Elektromobily nebudeme muset nabíjet. Chystají se dvě revoluční řešení

  • Klasické zapojení elektromobilu do „zásuvky“ může brzy vymizet
  • Společnosti pracují na způsobech, jak dobíjet velmi rychle nebo automaticky bez zásahu řidiče
  • Vyměníte raději celou baterii nebo byste dobíjeli průběžně?
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Nabíjení, nabíjení, nabíjení. Nenajdete jediného uživatele elektrického vozu, který by se někdy nesetkal s potížemi při této velmi neoblíbené činnosti. Ať je to časté opakování, potíže stále přicházejí s dobíjecími stojany nebo přístupovými kartami. Svého favorita si najde každý. Co kdybychom ale nabíjet nemuseli? Lépe řečeno, co kdyby se o proces postaralo samo vozidlo?

Výměna celé baterie v řádu jednotek minut

Pracuje se na vícero způsobech, jak se dlouhého a nepohodlného nabíjení zbavit. Pokročilé bateriové technologie jsou ještě pár let až pár desítek let vzdálené, a tak se vyvíjí možnosti, které umí pracovat se současnými technologiemi. Společnost Ample sídlící v americkém San Francisku je zastáncem celých bateriových modulů. Nejde o novou myšlenku, stejným směrem se vydává například i čínské Nio.

Jde tedy o velmi podobný proces. Když se kapacita baterie blíží nebezpečně svému dnu, řidič vyhledá box Ample, vůz je po zaparkování zdvižen a mechanismus se postará o výměnu prázdné baterie za plnou.

Celý proces zabere čas jednoho průměrného tankování spalovacího vozu. V řádu jednotek minut jste tak připraveni pokračovat v jízdě. Ample je stále daleko od produkčního nasazení, aktuálně svojí technologii testují s řidiči Uberu v Kalifornii.

Swapovací stanice Ample

Swapovací stanice Ample | foto: Ample


Čtěte také: Shell má v Evropě první swapovací stanici. Spolupracuje s automobilkou Nio


Bez partnerů to nepůjde

Jelikož Ample nevyrábí vlastní vozidla, chce své boxy zákazníkům zpřístupnit skrze partnerství s jednotlivými automobilkami. Jedním z prvních zájemců se zvučným jménem je Fisker. Jeho SUV Ocean se do programu zařadí počínaje rokem 2024. Ample tedy má co dělat, aby do té doby zpřístupnil a zdokonalil svojí technologii do takového stavu, aby byla plně komerčně použitelná.

Izraelský Electreon se vydává poněkud odlišnou cestou. Místo statické výměny baterií směřuje své produkty cestou kontinuálního dobíjení. Co si pod tím máme představit? Vůz se zařadí do speciálního pruhu, který má ve svém povrchu zabudované indukční cívky. Ty pak v průběhu cesty vůz průběžně dobíjí. Jde vlastně o takové schované „bezdrátové“ troleje pro elektrické vozy.

Systém bezdrátového nabíjení ve vozovce společnosti Electreon

Systém bezdrátového nabíjení ve vozovce | foto: Electreon

Geniální způsob pro městskou dopravu

Již nyní jsou na vybraných místech instalované podzemní vedení využívané městskou hromadnou dopravou. Výhodou jsou předem zvolené pravidelné trasy a depa pro dobíjení vozů mimo službu. Důkazem, že je tato technologie použitelná i pro osobní vozy, je test společnosti na hybridním voze Toyota RAV4 Prime. Na vlastní testovací trase vůz ujel téměř 2 000 km bez jediného použití spalovacího motoru. Dojezd zmíněného plug-in hybridu je přitom jen zhruba 55 kilometrů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobily nebudeme muset nabíjet. Chystají se dvě revoluční řešení

  • Klasické zapojení elektromobilu do „zásuvky“ může brzy vymizet
  • Společnosti pracují na způsobech, jak dobíjet velmi rychle nebo automaticky bez zásahu řidiče
  • Vyměníte raději celou baterii nebo byste dobíjeli průběžně?
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Nabíjení, nabíjení, nabíjení. Nenajdete jediného uživatele elektrického vozu, který by se někdy nesetkal s potížemi při této velmi neoblíbené činnosti. Ať je to časté opakování, potíže stále přicházejí s dobíjecími stojany nebo přístupovými kartami. Svého favorita si najde každý. Co kdybychom ale nabíjet nemuseli? Lépe řečeno, co kdyby se o proces postaralo samo vozidlo?

Výměna celé baterie v řádu jednotek minut

Pracuje se na vícero způsobech, jak se dlouhého a nepohodlného nabíjení zbavit. Pokročilé bateriové technologie jsou ještě pár let až pár desítek let vzdálené, a tak se vyvíjí možnosti, které umí pracovat se současnými technologiemi. Společnost Ample sídlící v americkém San Francisku je zastáncem celých bateriových modulů. Nejde o novou myšlenku, stejným směrem se vydává například i čínské Nio.

Jde tedy o velmi podobný proces. Když se kapacita baterie blíží nebezpečně svému dnu, řidič vyhledá box Ample, vůz je po zaparkování zdvižen a mechanismus se postará o výměnu prázdné baterie za plnou.

Celý proces zabere čas jednoho průměrného tankování spalovacího vozu. V řádu jednotek minut jste tak připraveni pokračovat v jízdě. Ample je stále daleko od produkčního nasazení, aktuálně svojí technologii testují s řidiči Uberu v Kalifornii.

Swapovací stanice Ample

Swapovací stanice Ample | foto: Ample


Čtěte také: Shell má v Evropě první swapovací stanici. Spolupracuje s automobilkou Nio


Bez partnerů to nepůjde

Jelikož Ample nevyrábí vlastní vozidla, chce své boxy zákazníkům zpřístupnit skrze partnerství s jednotlivými automobilkami. Jedním z prvních zájemců se zvučným jménem je Fisker. Jeho SUV Ocean se do programu zařadí počínaje rokem 2024. Ample tedy má co dělat, aby do té doby zpřístupnil a zdokonalil svojí technologii do takového stavu, aby byla plně komerčně použitelná.

Izraelský Electreon se vydává poněkud odlišnou cestou. Místo statické výměny baterií směřuje své produkty cestou kontinuálního dobíjení. Co si pod tím máme představit? Vůz se zařadí do speciálního pruhu, který má ve svém povrchu zabudované indukční cívky. Ty pak v průběhu cesty vůz průběžně dobíjí. Jde vlastně o takové schované „bezdrátové“ troleje pro elektrické vozy.

Systém bezdrátového nabíjení ve vozovce společnosti Electreon

Systém bezdrátového nabíjení ve vozovce | foto: Electreon

Geniální způsob pro městskou dopravu

Již nyní jsou na vybraných místech instalované podzemní vedení využívané městskou hromadnou dopravou. Výhodou jsou předem zvolené pravidelné trasy a depa pro dobíjení vozů mimo službu. Důkazem, že je tato technologie použitelná i pro osobní vozy, je test společnosti na hybridním voze Toyota RAV4 Prime. Na vlastní testovací trase vůz ujel téměř 2 000 km bez jediného použití spalovacího motoru. Dojezd zmíněného plug-in hybridu je přitom jen zhruba 55 kilometrů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."