Elektromobily se stanou cenově dostupnějšími. Svůj podíl na tom mají stále se zmenšující baterie

Elektrická auta se poslední dobou těší veliké oblibě. Nemalý podíl na tom má neutuchající snaha chovat se šetrně k naší Matce přírodě a obecně k životnímu prostředí. Bohužel, ne každý si takový luxus v podobě elektrického vozidla může v současné době dovolit. Cenově jsou na tom totiž pořád lépe auta se spalovacím motorem, a tak je jasné, že jim většina populace dává přednost. Tomu by ale podle nejnovější zprávy serveru Bloomberg brzy mohlo odzvonit.

Každým rokem sestavuje specializovaný tým BloombergNEF zajímavou analýzu, ve které porovnává ceny elektrických aut a aut poháněných spalovacím motorem. Snaží se tím zjistit, za jak dlouho se jejich ceny vyrovnají a kdy dokonce nastane to, že se elektrická auta stanou levnějšími a cenově dostupnějšími. A právě podle odborného výzkumu je nám tento moment každým rokem blíž a blíž. V roce 2017 analýza BloomberNEF odhadovala, že takový zlom nastane v roce 2026, avšak v roce 2018 své odhady viděla ještě optimističtěji a snížila je o 2 roky, tedy na rok 2024. A do třetice všeho dobrého, ve své letošní zprávě tým odborníků uvedl, že bychom se očekávaného přelomu měli dočkat už v roce 2022.

A jaká je tedy hlavní příčina blížící se velké dostupnosti elektrických aut? Analytici ji především spatřují v neustále se zmenšujících baterií – čím menší velikost baterie, tím logicky menší výrobní náklady. Podle odborníků totiž baterie dřív činila víc jak polovinu celkových nákladů. Například v roce 2015 tvořila v elektrickém automobilu střední velikosti více než 57 procent celkové výrobní ceny, letos už je to však pouze 33 procent a do roku 2025 by měla činit pouze 20 procent celkových nákladů.

Stále nižší ceny se však neodvíjí pouze od velikosti baterií. Svůj podíl na tom podle specialistů bude mít i snížení nákladů na podvozek a karoserii elektromobilů. Tytéž náklady ale naopak vzrostou u vozidel se spalovacím motorem, a to v důsledku snižování hmotnosti, která bude muset být zredukována kvůli splnění emisním cílům. Dále se u elektromobilů očekává snížení nákladů na elektrické hnací ústrojí, jelikož začne velkoobjemová výroba těchto dílů. Do roku 2030 by tedy náklady na motory, převodníky a výkonovou elektroniku mohly být o 25 až 30% nižší, než je tomu dnes.

To, že se daří výrobcům zmenšovat baterie, neznamená, že se tím pouze sníží ceny elektromobilů. Díky tomu se mohou elektrifikovat i jiné druhy vozidel, které k takovému účelu dříve byly velmi nepraktické. Už nyní je například v plánu celoelektrický bagr nebo rozšiřování flotily elektrických trajektů. Pozadu nezůstávají ani elektrická letadla, která už nyní do svého vozového parku přidala společnost Harbour Air Ltd v Britské Kolumbii.

Zdroj: bloomberg

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobily se stanou cenově dostupnějšími. Svůj podíl na tom mají stále se zmenšující baterie

Elektrická auta se poslední dobou těší veliké oblibě. Nemalý podíl na tom má neutuchající snaha chovat se šetrně k naší Matce přírodě a obecně k životnímu prostředí. Bohužel, ne každý si takový luxus v podobě elektrického vozidla může v současné době dovolit. Cenově jsou na tom totiž pořád lépe auta se spalovacím motorem, a tak je jasné, že jim většina populace dává přednost. Tomu by ale podle nejnovější zprávy serveru Bloomberg brzy mohlo odzvonit.

Každým rokem sestavuje specializovaný tým BloombergNEF zajímavou analýzu, ve které porovnává ceny elektrických aut a aut poháněných spalovacím motorem. Snaží se tím zjistit, za jak dlouho se jejich ceny vyrovnají a kdy dokonce nastane to, že se elektrická auta stanou levnějšími a cenově dostupnějšími. A právě podle odborného výzkumu je nám tento moment každým rokem blíž a blíž. V roce 2017 analýza BloomberNEF odhadovala, že takový zlom nastane v roce 2026, avšak v roce 2018 své odhady viděla ještě optimističtěji a snížila je o 2 roky, tedy na rok 2024. A do třetice všeho dobrého, ve své letošní zprávě tým odborníků uvedl, že bychom se očekávaného přelomu měli dočkat už v roce 2022.

A jaká je tedy hlavní příčina blížící se velké dostupnosti elektrických aut? Analytici ji především spatřují v neustále se zmenšujících baterií – čím menší velikost baterie, tím logicky menší výrobní náklady. Podle odborníků totiž baterie dřív činila víc jak polovinu celkových nákladů. Například v roce 2015 tvořila v elektrickém automobilu střední velikosti více než 57 procent celkové výrobní ceny, letos už je to však pouze 33 procent a do roku 2025 by měla činit pouze 20 procent celkových nákladů.

Stále nižší ceny se však neodvíjí pouze od velikosti baterií. Svůj podíl na tom podle specialistů bude mít i snížení nákladů na podvozek a karoserii elektromobilů. Tytéž náklady ale naopak vzrostou u vozidel se spalovacím motorem, a to v důsledku snižování hmotnosti, která bude muset být zredukována kvůli splnění emisním cílům. Dále se u elektromobilů očekává snížení nákladů na elektrické hnací ústrojí, jelikož začne velkoobjemová výroba těchto dílů. Do roku 2030 by tedy náklady na motory, převodníky a výkonovou elektroniku mohly být o 25 až 30% nižší, než je tomu dnes.

To, že se daří výrobcům zmenšovat baterie, neznamená, že se tím pouze sníží ceny elektromobilů. Díky tomu se mohou elektrifikovat i jiné druhy vozidel, které k takovému účelu dříve byly velmi nepraktické. Už nyní je například v plánu celoelektrický bagr nebo rozšiřování flotily elektrických trajektů. Pozadu nezůstávají ani elektrická letadla, která už nyní do svého vozového parku přidala společnost Harbour Air Ltd v Britské Kolumbii.

Zdroj: bloomberg

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."