Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Ford se u svého elektromobilu začne loučit s volantem

  |  Martin Skořepa  |  20 komentářů

Ford oznámil, že jeho vylepšený balíček autonomního ovládání Co-Pilot 360 2.0 bude umožňovat jízdu po silnici v běžném provozu s ostatními auty, aniž byste museli mít ruce na volantu.

Volant s digitálním štítem u elektromobilu Ford Mustang Mach E | foto: Ford

TIP: 6 úrovní automatizace řízení: Rozlučte se s pedály a volantem

Loučení s volantem?

Autonomní auta se neustále vyvíjejí a třeba Tesla je v tomto směru považována za lídra trhu. Její elektromobily už zvládají jezdit nejen v pruzích a reagovat na překážky, ale také se řídí například semafory či reagují na značku stop. Stále je ovšem nutné se věnovat řízení a mít ruce na volantu, jde spíše o další bezpečnostní úroveň než že by autopilot již nahrazoval řidiče za volantem.

V případě Fordu teď ovšem firma slibuje, že od příštího roku dorazí její elektromobil Mustang Mach E, který bude vybavený vylepšeným balíčkem autonomního řízení Co-Pilot 360 2.0. To má umožnit jízdu i bez toho, abyste museli mít ruce alespoň položené na volantu. Ford se zkrátka začne pomalu loučit s volantem.

Stále budete muset dávat pozor

Bude to však hodně pomalé loučení, neboť nová funkce bude k dispozici jen na zmapovaných úsecích ve Spojených státech a Kanadě, které mají 100 tisíc mil. Nikde jinde to nebude fungovat. Aby to vlastně celé legislativně prošlo, Ford stále bude v autě kontrolovat řidiče, že se věnuje řízení a pozoruje situaci před vozem. Využije k tomu kameru v kabině, která má vyhodnotit a upozornit, kdyby se přeci jen řidič během cesty přestal řízení věnovat úplně.

zdroj: Ford

ŠTÍTKY:, , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
19 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
MartinVencaKerosinDušanPes Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Dušan
Dušan

Takže nezmysel : )

Ak sa má vodič “venovať úplne riadeniu” … tak to môže už riadiť i sám.

Videli sme nedávno ako “funguje” autonómne riadenie Tesly. Auto si “nevšimlo” kamión krížom cez cestu.

Treba si uvedomiť jedno. Stroj vždy funguje len tak ako je nastavený. Ak je niečo “nové” tak to nevie zvládnuť, lebo to jednoducho “nevie”.

Napríklad ak vodič uvidí nad sebou malé lietadlo s vysunutým podvozkom a zastavenou vrtuľou, tak i tomu menej inteligentnému dôjde, že ide pristáť a musí mu urobiť miesto. Vie to Tesla ? : )

Venca
Venca

Výhodou autonomního řízení založeného na neuronových sítích kterou používá zrovna Tesla (v praxi jako jedna z mála) je v tom, že pokud je nějaká situace zaznamenána (naučena) a je vyhodnoceno nějaké správné řešení, tak veškeré Tesly od dalšího updatu dokážou tuto situaci vyřešit a je jedno jestli to je už 5 let staré auto nebo zda právě vyjelo z výrobní linky. Máte pravdu, že i méně inteligentní řidič by to asi dokázal vyřešit. Otázka je zda by to dokázal správně vyřešit řidič co má týden papíry a je rád, že se drží na silnici nebo i zkušený řidič, který si… Číst vice »

Dušan
Dušan

Lenže takých “nových” situácií je nekonečné množstvo. Ak sa napríklad valí veľký balvan zo svahu na cestu tak vodič jednoznačne zastaví aby ho netrafil. Elektronika je v koncoch. Senzory na takéto zriedkavé situácie nemajú zmysel, lebo by hrozilo veľa falošných poplachov. Uznávam autonómne systémy napr. v garážach. Tam by boli ideálne. Vodič by vystúpil a auto by si šlo samo zaparkovať a po privolaní by šlo späť. V garáži je možnosť nepredvídateľných udalostí obmedzená takmer na nulu. Na ceste to však nie je možné. Preto to končí “klasicky”. Autopilot (napr. od Tesly) riadi auto s tým, že by ho mal… Číst vice »

Pes
Pes

Ano je to nemožné a nikdy to nebude fungovat:) Dušan má jasno. Říká Vám něco třeba slovíčko vývoj? Všechno nemůže být hned perfektní. Je to smutný přístup na všem hledat jen chyby a kritizovat.

