Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Elektrifikace letadel je tady! Do učebnic letectví se zapíše slovinská firma

  |  Luboš Srb  |  5 komentářů

Pipistrel Velis Electro je první elektrické letadlo, které získalo certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Jde pouze o okrajovou záležitost nebo o začátek něčeho většího, řekněme elektrické revoluce v letectví?

Elektrické letadlo Pipistrel Velis Electro | foto: Pipistrel

TIP: Elektrické letadlo budoucnosti využívá iontový pohon

Elektrické jsou dnes všechny možné dopravní prostředky, a nemusí jít jen o ty suchozemské. Už i například lodě či tankery byly osázeny elektromotorem a baterkou. Ale na letadla jako by se zapomnělo. Důvodem je však technologie baterií, které jsou stále poměrně těžké, což v letectví hodně limituje.

Určeno pro výcvik pilotů

Nové, plně elektrické letadlo Pipistrel Velis Electro je však jen dvoumístné a je určeno pouze pro výcvik pilotů, který není dlouhý. Takže pak výdrž na baterie nejméně 50 minut zcela stačí a ještě při tom snížíte uhlíkovou stopu oproti letadlům s konvenčním pohonem. Důležitá je samozřejmě i bezpečnost a zde je vše taktéž bezproblémové.

Slovinská firma se tak může jako první na světě pochlubit elektrickým letadlem, které získalo certifikát od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Ten potvrzuje splnění bezpečnostních norem a znamená, že letoun může do komerčního provozu. Jde tedy o důležitý milník v historii letectví. Ještě letos má firma dodat prvních 31 letadel zákazníkům v sedmi různých zemích.

„Začali jsme létat na elektřinu v roce 2007. Před Velis Electro jsme postavili více než osm letounů. Zjistili jsme, co je technologicky zapotřebí, i co má mít z pohledu uživatele typově certifikované letadlo. Pro letectví jako celek je to opravdu milník. Umožní to elektrifikaci mnohem větších letadel,“ řekl Tine Tomazic, který je u společnosti Pipistrel šéfem výzkumu a vývoje.

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
romMrazikVencaDušanAnonym Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Anonym
Anonym

Už i ve vzduchu začíná spalovačům zvonit hrana.

Dušan
Dušan

No pobavili sme sa : )

Zatiaľ “nezvoní hrana” ani na cestách … teda jedine ak ich zakážu, lebo “nechápaví” zákazníci stále kupujú len mizerný zlomok EV oproti tým “spalovačúm” a to v prostredí, ktoré masívne zdaňuje “klasické” palivá spotrebnými daňami a podporuje elektromobilitu.

Mimo nadšencov je bežné EV za trhové ceny nepredajné …

PS. V letectve je mimo ultraľachkých strojov elektrický pohon úplne mimo reality už len z hľadiska hmotnosti. Tá je totiž v letectve rozhodujúca. To by museli byť baterky RÁDOVO ľahšie aby sme o tom mohli vôbec uvažovať.

Venca
Venca

U menších letadel to zřejmě lze jak vidíte, ale u větších letadel s vámi souhlasím. Tam budou použitelná letadla na vodík jak jste naznačil v jiném příspěvku.

Mrazik
Mrazik

Teda to muselo dat prisernou praci a pritom takova blbost.

rom
rom

50 minut letu,2 pasažéři a malej kufr.Jojo revoluce je tady.Zrušte letadla na leteckej benzín :)

Mobilní zobrazení