Do aut míří revoluční pásy. Chytrým způsobem se přizpůsobí každému z nás

Pavel Škopek
  • ZF Passive Safety Systems ohlašuje prototyp nových inteligentních bezpečnostních pásů
  • Splňují přísnější požadavky plánu Vize 2030 organizace Euro NCAP
  • V prvních automobilech se objeví v roce 2025
Bez bezpečnostního pásu se brzy ani nepohnete!
Bez bezpečnostního pásu se brzy ani nepohnete!

Moderní auta přicházejí se stále novými a lepšími systémy aktivní ochrany. Co ale pasivní prvky? Takové předpínače bezpečnostních pásů, které před nevyhnutelnou srážkou včas pás pevně přitáhne k tělu, existují již více než dvacet let. Mohlo by se zdát, že bezpečnostní pásy snad už ani více vylepšit nejdou. Společnost ZF Passive Safety Systems představila prototyp inteligentních bezpečnostních pásů, které jsou schopné se přizpůsobit velikosti a hmotnosti pasažéra.

Bezpečnostní pásy s ochranou na míru

Jádrem technologie inteligentních bezpečnostních pásů je vícestupňový omezovač zatížení (MSLL), který řeší problém současných předpínačů, které jsou založeny na reprezentativních, standardizovaných zkušebních subjektech (figurínách) a neberou v úvahu individuální parametry pasažérů. Stejnou silou fungují u dítěte, štíhlé ženy nebo velkého muže s nadváhou.

Některé systémy dnes mají dvoustupňový regulovatelný omezovač zatížení (TSLL), ale MSLL půjde mnohem dále a poskytne inženýrům různé možnosti, pokud je připojen k senzorům uvnitř i vně vozu. Díky tomu bude bezpečnostní pás nejen vědět podle délky vytažení obvod těla chráněné osoby a tím i její velikost a hmotnost nebo v jaké poloze se právě nachází, ale i například z kterého směru přichází náraz.

„Tímto způsobem může systém MSLL nabídnout malým a lehkým osobám lépe přizpůsobenou individuální ochranu v případě středně těžkých nehod (s rychlostí nárazu do 35 km/h). To platí například pro děti na zadních sedadlech. Výhodu mohou mít i starší osoby, u nichž je riziko zranění vyšší v důsledku změněné stavby kostry závislé na věku. Kromě toho systém potenciálně zvyšuje bezpečnost cestujících také u fyzicky těžších osob při nehodách s přetížením (při nárazových rychlostech nad 56 km/h),“ popisuje firma výhody systému v tiskové zprávě.

Vícestupňový omezovač zatížení (MSLL) se přizpůsobí hmotnosti a velikosti pasažéra | foto: zf.com
Vícestupňový omezovač zatížení (MSLL) se přizpůsobí hmotnosti a velikosti pasažéra | foto: zf.com

Čtěte také: Němci možná přišli na kloub tomu, čím jezdit, když ne spalovacími auty


Vyhovují přísnějším nárokům Euro NCAP

Inteligentní pásy jsou navrženy tak, aby splnily přísnější požadavky na ochranu jednotlivých cestujících, které koncem roku 2022 představila organizace Euro NCAP ve svém plánu Vize 2030. „Nároky na adaptabilitu bezpečnostních systémů se zvyšují – jak v očekáváních koncových zákazníků, tak v kritériích testů NCAP. Náš nový systém pásů usnadňuje výrobcům vozidel splnit zvýšené požadavky a konkrétně snižuje následky nehod tím, že se ještě lépe přizpůsobuje cestujícímu,“ uvedl Rudolf Stark, vedoucí divize pasivní bezpečnostní techniky společnosti ZF. Nová technologie by se měla u jednoho z evropských výrobců automobilů objevit v provozu už v roce 2025.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články