Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | koronavirus | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Elektromobily se vyplatí. Šetří finance i planetu

  |  sponzorovaný obsah  |  25 komentářů

Přemýšleli jste někdy, jak ušetřit na přesunech autem? Benzinový nebo naftový motor získává ekologickou konkurenci v podobě elektromotoru. Cena elektromobilů je zatím vyšší, avšak jejich přínosu si cení města i státy, které nákup elektrických vozidel společnostmi finančně podporují. Budou někdy dotovat i osobní nákupy elektromobilů, nebo si na ně budeme stále šetřit a brát půjčky? Jaké mají vlastně elektrická vozidla výhody? Čtěte v dnešním článku.

Vyšší pořizovací cena, ale minimální provozní náklady

Na začátku získávání informací o elektromobilech vás může odradit vyšší pořizovací cena – málokdo má doma našetřeno statisíce až miliony na nové. Elektromobily stojí podle použité technologie 200 000 až klidně 2 500 000 Kč. Avšak levný provoz vám časem peníze do peněženky vrátí, na elektromobil se tak vyplatí si vzít i půjčku.

Co je elektromobil

Elektromobil, jinak elektrické vozidlo, je automobil na elektrický pohon. Na první pohled vypadá jako obyčejné auto, ale pod kapotou ukrývá baterii, kterou lze nabít ve speciálních stanicích nebo doma pomocí elektřiny ze speciální zásuvky. První elektromobily se objevily už v první polovině 19. století, svět dal však přednost vozidlům na fosilní paliva. S nástupem energetických krizí se lidé začali opět obracet k ekologičtější variantě dopravy. 

Výroba elektromobilů momentálně hraje prim u mnoha zavedených výrobců klasických automobilů, například Volkswagen, Škoda, Mercedes-Benz, BMW, Renault, Volvo, Ford, General Motors, Nissan, Toyota, Mazda, Hyundai i Kia. Všichni chtějí být prostě připravení na novou éru ekologické osobní přepravy.

Přednosti auta na baterku

Hlavními výhodami elektromobilů jsou ekologicky udržitelný zdroj energie a nižší provozní náklady. Elektřina je zkrátka levnější než benzín či nafta a jednodušší motor vyžaduje pouze minimální údržbu. Elektromobily neprodukují výfukové plyny, a tak planetu dále neznečišťují. I v případě výroby elektřiny k nabití z fosilních paliv jde o ekologičtější variantu přepravy, neboť klasická auta potřebují zhruba o třetinu energie více k ujetí stejné vzdálenosti. Na ujetí 100 kilometrů spotřebuje elektromobil asi 12–16 kWh. Zdolání jednoho kilometru tak finančně vyjde asi na 0,36 Kč, což je zhruba o 1–1,50 Kč méně než u klasického automobilu.

Srdcem elektromobilu je baterie

Nevýhodou je vyšší pořizovací cena, která se odvíjí zejména od kvality baterie. Ta na jedno nabití elektromobilu umožní ujet 50 ale i 650 km. Cena lithium-iontových baterií, které se využívají nejčastěji, se za posledních deset let snížila o více než tři čtvrtiny a podle odhadů bude i nadále klesat. A tak se v budoucnu nejspíše dočkáme i levnějších elektromobilů. 

Dříve se experimentovalo i s vodíkovými palivovými články, jež byly však náročné na konstrukci a poskytovaly méně energie. Novou technologií v produkci baterií by však mohl být pevný akumulátor čili baterie s elektrolytem v pevné podobě. Momentálně probíhají intenzivní výzkumy, které by tento rychlonabíjecí a velkokapacitní inovativní vynález posunuly do komerčního využití.

