Elektromobily v Číně projezdily tolik elektřiny, kolik má spotřebu celé Irsko

  • Čínské elektromobily spotřebovaly v loňském roce tolik energie jako celé Irsko
  • Elektromobilita nemusí být takový problém, jak si mnozí myslí
  • Spojené státy sledují čínské zkušenosti
Volkswagen ID.7

Nový elektrický sedan Volkswagen ID.7, ilustrační | foto: Volkswagen

„Stane se záplava elektromobilů katastrofou pro rozvodnou síť USA?“ ptají se mnozí kritici elektromobility. Podíváme-li se na Čínu, která je v přechodu k elektromobilitě daleko před Spojenými státy, zdá se, že odpověď na tuto otázku je negativní, takže se netřeba obávat nějakého katastrofického scénáře.

Kolik energie spotřebují čínské elektromobily?

Čínská flotila elektromobilů, která se velmi rychle rozrůstá, potřebuje k udržení v pohybu enormní množství elektřiny. Podle nedávné analýzy agentury BloombergNEF (BNEF) spotřebovaly čínské elektromobily na veřejných nabíjecích stanicích v roce 2023 tolik elektřiny, jako celé Irsko. Jedná se o 35 terawatthodin. Společnost BNEF předpokláda, že odběr v letošním roce vzroste na 52 terawatthodin, čímž překročí energetickou poptávku Řecka. Přesto elektromobilita čínskou elektrickou infrastrukturu neničí.

„V celém odvětví se vedou diskuze o dopadu elektrických vozidel na elektrické systémy,“ uvádí výzkumníci BNEF ve své zprávě. „Údaje v Číně ale ukazují, že i když je zatížení veřejných nabíječek značné, přesto nedošlo k rozšíření poruch elektrické soustavy.“

Kritici elektromobilů často varují před nebezpečím, které elektromobily představují pro rozvodnou síť USA. Během vlny veder v roce 2022, kdy kalifornská energetická společnost naléhala na majitele elektromobilů, aby se vyhnuli nabíjení svých vozů v určitých hodinách, tvrdila řada kritiků, že elektrická soustava nezvládne více elektromobilů. To, co dnes vidíme v Číně, nyní dokazuje, že tomu tak není.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační


Čtěte také: Ve světě je taková zima, že elektromobily Tesla není možné nabíjet


Budoucnost není tak černá, jak mnozí naznačují

V přijímání elektromobility je Čína daleko před USA a nabízí tak určitý pohled do budoucnosti. Podle studie BNEF se v zemi pohybuje asi 20 milionů plně elektrických a plug-in hybridních vozidel. Čína jen v loňském roce vytvořila 890 000 nový veřejných nabíjecích konektorů, odhaduje skupina. To je více než pětinásobek nabíjecích míst, které instalovaly USA.

Více elektromobilů bude bezpochyby vyžadovat zlepšení americké infrastruktury pro výrobu a distribuci energie, říkají odborníci. Existuje ale několik důvodů, proč bychom neměli čekat, že se díky velkému množstí elektromobilů všechno pokazí.

Nio ET9

Nio ET9 | foto: Nio

Elektromobily jsou flexibilní

Elektromobily ve skutečnosti nepotřebují tolik energie a nebude tomu tak, ani když jich bude o miliony více. V Kalifornii, která má mnohem větší výskyt elektromobilů než jakýkoliv další stát USA, představují elektromobily méně než 1 % poptávky po energii během špiček, uvádí California Energy Commission. Odhaduje se, že do roku 2030 by mělo 5,7 milionu elektromobilů a nákladních vozidel představovat pouze 4 % špičkového zatížení, říká agentura.

Zásadní je, že elektromobily jsou poměrně flexibilní, pokud jde o nabíjení. Během vlny veder všichni provozují klimatizaci současně a to zvyšuje zátěž elektrické infrastruktury. To může vést výpadkům proudu a dalším nepříjemným projevům. Na druhou stranu, elektromobily se mohou nabíjet v podstatě kdykoli, když jsou zaparkované a mnoha uživatelům stačí připojit je na několik hodin týdně. Poskytovatelé veřejných služeb a nabíjení mohou zvládat rozložení zátěže sítě tak, že majitelé elektromobilů budou platit různě vysoké částky v závislosti na čase, kdy se připojí. Společnost BNEF se domnívá, že v budoucnosti se s chytřejším nabíjením budeme setkávat stále častěji.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobily v Číně projezdily tolik elektřiny, kolik má spotřebu celé Irsko

