Dotace pro elektromobily budí v USA rozpaky. Automobilky se proti podmínkám bouří!
- Americký dotační program má velmi přísné podmínky
- Zahraniční automobilky i dodavatelé jsou téměř mimo hru
- Ale i americké vozy s „cizími“ komponenty budou mít s dotací potíže

Nejspíše jste již zaznamenali akci americké vlády, která po podpise prezidentem Joe Bidenem schválila nový dotační balíček pro zájemce o elektromobily v USA. Zahraniční automobilky se nyní ale bouří a tvrdí, že aktuální znění je diskriminační vůči zahraničním výrobců. Legislativa totiž nabízí finanční pomoc pouze pro vozy vyráběné na území Spojených států.
Podpora místního trhu se špatným zněním
Nelze se tedy divit, že naprosté většině výrobců se zdá být toto znění diskriminační. Momentálně se snaží najít nějaké smyčky a šedá místa znění k obejití omezení. Druhým, ale podstatně pomalejším způsobem je zrychlit výstavbu svých amerických továren. I zahraniční značky vyrábějící vozy na území Severní Ameriky se do zákona vejdou. Jenže druhý zmíněný postup není rozhodně ten nejrychlejší.
Zájemci o nové elektrické vozy mohou nyní žádat o dotaci ve výši 7 500 dolarů (v přepočtu 185 tisíc korun). Zákon je postaven s orientací na výrobu v USA i proto, aby se snížil podíl dílů a surovin na výrobu baterií pocházející z Číny. To je velmi odvážné, jelikož právě tato země aktuálně vlastní více než tři čtvrtiny světové zásoby surovin potřebných pro výrobu.

Čtěte také: Peklo zamrzlo! Prezident Biden nečekaně potěšil šéfa Tesly Elona Muska
Hyundai a Kia se proti podmínkám bouří
Nelze se divit, že první automobilky, či dokonce skupiny chtějí podniknout právní kroky k rozboru platnosti výkladu legislativního balíčku. Jsou jimi Hyundai a Kia. Na americkém trhu jsou druzí nejžádanější a podmínky pro získání dotací jim mohou značně ublížit. Bohužel aktuálně na území Spojených států, Kanady ani Mexika žádné vozy nevyrábí.
Podle informací Financial Times okamžitě po ohlášení dotačního programu odjel jeden z potomků zakladatele automobilky Hyundai na jednání do Washingtonu, kvůli návrhu zvážení změny znění programu. Podobné obavy ale vyjádřil i jihokorejský ministr zahraničí.
Hyundai sice plánuje velkou výstavbu továren v americké Georgii, ale zahájení výroby se odhaduje až na rok 2025, a to již bude tento program nejspíše vyčerpán a uzavřen.

Čtěte také: Ford propustí tisíce zaměstnanců. Pro výrobu elektromobilů jsou nadbyteční
Jedná se o porušení mezinárodní obchodní dohody?
Evropská unie se ale na problém dívá ještě z jiného hlediska. Takové omezení může porušovat mezinárodní dohodu Světové obchodní organizace o diskriminaci obchodních partnerů. Nejspíše si říkáte, že americké automobilky si mnou ruce a těší se z podpory amerického prezidenta. Vůbec tomu tak není. Kvůli přísnému omezení na dovážené součásti, a především ty z Číny mají i místní výrobci jako Ford nebo GM obavy, zda se i na jejich modely bude dotace vztahovat.
Nejlépe jsou tak na tom například Mercedes-Benz nebo Volkswagen, kteří mají v USA továrny a nasmlouvané lokální partnery. Ti se nyní snaží maximalizovat výstup z linek. Je pochopitelné, proč prezident Biden formulovat znění programu právě takto, ale bohužel tím ze hry vyřadil i velké americké hráče. Určitých změn dotačního programu se tak nejspíše určitě dočkáme.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.