Finanční dotace pouze pro města a firmy

Prozatím státní správa ČR dotuje města a firmy, které chtějí planetě ulevit a nakupují pro svůj provoz elektromobily. Jiné státy pomáhají i zákazníkům, kteří si chtějí koupit svůj soukromý elektromobil – započítají slevu, šrotovné, nebo si při nákupu elektromobilu neúčtují DPH. V ČR se podobná praxe v dohledné budoucnosti bohužel neplánuje. Kromě dotování firem a měst se peníze na podporu elektromobility vkládají do rozšíření nabíjecí sítě a související infrastruktury. 

Nabít auto kdekoliv

Elektromobil můžete nabít i z domácí klasické zásuvky na 230 V, ale bude to trvat dlouhou dobu. Lépe je využít neustále se rozšiřující síť nabíjecích stanic u komunikací či v garážích. V ČR je momentálně skoro 500 dobíjecích stanic a jejich počet má vyrůst až na 1 200. Nabití baterie vysokým stejnosměrným napětím trvá desítky minut až hodinu (tzv. rychlonabíječka), v případě nabíjení střídavým proudem si počkáte na plnou baterii i několik hodin.

Budoucnost ekologičtější dopravy

Vzhledem ke stále sílícímu tlaku společnosti na ekologická řešení nejen v dopravě bude prodej elektromobilů v budoucnosti čím dál běžnější. Snižující se cena baterií pak usnadní dosažení nákupu i soukromým lidem bez nutnosti brát si půjčku. S dalšími výhodami tak brzy budou elektromobily nad staršími typy automobilů na fosilní paliva vyhrávat na plné čáře – odhaduje se, že v roce 2040 bude podíl elektromobilů v dopravě asi 35 %. Přemýšlejte už dnes o své budoucnosti – třeba je elektromobil to pravé i pro vás.

ŠTÍTKY:

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
22 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
JosephRobinKerosinJulanrock Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kroks
Kroks

Lithiu se neříká vzácný kov jen tak. Tipuju že s rostoucí těžbou bude naopak jeho cena zase růst, a tím pádem i cena baterií.

Dušan
Dušan

Lithium je alkalický kov a není vůbec vzácný.

Joseph
Joseph

Elektromotor je jako pohonný agregát téměř až ideální, jenomže problém vidím hlavně ve výrobě a uchovávání elektrické energie. Elektroauta na baterky v zásadě neodsuzuji, mají své místo. Taková elektrododávečka na rozvoz například rohlíků po okolních pekárnách, to je víceméně to, k čemu je takové vozítko téměř ideální (např. Battswap). Horší už je pak nějaká pojízdná nákupní taška na dojíždění pár kilometrů do práce, když tam nejezdí MHD a kterou v noci dobijete pěkně pomocí prodlužovačky ze zásuvky ve sklepě paneláku uprostřed sídliště (např. C-zero). To už není úplně ideální. Ale plánovat si služební cestu v zimě 200km daleko tak, abyste… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

S některými body bych souhlasil, ale v mnoha věcech se mýlíte. Adekvátní odpověd by byla delší než Váš příspěvek, tak mi odpuste, že jen zkratkovitě vypíchnu sporné body. Použitelnost EV jakožto přibližovadla z obydlí v satelitu do centra velkoměst. Naopak, na to jsou EV ideální. Jediný segment dopravy kde mají EV zatím slabinu jsou dálkové přepravy, ale každodenní přepravní potřeby většiny populace (statisticky je to 83%) plní bez kompromisu a bez problému. Kvaší řečnické otázce ohledně životnosti baterie. Ano životnost aktuálně používaných baterií je známa. Je to minimálně 2000 nabíjecích cyklu, ale ve většině případu více. Není výjimkou 3000 cyklu… Číst vice »

rock
rock

“…Pokud víte o lepším zpusobu přepravy – sem s ním, svět vám poděkuje…”

Auto se spalovacím motorem s celkovou plánovanou životností > milion kilometrů. Vyrobit jedno kvalitní auto na 20 let intenzivního provozu bude vždycky ekologičtější, než vyrobit na těch 20 let 5 aut, byť se spotřebou o něco nižší.

