Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Děsivé zprávy z Norska. Letištní parkoviště nezapálil elektromobil

  |  Jakub Mokříš  |  256 komentářů

Že jsou elektromobily nebezpečné a všechny nás ohrožují, to je známý fakt, protože se to vypráví po hospodách. Prakticky není dne, aby se alespoň jeden zlý elektromobil nepokusil někoho upálit.

(Pozn. redakce: tentokrát, abychom to raději rovnou uvedli na pravou míru, tak doplňujeme, že je to myšlené ironicky.)

TIP: Spalovací auto způsobilo požár na nabíjecí stanici Tesly

Bohužel, čas od času se najde i nějaké auto se spalovacím motorem, které si dovolí začít hořet. Je to velmi, velmi vzácné, ale stává se to. V úterý se taková nešťastná událost stala i v Norsku, zemi, kde se ošklivá auta na baterky prodávají stejnou rychlostí, jako levné náhražky rumu na vesnické zábavě.

Konkrétně vůz vzplanul v prostorech letištního parkoviště. Původně samozřejmě panovalo všeobecné přesvědčení, až skoro jistota, že za incidentem stojí elektromobil. Později vyšla najevo šokující skutečnost – překvapivě vzplanul vůz z roku 2005 poháněný naftou.

ROZHOVOR: Jak (ne)bezpečné jsou požáry elektroaut podle hasičů?

Ke zranění, ani ztrátám na lidských životech nedošlo. Takže se vlastně nic nestalo. Jenom se část budovy zřítila, shořelo zhruba 300 aut a hotel poblíž musel být evakuován.

ŠTÍTKY:, ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
49 Comment threads
207 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
112 Comment authors
MartinPepaPavelJakub MokříšMarek Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Miroslav
Miroslav

…”Takže se vlastně nic nestalo”….. trefná poznámka

Miroslav
Miroslav

:-)

Mirko
Mirko

tak nevim at el.auto nebo spalovaci auto tak skoda je doast vysoka. 300 aut a evakuace hotelu, je jen mala skoda, nic se vlastne nestalo.

Zbyšek
Zbyšek

asi ironie, ne?

Pavel
Pavel

Článek napsal někdo, kdo má vymyšlené, jak vyřešit nabíjení elektroaut na takovém sídlišti, jako je třeba pražské Jižní Město a nebo jak s takovým autem dojet během osmi hodin do Chorvatska, nebo na služební cestu na jednání třeba do Kolína nad Rýnem.

Škíz
Škíz

Nemusí nic vymýšlet, na sídlišti BEV mít lidé nebudou, pokud vůbec bez garáže v budoucnosti si auto koupí. A za peníze nás, co jsme si BEV pořídili, firmy dál budou bádat jak i pro Vás. Na dovolenou se létá, do Kolína nad Rýnem Teslou již dnes dobře, ve městech elektrohromada.

Martin
Martin

A za peníze nás, co jsme si BEV pořídili, firmy dál budou bádat jak i pro Vás.

Tím myslíte za peníze nás, benzíňáků, co jsme vám jej svými daněmi dotovali?

Kerosin
Kerosin

Kde se zase vzal tenhle nesmyl s dotacemi “My jsme Vám je dotovali.” opakovaně tady ten nesmysl čtu.
Dotace na EV v ČR jsou všechny z programů OPPIK, na ten jste za svých daní nepřispěl ani halíř.

Lucrecie
Lucrecie

Ale, prosím Vás, Vy myslíte, že EU ty peníze nosí Ježíšek?

Škíz
Škíz

Jsem důchodce, první BEV mám 5 let, druhé 4 měsíce, vždy na sebe, tedy bez dotací. Opravdu má auta jste nedotoval(a).

Radek
Radek

Skutečně? A kdo platí za Vás silniční daň, dálnice, a hlavně kde vezme EU ty miliardy, kterými dotuje vývoj, infrastrukturu, daňové úlevy, podporu výrobců, propagaci toho Vašeho elektronesmyslu…?

Petr
Petr

To máte jako s dobíjením. KDyž se elektrikářů zeptáte, kde budou brát proud na dobíjení jejich EV, odpoví, že dobíjejí nočním. Ale že ty ampéry prostě musejí přitéct tím samým rozvodem ve dne i v noci, že vedení k sídlišti (ke vsi…) je dimenzované na spotřebu domácností, a ne na mnoho mnohokilowatových žroutů, že se tedy “dráty” budou kroutit jak žížala pod solárem – to jim je jedno.

Kerosin
Kerosin

Vždyť jste si sám odpověděl – jediné co se změní, je že se vyrovná křivka zatížení. Teď byla vysoká ve dne, a v noci byl přebytek, že se leckdy nevědělo kam s ním, aby nespálil transformátory.
Už vidím jak ty dráty kroutí těch 16A ke každému autu… :-) tak teď prosím tu Karkulce.

