ElektrickéVozy.cz

Elektromobily a hromadné nabíjení – jeden velký problém.

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Vyrobit elektromobily ve velkém a prodat je, dnes už to není žádný problém. Bohužel u nás to zatím není žádoucí. Naše vláda diletantů nemá zájem o rozšíření tohoto odvětví, ani o propagaci a ani o jakoukoli podporu.

Ptáte se proč? Není vám divné, že není žádné auto na trhu? Že jej neprodává ani jeden prodejce automobilů? Vysvětlení je jednoduché. Peníze z našich distribučních a energetických firem tečou mimo republiku. Peníze, které zde zůstanou, se ztratí v bezedném tunelu zvaném státní pokladna.

Není možné masivně rozjet stavbu nabíjecích a rychlonabíjecích stanic na stávající rozvodné síti. Stejně tak není možné, aby každý dům, každá domácnost, měla svou nabíjecí stanici, event. zásuvku. Boom solárních elektráren je jen malou ukázkou, co to udělá jak se stávajícími rozvody, ale i s politikou a nastavením cen.

Pro představu si vezměme klasickou nabíjecí stanici, kterou by měl majitel elektromobilu doma. I když ne každý by denně nabíjel celou kapacitu, i tak musí být vedení dimenzováno na tento odběr, stejně jako máte garantován příkon dle vašeho jističe.

Odběr malé nabíjecí stanice je až 16A na 230V a nabíjí se asi 8 hodin. Tedy 30kWh na jednoho majitele elektromobilu.

To je ještě malý problém. Hodně majitelů bude chtít z jakéhokoli důvodu kratší nabíjecí čas a tedy použije rychlonabíječku. Ta je napájená třífázově a má odběr 3x 25A na 40V. To už je větší sousto pro odběrné místo – to je 30kW za hodinu! – na jeden elektromobil.

A pojďme ještě dál. V zahraničí se budují Super rychlonabíječky, které vám „natankují“ elektromobil za pár minut. Samozřejmě, pokud na to je stavěna jeho elektronika. Ale ty mají odběry 3x 125A ale i 3x 350A na 400V ! Tedy 150kW event. 420kW. I když to je spíš pro nákladní vozy a autobusy, je to darda pro napájecí síť.

A co takzvané „benzínové pumpy“, tedy rychlonabíjecí stanice pro veřejnost s mnoha stojany. Tyto podle zahraničních informací musí v budoucnosti vzniknout. Tam v součtu bude pěkně velký odběr. Ten bude sice řešen vlastním transformátorem a připojením na VVN, např. 23kV, ale i tak je to odběr. Navíc jiný v noci, jiný přes den a jiný ve špičce a mimo špičku.

Jak vidíte, je to problém, který se v zahraničí začíná řešit postupnou rekonstrukcí přenosové soustavy. A u nás? Nevím, nemáme informace. Určitě to řeší, ale kdo to zaplatí? A kolik nás potom bude stát jeden kilometr jízdy s EV? Zůstane onen padesátihaléř? Určitě ne. Takový majitel bude v očích lidí černá ovce jako je dnes majitel solární elektrárny…

ČLÁNKY:, , , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení