ElektrickéVozy.cz

Elektrokolo: fenomén současnosti

  |  3 komentáře  |  autor:

Velmi nadsazený nadpis není zas tak přehnaný, jak by se na první pohled zdálo. Opravdu jsme na počátku masivního rozmachu prodeje elektrokol za poslední dobu. Elektrokola se sice prodávají již velmi dlouho, avšak podle statistik prodeje teprve v poslední době je nárůst velmi strmý.

Typy motorů

V praxi si moc vybírat už nemůžete. Prodejci vám moc na výběr nedají a prodají vám vše již hotové, a to buď jako kompletní elektrokolo nebo sadu na přestavbu. Nicméně je dobré vědět, že jsou tři varianty pomocných motorků pro elektrokola:

  • Elektromotor s planetovou převodovkou

Motor určený pro vpletení do předního nebo zadního kola. Převodovka je součástí elektromotorku, který má výkon do 250W a pomáhá při jízdě do kopce. Naopak při běžném šlapání klade mechanický odpor. Převodovka uvnitř potřebuje pravidelnou údržbu.

  • Motor pohánějící řetěz kola

Tento přídavný motor se umísťuje nejčastěji do středu kola u klik, kde působí přímo na řetěz kola. Ve šlapání vám pomáhá běžná přehazovačka. Řešení je výhodné tím, že veškerá přídavná zařízení jsou umístěná u středu kola a nekomplikují tak sejmutí a opětovné namontování ráfku v případě píchnuté duše.

  • Bezkartáčové stejnosměrné motory (BLDC – Brush Less Direct Current)

Nejmodernější motory pro vpletení do předního i zadního kola jsou vybavené kvalitními permanentními magnety, díky nimž mají vysokou účinnost, až 87%. Nově se tyto motory vyrábí s velkým průměrem přes 20 cm, díky čemuž mají vysoký točivý moment i při nižších otáčkách.

BLDC motor je tedy skoro ideální, obsahuje pouze zapouzdřená ložiska, která není potřeba mazat a jinak je zcela suchý a bezúdržbový. Minimální živostnost tohoto motoru je minimálně 5 let intenzivního denního používání.

Klíčové výhody BLDC motoru:

– Vysoká účinnost

– Bezkontaktní = nízké zahřívání

– Dvojnásobný výkon

– Velká životnost

– Vysoký výkon a krouticí moment

– Zapouzdřená bezúdržbová konstrukce

Umístění motoru – vpředu či vzadu ?

  • Motor vpředu

Největší výhodou umístění motoru do předního kola, je rovnoměrné rozložení hmotností, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn těsně za sedadlem. Těžiště kola tak zůstává přibližně ve stejném místě, jako byste jeli na běžném jízdním kole, tedy uprostřed. Pohon v předním kole však přináší i nevýhody, nejčastěji zmiňovanou je riziko prokluzování předního kola například na kluzkém či nerovném terénu. Další nevýhodou je zvýšená hmotnost předního kola, je mnohem těžší si kolo „nadhodit“ například při přejíždění nerovností, nebo obrubníku. S několikakilovým elektromotorem se přední kolo zdvihá a „nadhazuje“ opravdu obtížně.

  • Motor vzadu

Výhody a nevýhody tohoto řešení jsou vlastně opakem výhod a nevýhod umístění motoru v předním kole. Takže zadní pohon má lepší přenos točivého momentu na terén a nehrozí zde tolik proklouznutí. Rovněž manipulace s předním kolem a tím i ovládání stroje je snazší, než u pohonu vpředu, s tímto obrubník přejedete snadno. Samozřejmě nevýhodou je nerovnoměrné umístění vyšších hmotností elektromotoru a akumulátoru do zadní části kola.

Co umí elektronika?

V současné době šla elektronika velkým skokem dopředu. Pracuje téměř bezeztrátově, díky novým spínacím tranzistorům, které mají téměř nulové napětí v saturaci a nevyžadují skoro žádné chlazení i při velkém odběru při rozjíždění. Pracují tedy ve spínacím režimu a motor řídí vícefázově, i když se jedná o motor stejnosměrný.

– řízení rychlosti. Výkon a otáčky motoru se řídí Akcelerometrem v rukojeti řídítek, nebo páčkovým ovladačem – podle výběru.

– Rekuperace – podle typu elektroniky je motor využit ke zpětnému návratu energie do akumulátoru, nebo u levnějších typů k pouhému brždění motorem

– Tempomat – většina typů ovládací elektroniky má vestavěn Tempomat, podobně jako ho již má většina automobilů. Slouží k automatickému udržování rychlosti elektrokola bez nutnosti držet „plyn“.

– Elektronika se umí v případě poruchy senzoru v motoru přepnout do modu bezsenzorového režimu, v případě selhání Hallových sond.

– Funkce „Příšlap“ – lze nastavit několik stupňů takzvaného příšlapu, tedy něco jako výpomoc cyklistovi motorem, kdy elektronika dodává pouze omezený, nastavitelný výkon. Vynikající funkce nejen proti zlenivění, ale k výraznému prodloužení dojezdu.

– Elektronika hlídá nejen pohyb pedálů, ale i použití brzd, kdy okamžitě vypíná tah motoru a nedojde k „přetahování“ motoru a brzd.

– Některé typy řídicích jednotek mají i externí displej, který se umísťuje na řídítka, a na němž jsou zobrazovány všechny potřebné údaje. Kromě klasických, které mají i tachometry na kole, zobrazuje i momentální výkon, či odběr z akumulátoru a hlavně zbytkovou kapacitu a dojezdovou vzdálenost.

– Po překročení minimální kapacity akumulátoru při jízdě, jste včas upozorněni a pak dojde k úplnému vypnutí motoru. Od této doby máte vlastně jen obyčejné kolo, které je asi o 6-10kg těžší (podle typu motoru a akumulátoru), než klasické kolo. Motory BLDC kladou téměř nulový odpor a tak se jeho přítomnost či nefunkčnost, neuplatní.

Dalším stále populárním prostředkem dopravy pak zůstává skútr, na ten se ovšem podíváme až v některém z dalších článků.

via: wiki

ČLÁNKY:
Plně elektrické SUV Hyundai má stát do milionu

Plně elektrické SUV Hyundai má stát do milionu

23. 6. 2017  |    |  diskuze (1)

Společnost Hyundai se nechala slyšet, že urychlila svůj plán na uvedení prvního plně elektrického SUV s dlouhým dojezdem, byť není jasné,…

Recenze Xiaomi Mi Scooter 2: elektrokoloběžka nejen pro zábavu

Recenze Xiaomi Mi Scooter 2: elektrokoloběžka nejen pro zábavu

18. 6. 2017  |    |  diskuze (0)

Chytrá koloběžka od Xiaomi vás bude bavit. Je rychlá, tichá, odolná a jednoduše složitelná pro snadný převoz. Nejen, že s…

Hyundai odhalil plně elektrický autobus s dojezdem 290 km

Hyundai odhalil plně elektrický autobus s dojezdem 290 km

16. 6. 2017  |    |  diskuze (1)

Společnost Hyundai uvedla na svém podnikovém veletrhu s názvem „Hyundai Truck & Bus Mega Fair“, který se konal v Jižní Koreji, novou…

Mobilní zobrazení