Bobo
Bobo

Ne 16A ale 12kW!

Kerosin
Kerosin

12 kw při 230V by bylo 52A – to mi ukažte domácnost, která má takový jistič. To je nesmysl.

Mluvím o 16ti A, protože doma nabíjím ze zásuvky 230V – čímž z toho krásně dostanu cca 3,6 kW – a za 8 hodin (od 22:00 do 6:00) nabiji cca 28 kWh – což je dojezd cca 200km (v zimě a mraze 150), a to například v mém případě je na víc jak dva dny ježdění.

profix
profix

V panelaku jsou bezne domacnosti, co maji jistic 3x20A (3f, 13kW) nebo 3x25A (3f, 17kW), protoze jisteni elektrickeho sporaku byva 3x16A (3f) tam, kde neni zemni plyn.
U rodineho domku byva i vic, typicky 3x32A (3f, 22kW) kuli tepelnemu cerpadlu.

sss
sss

To “v paneláku” mě zaujalo. To jako třeba do šestýho patra vyjedu s tím autem výtahem, abych ho tam přes noc nabyl ? :-)

Pepan
Pepan

Tož, máte pravdu. Přes noc auto určitě nenabydete, jedině, že byste ho ukradl. Ale proč byste ho kradl, stejně byste ho pak doma nemohl nabíjet …. :0)

Greta
Greta

Hodíš z okna prodlužovací kabel a můžeš začít plnit sen elektroteroristů.

Miloslav
Miloslav

V paneláku běžně 1x25A

Kerosin
Kerosin

No to sice jo, ale kolik aut má mobilní nabíječku víc než jednofázovou??? Takže pokud si nechci koupit wallbox (což je zbytečnost), tak nabíjím z jedné fáze – tudíž je moc hezké, že mám třífázový jistič ať 13, 17, nebo 22 kw, ale stejně z toho 90% lidí využije jen třetinu. A proč ne wallbox? No protože většina aut má stejně palubní nabíječku 7,3 kW, výjimečně 11kW, a jsou i EV s omezením na 3,2 kW – tak na co wall box s výkonem 22kW – to užije snad jenom R-ZOE, žádný jiný EV. Proto všem běžným uživatelům EV stačí… Číst vice »

Karel
Karel

Ale já potřebuji dvakrát týdně ujet 1200km za den.

Kerosin
Kerosin

Tak to vůbec neváhejte, a kupte si co nejdříve EV, protože Vám se na palivu zaplatí řádově v desítkách měsíců. My ostatní musíme čekat i několik let, leckdy i dekádu.

Radovan
Radovan

To pánovi těžko vysvětlíte. Protože on to dělá na jeden zátah bez zastávky a po cestě močí do petky, co předtím vypil :-)

profix
profix

Tak to chce neco poradnyho, treba Cirrus SR-22 – pri takovych cestach uz se to vyplati.

Radovan
Radovan

Tož to řídíte asi kamion. Bo čumět 2x týdně z 24 hodinového dne 12 hodin na volant musí být zadarmo na bednu.

Petr
Petr

Jezdil jsem servis automatizační techniky. Normálně do práce 20 km, ale jak se jelo na servis, tak 1500 km tam a druhý den 1500 km zpátky. Někdy dvakrát v týdnu. Pravda je, že jsme jezdili obvykle dva. Ale sada očkoplochých klíčů, šroubováků, “kriplkleště”, pár softstarterů, pneuválců, jističů a klubek “drátů” se vešla i do fábky.

Kleine
Kleine

A to je presne o tom, proc e- mobil nemam. Brno – Viden bych nezvladla a s ditetem, psem, kabelou na vikend, vlakem cestovat nebudu. Zvlast, kdyz to vyjde draz jak autem a je to casove narocnejsi. .

Kerosin
Kerosin

Buď jsem Vás špatně pochopil, a nebo máte zcela zkreslenou představu. Brno – Vídeň je trasa dlouhá – cca 130 km, já snad ani neznám EV, které by tuto vzdálenost neujelo na jedno nabití, i když pravda ta s nejmenší baterií by to měla na knop. Běžná EV to při precizní jízdě s velkou snahou dala bez nabíjení tam i zpět. A dobrá EV by to ujedou naprosto bez problémů a beze snahy a omezování se tam i zpět. Špičková EV si troufnu tipnout i dvakrát. Nemluvě o tom, že na trase je X možností dobít. Takže i s nejstaršími… Číst vice »