Dušan
Dušan

Lepšie je kritizovať a hľadať chyby ako sa zabiť …

Mimochodom prečo letectvo nepoužíva len autopilotov ? Technicky je teoreticky už všetko zvládnuté, fungujú už desiatky rokov a “spiatočníci” v leteckej doprave chcú vo veľkých lietadlách pilotov …. a to dokonca až dvoch …

Venca
Venca

Myslím, že vaše kritika je přínosná.

Důvod ohledně letadel je ten, že to neumožňuje legislativa a hlavně hodně lidí má iracionální strach z létání i s piloty natož bez nich.
Ne všechna letiště jsou také vybavena všemi správnými technologiemi. Řízení letového provozu na to také není připravené. Nicméně snad všechna moderní dopravní letadla dokážou teoreticky na vybaveném letišti automaticky přistát po stisknutí jednoho tlačítka.

Také musí dokázat bezpečně letět i pokud jeden motor vypadne.

Venca
Venca

Možná jsem to řekl moc komplikovaně nebo ne dost jasně. Systémy založené na neuronových sítích mají schopnost generalizace to znamená, že si dokážou poradit i v situacích, které NIKDY předtím nezažili. Dokáží “vymyslet” i správná řešení, které NIKDY žádný člověk předtím nevymyslel (nepopsal). To o čem mluvíte je klasické programování, které funguje dobře, ale jak sám říkáte pouze v uzavřených silně omezených systémech (např. garáže) a nikdy nebude lepší než lidé, kteří ho vytvořili. Naopak systémy, které jsou založené na neuronových sítích mají schopnost se učit. Výhodou tohoto přístupu je, že v každé dané oblasti (např. řízení auta) mají potenciál… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

A ještě zapomínáte na jednu obrovskou výhodu vozového parku autonominích aut. Ta auta o sobě během jízdy (na rozdíl od člověka) vědí dávno před tím, než se visuelně vidí, tudíž jsou schopny svou jízdu plánovat a drobnou odchylkou (korekcí) rychlosti vytvořit zcela plynulý provoz. Ve vozovém parku tvořeném výhradně autonomními auty už nepotřebujete cedule, ani semafory. Auta si prostě dopředu dohodnou které projede první, a které druhé atd… a pokud jim kalkulace vyjde na kolizní moment, tak jedno drobně (v řádu promile rychlosti) přidá, a druhé drobně ubere tak aby se v křižovatce plynule minuli. Vznikne krásně plynoucí a proplétající… Číst vice »

Venca
Venca

Díky za doplnění. Tohle je samozřejmě ještě hudba trochu vzdálenější budoucnosti nebo nějakých uzavřených území, ale postupně se k tomu dopracujeme.

Dušan
Dušan

Znie to dobre …

Ale tak isto zneli dobre “vláčiky” z kamiónov, ktoré by komunikovali spolu a už len tesnou jazdou za sebou by ušetrili palivo, samozrejme vodiči by si tiež mohli (mimo prvého samozrejme) schrupnúť. Toto som očakával, ja pesimista, ako jedno z prvých použiteľných riešení hlavne na diaľniciach.

Testovalo sa to a už máme výsledok. Nie je to možné. Vzhľadom na hmotnosti, opotrebenie, kvalitu bŕzd sa totiž vozidlá správali hlavne pri brzdení úplne ináč a nebolo možné zladiť “vláčik” …

Venca
Venca

No s adaptivním tempomatem a funkcí držení jízdních pruhů toto úspěšně praktikují kamioňáci již dnes.

Kerosin
Kerosin

No tak pokud řídící systém nedostával vstupy, jako hmotnost vozidla, stav brzdového obložení, stav pneumatik, teplota silnice, povětrnostní podmínky atd… to jsou stovky vstupních dat, tak samozřejmě nic takového nemůže uřídit.
To není chyba UI, ale absence vstupních dat.
Když dáte počítači dostatek správných vstupních parametrů, nebude v tom problém.

