromobily budou mít umělé burnouty
Přitom úspěch elektrického pickupu je v Severní Americe rozhodně znát. Na ostatní výrobce ale ani dvojice elektromobilů a jedna dodávka jednoduše nestačí. Analytici navíc předpokládají, že letošní ztráta bude ještě větší. Ford totiž výrazně nenavyšuje výrobu, ale pořizuje továrny a zajišťuje dostatek surových materiálů. Vůbec tedy na tom technologicky není dobře. Předpoklady jsou, že v uzávěrce letošního roku vykáží ztrátu ještě o 50 % navýšenou.
Vedení Fordu má pro takové výsledky ale vcelku jednoduché vysvětlení. Tím, že došlo k oddělení elektrické divize osobních vozidel pod vlastní značku, dá se na „elektrickou“ divizi Fordu nazhlížet jako na startup. A každý takový projekt za začátku velkou část svých zdrojů investuje do vývoje. Nedá se tedy předpokládat, že bude projekt hned ziskový. Za příklad dává i Teslu, která se do zelených čísel dostala teprve v roce 2021. První komerčně úspěšný vůz, Model S, se přitom na trhu začal prodávat v roce 2012.