Ford vykázal obrovskou ztrátu na elektromobilech. Vedení to prý nijak netrápí

Matouš Vrchota
  • Ford za minulý rok prodělal na elektromobilech 2 miliardy dolarů
  • Pro letošní rok mají být čísla ještě horší
  • Vedení má pro výsledky jasné odůvodnění
Ford F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning

Ford uveřejnil své finanční výsledky za loňský rok. Tato čísla se týkají pouze jeho divize pro elektromobily, Ford Model e. V roce 2022 Ford prodal 96 tisíc vozidel a na obratu získal 5,3 miliardy dolarů. To zní jako zajímavé hodnoty. Jenže tyto výsledky pro Ford bohužel znamenají ztrátu dvou miliard dolarů.

Může Ford dohnat Teslu za čtyři roky?

Automobilka se snaží dohnat tempo a úspěch Tesly. Její aktuální úspěch v letošním roce by chtěl Ford vykazovat do čtyřech let. Cílem je meziroční růst prodejů vždy kolem 80 %. Plány jsou to určitě ambiciózní. Tesla totiž do problémů dostává nejednu klasickou automobilku. Pokud navíc výrobce prodá méně jak milion vozů ročně, o výdělečném byznysu se v naprosté většině hovořit nedá.

Ford by ale v současné chvíli potřeboval prodeje ještě zdvojnásobit. Teprve u dvou milionů vozů ročně by se dalo hovořit o úspěchu. K tomu musí zapracovat na úpravě designu a především vylepšení technologie baterií. Nabízené dojezdy u současné generace jsou spíše pozadu oproti hlavní konkurenci.

Nový Ford Explorer pro EU
Nový Ford Explorer pro EU

Čtěte také: Ford získal ztřeštěný patent. Elektromobily budou mít umělé burnouty


Ford F-150 Lightning ani Mustang automobilku nespasí

Přitom úspěch elektrického pickupu je v Severní Americe rozhodně znát. Na ostatní výrobce ale ani dvojice elektromobilů a jedna dodávka jednoduše nestačí. Analytici navíc předpokládají, že letošní ztráta bude ještě větší. Ford totiž výrazně nenavyšuje výrobu, ale pořizuje továrny a zajišťuje dostatek surových materiálů. Vůbec tedy na tom technologicky není dobře. Předpoklady jsou, že v uzávěrce letošního roku vykáží ztrátu ještě o 50 % navýšenou.

Vedení Fordu má pro takové výsledky ale vcelku jednoduché vysvětlení. Tím, že došlo k oddělení elektrické divize osobních vozidel pod vlastní značku, dá se na „elektrickou“ divizi Fordu nazhlížet jako na startup. A každý takový projekt za začátku velkou část svých zdrojů investuje do vývoje. Nedá se tedy předpokládat, že bude projekt hned ziskový. Za příklad dává i Teslu, která se do zelených čísel dostala teprve v roce 2021. První komerčně úspěšný vůz, Model S, se přitom na trhu začal prodávat v roce 2012.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články