Martin
Martin

Souhlasím naprosto s Vámi i v předešlých komentech. A asi už jen dodám jediné a je to zase onen právní rámec. Nelze se spoléhat na to, že jinému dopravnímu prostředku správně funguje jeho elektronika a že mi včas a správně něco nahlásí. Pokud k mému vozu informace nedorazí, kdo bude moci za srážku či jiný incident. Kdo to zjistí? Kdo ponese zodpovědnost? A vůbec, co chodci, zvířata? Máme přeci právo někam dojít nebo nás snad čeká jen taková budoucnost, že bez nějaké elektroniky, která za nás bude komunikovat s projíždějícími prostředky, nebudeme moci vylézt na ulici? Jakž takž si nějakou… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Skoro bych se vsadil (brání mi jen to, že se z podstaty hazardu a tedy i sázkám se zásadně vyhýbám), že již dnes by umělá inteligence vyřešila lépe víc případů než člověk. Určitě jsou případy, kdy by si umělá inteligence neporadila a člověk ano, ale ten poměr případů, kdy UI zareaguje lépe a rychleji než člověk je nepoměrně víc. On totiž člověk (řidič) je v dopravě ten element, co do ní vnáší chaos. Když odstraníte vliv člověka, bezpečnost silniční dopravy se skokově zvýší. Ergo: Odstraněním UI se provoz nezlepší, a s narůstajícím počtem a výkonem aut se naopak zhorší. Eliminací… Číst vice »

Dušan
Dušan

Súhlasím, že automatizácia nahrádza človeka, kde sa dá a v zásade je spoľahlivejšia ako človek. Ale i tá sa kazí …. čo v prípade autonómnych vozidiel môže znamenať i smrť vodiča … A ak je naozaj dôležitý element tak sa musí vždy kontrolovať častejšie … človekom. No mňa neujíma či štatisticky je UI lepši ako ja, ale to či ma v reálnej situácii zachráni, alebo nie. Jedným z príčin prečo je i napriek dnešnej vyspelej technike veľké množstvo nehôd je i o tom, že sa ľudia stále viac spoliehajú na tú vyspelú techniku a nedržia sa zdravého rozumu. Nejako nedokážu… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

No on je ale kardinální rozdíl mezi asistenty, a UI autopilotem. Pokud řídí řidič s asistenty, a řidič vytvoří neřešitelnou situaci (jak píšete vřítí se do zatáčky rychlostí neslučitelnou s adhezí, nebo třeba začne předjíždět na okresce o jednom pruhu tam a druhém zpět kamion s návěsem rychlostí o cca 2 km/h vyšší než má onen kamion a nejlépe před horizontem nebo zatáčkou), tak to potom žádný asistent nezachrání to souhlasím. V momentě přechodu na UI – autopilot prostě nikdy NIKDY nevletí do zatáčky příliš vysokou rychlostí, a nikdy se nepustí do riskantního předjíždění atd… Z prostého důvodu, nemá charakter… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Jaký je asi poměr případů, kdy se nad vámi objeví letadlo po vysazení v nouzi (či obdobný extrém), oproti případu, že někdo nedal přednost zprava, přehlédnul chodce, neviděl (nebo hůře nerespektoval) červenou atd…???

Dušan
Dušan

To je samozrejme príklad … ktorý sa mimochodom stáva … môžem ich tu menovať stovky …

Kerosin
Kerosin

No stovky fakt nemůžete. Ze dvou důvodů: A) Situace, kterou by člověk vyřešil a UI ne, se staticky limitně blíží nule. B) I kdyby náhodou taková situace nastala, tak pro UI to bude jen jednou poprvé, a při první noční aktualizaci se to naučí všechna auta na celé planetě. UI nikdy nezopakuje totožnou chybu. Člověk klidně několikrát za život, a navíc lidská zkušenost je nepřenosná. PS: s UI je jiný problém, nemá pud sebezáchovy. UI do toho jde vždy matematicky podle zadaných parametrů. Takže problém je v programátorovi, jak stanoví priority (což je ale opět lidský element). Příklad: jak by… Číst vice »

Venca
Venca

Programátor nenastavuje u UI varianty kdy má co udělat, ale pouze priority a UI se pak musí rozhodnout sama na základě těch priorit a naučených dat. My lidé vidíme pouze třeba pouze 3 varianty, protože náš mozek ty zbylé už vyřadil jako nesmyslné nebo neproveditelné. UI funguje podobně. Taky vyřadí varianty, které jsou (nesmyslné) nevýhodné, ale dokáže kvůli ohromnému množství naučených dat, rychlosti a větším schopnostem objevit i jiné. Například třeba plácnu variantu 4, kdy nasměruje auto do kamionu, přibrzdí levé přední kolo a pravému dá zase plnou sílu. Udělá otočku o 180° a narazí do kamionu pozadu. Kamion sešrotuje… Číst vice »

Mobilní zobrazení