  • Čínské elektromobily spotřebovaly v loňském roce tolik energie jako celé Irsko
  • Elektromobilita nemusí být takový problém, jak si mnozí myslí
  • Spojené státy sledují čínské zkušenosti
Volkswagen ID.7

Nový elektrický sedan Volkswagen ID.7, ilustrační | foto: Volkswagen

„Stane se záplava elektromobilů katastrofou pro rozvodnou síť USA?“ ptají se mnozí kritici elektromobility. Podíváme-li se na Čínu, která je v přechodu k elektromobilitě daleko před Spojenými státy, zdá se, že odpověď na tuto otázku je negativní, takže se netřeba obávat nějakého katastrofického scénáře.

Kolik energie spotřebují čínské elektromobily?

Čínská flotila elektromobilů, která se velmi rychle rozrůstá, potřebuje k udržení v pohybu enormní množství elektřiny. Podle nedávné analýzy agentury BloombergNEF (BNEF) spotřebovaly čínské elektromobily na veřejných nabíjecích stanicích v roce 2023 tolik elektřiny, jako celé Irsko. Jedná se o 35 terawatthodin. Společnost BNEF předpokláda, že odběr v letošním roce vzroste na 52 terawatthodin, čímž překročí energetickou poptávku Řecka. Přesto elektromobilita čínskou elektrickou infrastrukturu neničí.

„V celém odvětví se vedou diskuze o dopadu elektrických vozidel na elektrické systémy,“ uvádí výzkumníci BNEF ve své zprávě. „Údaje v Číně ale ukazují, že i když je zatížení veřejných nabíječek značné, přesto nedošlo k rozšíření poruch elektrické soustavy.“

Kritici elektromobilů často varují před nebezpečím, které elektromobily představují pro rozvodnou síť USA. Během vlny veder v roce 2022, kdy kalifornská energetická společnost naléhala na majitele elektromobilů, aby se vyhnuli nabíjení svých vozů v určitých hodinách, tvrdila řada kritiků, že elektrická soustava nezvládne více elektromobilů. To, co dnes vidíme v Číně, nyní dokazuje, že tomu tak není.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační


Čtěte také: Ve světě je taková zima, že elektromobily Tesla není možné nabíjet


Budoucnost není tak černá, jak mnozí naznačují

V přijímání elektromobility je Čína daleko před USA a nabízí tak určitý pohled do budoucnosti. Podle studie BNEF se v zemi pohybuje asi 20 milionů plně elektrických a plug-in hybridních vozidel. Čína jen v loňském roce vytvořila 890 000 nový veřejných nabíjecích konektorů, odhaduje skupina. To je více než pětinásobek nabíjecích míst, které instalovaly USA.

Více elektromobilů bude bezpochyby vyžadovat zlepšení americké infrastruktury pro výrobu a distribuci energie, říkají odborníci. Existuje ale několik důvodů, proč bychom neměli čekat, že se díky velkému množstí elektromobilů všechno pokazí.

Nio ET9

Nio ET9 | foto: Nio

Elektromobily jsou flexibilní

Elektromobily ve skutečnosti nepotřebují tolik energie a nebude tomu tak, ani když jich bude o miliony více. V Kalifornii, která má mnohem větší výskyt elektromobilů než jakýkoliv další stát USA, představují elektromobily méně než 1 % poptávky po energii během špiček, uvádí California Energy Commission. Odhaduje se, že do roku 2030 by mělo 5,7 milionu elektromobilů a nákladních vozidel představovat pouze 4 % špičkového zatížení, říká agentura.

Zásadní je, že elektromobily jsou poměrně flexibilní, pokud jde o nabíjení. Během vlny veder všichni provozují klimatizaci současně a to zvyšuje zátěž elektrické infrastruktury. To může vést výpadkům proudu a dalším nepříjemným projevům. Na druhou stranu, elektromobily se mohou nabíjet v podstatě kdykoli, když jsou zaparkované a mnoha uživatelům stačí připojit je na několik hodin týdně. Poskytovatelé veřejných služeb a nabíjení mohou zvládat rozložení zátěže sítě tak, že majitelé elektromobilů budou platit různě vysoké částky v závislosti na čase, kdy se připojí. Společnost BNEF se domnívá, že v budoucnosti se s chytřejším nabíjením budeme setkávat stále častěji.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."