Dle nařízení EU musí být od 1. července 2021 všechny nové elektromobily vybaveny umělým zvukem motoru, aby se předešlo nehodám s chodci.
Jelikož jsou elektromobily velmi tichá vozidla a nevydávají žádný zvuk, může docházet k nebezpečným situacím, zejména s chodci a cyklisty. Proto dochází k simulaci hluku vozidla mezi rozjezdem a dosažením rychlosti 20 km/h a při couvání. Při rychlosti nad 20 km/h už není umělý zvuk u elektromobilů nutný, protože valivý hluk pneumatik přehluší generátor zvuku nebo hluk klasického motoru.
Pokud v hybridním voze běží spalovací motor, AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) nesmí vydávat žádný hluk. Vozidla, která při couvání vydávají varovný tón, nemusí další zvuky simulovat. Funkce se musí zapínat automaticky při nastartování. Původní požadavek, aby byl systém vybaven snadno přístupným vypínačem, byl Evropskou hospodářskou komisí vyloučen.
Čtěte také: Nejelegantnější Safety Car? Porsche Taycan bude chránit závodníky Formule E
Kdo však doufá, že e-auto bude v důsledku nařízení EU znít jako V8, bude zklamán. Umělý zvuk musí být srovnatelný s hlukem spalovacího motoru ve stejné třídě vozidel. Navíc musí jít o nepřetržitý zvuk, který jasně indikuje chování vozidla, například zrychlení. Přesto se tóny u každého výrobce liší.
Neexistuje totiž žádná specifikace, jak by měly elektrifikované modely znít. Zvukoví designéři všech výrobců automobilů proto vyvinuli takové zvuky, které odpovídají příslušné značce a příslušnému elektrickému nebo hybridnímu vozu. Je důležité, aby byl zvuk generován ve středním frekvenčním rozsahu, protože starší lidé již často nejsou schopni vnímat vysoké frekvence.
Firma Porsche v souvislosti s výše uvedenou povinností předložila patent, který se zabývá potenciálním nástupcem výfuku pro elektrický věk. Vynález, podaný u Evropského patentového úřadu 11. listopadu 2021, využívá rezonátor k zesílení zvuků generovaných vnitřním, elektronicky ovladatelným zdrojem hluku.
Jak lze vyčíst z patentového výkresu, rezonanční tělo je podobné zadnímu tlumiči a mělo by být také vyrobeno ze stejného materiálu. Zvukový výstup je identický s koncovkou výfuku, která má vytvářet autentický zvuk motoru.
Dle nařízení EU musí být od 1. července 2021 všechny nové elektromobily vybaveny umělým zvukem motoru, aby se předešlo nehodám s chodci.
Jelikož jsou elektromobily velmi tichá vozidla a nevydávají žádný zvuk, může docházet k nebezpečným situacím, zejména s chodci a cyklisty. Proto dochází k simulaci hluku vozidla mezi rozjezdem a dosažením rychlosti 20 km/h a při couvání. Při rychlosti nad 20 km/h už není umělý zvuk u elektromobilů nutný, protože valivý hluk pneumatik přehluší generátor zvuku nebo hluk klasického motoru.
Pokud v hybridním voze běží spalovací motor, AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) nesmí vydávat žádný hluk. Vozidla, která při couvání vydávají varovný tón, nemusí další zvuky simulovat. Funkce se musí zapínat automaticky při nastartování. Původní požadavek, aby byl systém vybaven snadno přístupným vypínačem, byl Evropskou hospodářskou komisí vyloučen.
Čtěte také: Nejelegantnější Safety Car? Porsche Taycan bude chránit závodníky Formule E
Kdo však doufá, že e-auto bude v důsledku nařízení EU znít jako V8, bude zklamán. Umělý zvuk musí být srovnatelný s hlukem spalovacího motoru ve stejné třídě vozidel. Navíc musí jít o nepřetržitý zvuk, který jasně indikuje chování vozidla, například zrychlení. Přesto se tóny u každého výrobce liší.
Neexistuje totiž žádná specifikace, jak by měly elektrifikované modely znít. Zvukoví designéři všech výrobců automobilů proto vyvinuli takové zvuky, které odpovídají příslušné značce a příslušnému elektrickému nebo hybridnímu vozu. Je důležité, aby byl zvuk generován ve středním frekvenčním rozsahu, protože starší lidé již často nejsou schopni vnímat vysoké frekvence.
Firma Porsche v souvislosti s výše uvedenou povinností předložila patent, který se zabývá potenciálním nástupcem výfuku pro elektrický věk. Vynález, podaný u Evropského patentového úřadu 11. listopadu 2021, využívá rezonátor k zesílení zvuků generovaných vnitřním, elektronicky ovladatelným zdrojem hluku.
Jak lze vyčíst z patentového výkresu, rezonanční tělo je podobné zadnímu tlumiči a mělo by být také vyrobeno ze stejného materiálu. Zvukový výstup je identický s koncovkou výfuku, která má vytvářet autentický zvuk motoru.