Ale svět mi nepoděkuje. Pro politiky není úspornost tohodle typu dostatečně nosné téma a pro výrobce by to byla ekonomická sebevražda. Něco jako dělat elektromobily bez dotací.

Kerosin
Kerosin

S filozofií jedna drahá (kvalitní) věc s dlouhou životností namísto pěti obdobných laciných se zlomkovou životností se plně ztototžnuji.

Ale jakou v tom hraje roli druh pohonu a paliva?

PS: EV mají mnohem větší šanci dosáhnout delší provozní životnosti (počítané na nájezd) než spalováky. Takže v tomto směru se výše popsané filosofii blíží více než spalovák.

Joseph
Joseph

Přispěvatel Rock má zřejmě na mysli samotné a logické principy. Jenže dnešní doba těmto bohužel nepřeje. V této době má vyšší prioritu forma nad obsahem a řeší se důsledky místo příčin samotných. Fosilní paliva dle historicky předkládaných “výzkumů” již měla dávno dojít. Toto téma bych však nyní nechtěl rozebírat, protože si nemyslím, že je dobře drancovat naší matičku Zemi a naše dědictví navíc pálit a poškozovat si tak naše životní prostředí. Jenomže s vývojem a výrobou akumulátorových vozidel neděláme prakticky nic jiného, jen v jiné formě a podobě. A navíc jako bonus to oficiálně ignorujeme a nezohledňujeme. Opět si tedy… Číst vice »

Julan
Julan

Chcete říkat pravdu? Dejte si facku akumulátorem. Elektrické vozy jsou extrémně komplikované a složité. Jen topení je 10 x složitější než ve spalovaku.. Složitost spalovaku je v emisích

Kerosin
Kerosin

Stále mluvíte o rozdílu mezi teorií a praxí. Budiž. Jenže zrovna ta praktická zkušenost nahrává EV. Zkuste se zeptat majitelů EV kolikrát navštívili servis “mimo plánované garanční prohlídky” a sám uvidíte, že spalovák je násobně poruchovější. To že bylo několik modelů Mercedesu a několik modelů jiných značek světlou výjimkou s dlouho výdrží na tom, nic moc nemění. Z principu má spalovák mnohem více pohyblivých součástek. Pohyblivé součástky jsou mechanicky více namáhány a vyžadují intenzivnější údržbu. Ekologickou náročnost těžby surovin pro EV a výrobu baterií nepopírám – to jistě není žádná procházka růžovým sadem. Nicméně ona těžba fosilních paliv, jejich přeprava… Číst vice »

Joseph
Joseph

Děkuji za neagresivní reakci, kterou jsem na tomto webu jednoznačně očekával. V několika bodech bych asi i s přimhouřeným okem hlavou přikývl (i když lehce s nadhledem), ale ve většině si pletete reálný svět s tím tabulkový, teoretickým a statistickým. Statistika je nezbytná pro tvorbu modelů a základních výpočtů, ale to je asi tak vše. Tyto teoretické modely se pak v kontrastu s realitou musí přizpůsobit a nikoliv to nechat být a možná i doufat, že se reálný svět přizpůsobí tomu teoretickému. Občas jsem kvůli tomu ve sporu s naším nákupním oddělením, které se řídí čistě statistickou, protože k tomu… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Předně – též jsem přišel diskutovat a ne urážet. Na svůj názor má každý právo, a to že je názor odlišný neznamená, že je špatný. Stejně tak nevěřím tomu, že by nadávky, vulgarity či sprostá slova nějak příspěvku přidávali na hodnotě či důvěryhodnosti – spíše naopak. A teď k reakce – snad už opravdu v kratším podání. 1) Pokud ale zavrhnete tabulkový (statistický) údaj, snadno podlehnete subjektivnímu vnímání reality. Nevzdory chybám, si myslím, že exaktní údaje jsou lepší než (byť reálné) odhady. 2) K té spotřebě a rozvodné síti. Bohužel k Vaší nelibosti opět použiji čísla. Dle zprávy ERU, je… Číst vice »

Joseph
Joseph

Děkuji, vážím si toho. Čísla mám rád, je to prvopočátek a základ a zároveň někdy i tvrdá fakta, ale vždy až praxe ukáže. Převody jednotek jsou dobře, radši jsem si to přepočítal na kalkulačce. ;-) Mobilní telefon si dobíjím denně, i když by teoreticky mohl vydržet nabitý ještě jeden den, ale co kdyby. A stejné je to i s dobíjením vozu, co kdyby. Naštěstí nabíječky pro EV mohou být podstatně “inteligentnější” a mnohem efektivněji řídit proces dobíjení. S rozvodnou sítí si nejsem tak jistý. Neznám sice konkrétní data, ale jako příklad můžeme použít Švédsko. A tam s tím mají velké… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

No ale jestliže budete EV dobíjet (ze zvyku / pro jistotu) každý den, i když by mu nabití stačilo na další den – tak to znamená, že nedobíjíte plnou kapacitu, ale její polovinu tedy ne 40 kWh, ale jen 20 kWh – ergo výpočet (respektive výsledek) je stejný. Kde se shodneme naprosto jsou obří zaoceánské a zámořské lodě – to je na exhalace ZLO. A tragické jsou i tankery – dokonce jsem kdesi četl (ale může to být propaganda, neboť tomu ani nemohu uvěřit), že tankery po odčerpání nafty proplachují své nádrže mořskou vodou (kterou tedy následně vypouštějí do moře),… Číst vice »

Joseph
Joseph

Opravdu již poslední reakce, pod touto komerční prezentací. :-D Nabíjet Li? aku na 100% kapacity mu škodí a zkracuje jeho životnost (natož pak rychlonabíjení), i v tomto smyslu jsem o tom psal. A to samé vybíjení k nule. Ale nepochybuji, že Vy toto víte. Například Tesla z tohoto důvodu softwarově omezila pracovní kapacitu aku u jejich vozidel. Nabíjení jen na potřebnou kapacitu je lepší jak pro zatížení přenosové soustavy (čemuž by se dalo pomoci sw úpravou dobíjecí stanice, která bude “vědět” do kdy má být nabito a jaký je průběh zatížení přenosové sítě), tak pro akumulátor. Jenomže i s vědomím… Číst vice »

Julan
Julan

Elektrické motory jsou u konce vývoje a svůj potenciál už vypotrebovaly. Spalovací motory mají svůj potenciál před sebou. Nákladově jsou spalovací motory levnější. Daně a pseudo ekologie je pouze prodražuje. Pokud by tato nepřímá dotace zmizela tak nemůže být o ekektru řeč. Je to jako s jídlem, kdyby se prodávalo za reálné ceny, tak se toho vyhodí polovina.

Kerosin
Kerosin

Pravda je, že elektromotor není asi kam dále rozvíjet, ale ten spalovací opravdu taky ne. Má za sebou více než sto let intenzivního vývoje, a nikam dále se neposune. Rozdíl je v tom, že elektromotor funguje s účinností vyšší než 90% a ten spalovací s nižší než 30% A vůbec netuším jak jste přišel na to, že by spalovací motor se všemi jeho součástkami byl v souhrnu levnější než elektromotor. To je přece zjevný nesmysl. Nemluvě o tom, že spalovací motor ze principu svého fungování má při podávání výkonu tzv. točivý moment – tedy otáčky kdy funguje nejoptimálněji – a… Číst vice »

Bzum, bzum, brekekeke
Bzum, bzum, brekekeke

Nešetří nic. Jsou neskutečně drahé, ty peníze navíc oproti normálnímu autu vám nevrátí ani ty benefity, a výroba těch elektrických aut je tak neekologická, že spalovák nemá šanci za svůj život ho předehnat. I výroba hybridních Priusů je neskutečně neekologická (těžení v Kanadě, následné převezení do Evropy, kde to zpracují, následné převezení do Číny, kde z toho udělají “pěnu” a následné převezení do Japonska, kde z té “pěny” udělají baterie a dají je do aut, není zrovna nejekologičtější věc, o které jsem slyšel, natož, když místo jednoho elekromobilu by jste mohli udělat těch Priusů šedesát a vyjde to nastejno).

Kerosin
Kerosin

Souhlasím, že hybrid je nesmysl, není to nic víc než mnohem složitější spalovák a skýtá nevýhody jak spalováku tak BEV. Ale čistá BEV to už je jiná písnička. Právě ta jejich pořizovací cena je na nich to nejekologičtější. Jejich finanční nedostupnost v kombinaci s restrikcemi spalováku snad povedou k významnému celosvětovému snížení osobních aut. Onen soudobý stav téměř dvou aut na rodinu, na který jsme si zvykli koncem dvacátého století a pčátkem toho jeden a dvacátého je dlouhodobě neudržitelný. Osobně odhaduji, že je potřeba se dostat ze současného stavu dvou aut na rodinu tak zhruba na stav opačný – jedno… Číst vice »

Robin
Robin

A už je tady zase ta Neomarxistická písnička o (ne)dobrovolném snižování spotřeby. Samozřejmě jen pro někoho …

Julan
Julan

Spotřeba zdrojů se bude jenom zvyšovat a to zejména se zvyšující se efektivitou. Zákaz neuspornych žárovek přinesl zvýšení spotřeby. To jsou fakta. Elektrická energie je dotovaná nepřímo spotřební daní z fosilních paliv. Až tato dotace zmizí bude provoz na elektřinu stejně drahý..

Robin
Robin

Evropa má mít vysoko do žlabu, jinde si s eko hlavu určitě nelámou. IEA očekává, že do roku 2040 zůstane objem obchodovaného uhlí na světě stejný. Konkrétně v jihovýchodní Asii poptávka po uhlí zůstane stále masivní. Do roku 2040 se oproti současné hodnotě téměř zdvojnásobí na 400 milionů tun uhelného ekvivalentu. Austrálie a Rusko jsou v dobré pozici, aby očekávanou klesající produkci uhlí z Indonésie nahradily. Indonéské uhlí v současnosti míří především na asijské trhy. Mezi ambice Ruska, momentálně třetího největšího exportéra uhlí, patří s klesající poptávkou v Evropě posílení exportů uhlí do Asie. Vzhledem k plánovaným investicím do uhelné… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

A Váš to co jste napsal, trápí nebo těší?

Robin
Robin

Samozřejmě, že mi to dává naději. Protože naši bratři v Asii se obětují, aby zmírnili již nastupující dobu ledovou, která nejvíc potrápí Evropu a Severní Ameriku.

Kerosin
Kerosin

Kéž by to bylo dobrovolně, ale když ono se lidem DOBROVOLNĚ ze svého pohodlí ustupovat nechce, tudíž to bude muset být NEdobrovolně. Ať tak či tak, současná náročnost a rozežranost lidí prvního světa je dlouhodobě neudržitelná. Pokud této spotřeby velmi rychle nezanecháme, tak se dočkáme opravu katastrofálních následků ještě za našich životů nanejvýš se jich dočkají naše děti. Dnes se všichni obávají co nás ty změny budou stát. No když se do nich pustíme teď, tak nás budou stát JEN peníze. Možná hodně, a možná všechny, ale pořád jen peníze. Pokud to budeme i nadále igonorovat (zhoršovat) tak časem nás… Číst vice »

Robin
Robin

Tohle už jsou jen bludy. Konec světa 2012 vám maniakům nevyšel, tak jste s nadšením skočili po novém strašáku. Problém je v tom, že proroky zkázy je v dnešní době mnohem víc slyšet, ale na pravdivosti jim to nic nepřidává.

Mobilní zobrazení