Petr
Petr

Běžně píší dojezd 400 km. Ale v zimě, s topením (a paní píše s dítětem, tak to neukecáte, že vydrží řídit v kožichu – navíc řízení ve vaťáku ani kožichu není dvakrát bezpečné) se nedostanete na plovinu (ta polovina papírového odpovídá skutečnému dojezdu).
Některé EV mají skutečný (letní) dojezd právě těch 130 km, zimní do 80 km. A to musíte doufat, že po cestě nebude kolona. Benzín nebo naftu doveze v nouzi někdo v kanystru – a dolije se během pár sekund (10 l k čerpačce), ale volty z mobilní nabíječky …

Radovan
Radovan

Brno-Víděň dáte s přehledem elektromobilem vývojově 12 let starým, co ho vlastníme už 6 let s 1 zastávkou 20 minut na rychlonabíjení. Např. ve Stockerau, kde byla rychlonabíječka už v roce 2014 v srpnu, když jsme jeli v rámci dovolené s rodinkou elektromobilem Ostrava-Brno-Znojmo- Stockerau-Wien-Bratislava-Žilina-Ostrava. Prostě musíte přestat žít a přemýšlet jako v roce 2009, je rok 2020 a vývoj v elektromobilitě je stejně rychlý, jako v mobilních telefonech blahé paměti. Navíc dnes si můžete z rychlonabíječek po trase doslova vybírat a auta s bateriemi od 40 kWh výše (naše má 16) mají dojezdy na 1 nabití od 200 km… Číst vice »

Miloslav
Miloslav

Vidím, že jste znalec, když jste odhalil, že trafo se “spálí” v důsledku malého zatížení. Celý život mě to tedy ve školách učili špatně. Musíte jim to vysvětlit.

Kerosin
Kerosin

Protože se tu jaksi již vyrovnali úrovně větví co je na čí odpověď, tak nevím zda jste reagoval na mne, ale já o malém zatížení nikdy nemluvil to jste si asi špatně přečetl můj příspěvek.
Naopak jsem psal PŘEBYTEK. V noci je zatížení mnohem větší. Přes den je odběr, ale na noc lze eletkrárny utlumit max tak o 10% což samozřejmě žádný velký pokles není, a tak je ohromný přebytek. Proto se začali používat vodní přepouštěcí elektrárny.

Kerosin
Kerosin

Vy děláte, jako kdyby silniční daň neplatili jen EV. Ona ji neplatí žádná alternativní paliva – takže to není otázka EV.
Silnice a dálnice potřebují spalováky stejně jako EV, kvůli EV se rozhodně žádné nové silnice (které by jinak nebyly) nestaví.
No a tak EU dotuje vývoj a provoz EV. Dřív dotovala spalováky, teď přešla na EV. A vyčítal někdo někomu dotace na spalováky NE, tak proč Vám to u EV tak najednou vadí?

Igor
Igor

Doporučuji podívat se kolik ČR přispívá do rozpočtu EU a kolik z ní dostává peněz. Zjistíte, že z EU (zatím) dostáváme daleko více než do ní posíláme :)

Sam
Sam

A vy tomu věříte? Papír snese všechno.

profix
profix

Tak jasne kecalku…jenom DPH na takovou Teslu model S je v radu statisicu Kc, takze nejen ze zadne dotace, ale majitele EV si dokonce predplaceji dopredu a to vice nez majitele ICE. Z kazde MWh elektriny se plati taky dane, dokonce hned dve.

honza
honza

To je i na šestkovou audinu se spalovacím motorem…

profix
profix

Jo a slinicni dan plati v CR pouze podnikatele, fyzicke nepodnikajici osoby ne (a tech je vetsina)!

kuk
kuk

hele Radecku radci se honem posad do toho svyho spalovace a mazej za maminkou.

Tomáš
Tomáš

Nemáte pravdu cenová politika elektroaut je na dotaci závislá, kdyby elektrovozy neměli dotace v zemích EU, USA, a Číně, nikdy by automobilky jako Tesla nemohli tvořit tak velké serie aut, které umožnili vyrobu zlevit a Vaše auto by stálo násobek, než co jste zaplatil

Kerosin
Kerosin

Jsme si nerozuměli – já nepopírám, že mám EV koupené s dotací. Jen říkám, že jsou to dotace z programu OPPIK, který je zcela nezávislý na českém daňovém systému. Jsou to peníze EU, kde ČR čerpá více, než odevzdává. Defakto by se tedy tímto způsobem mohli stěžovat obyvatelé (daňový poplatníci) z finančně rozvinutějších regionů, ale rozhodně ne češi.

kuk
kuk

no tak tohle je zase vejsplech! :)

Silva
Silva

Bravo Lucrecie.Delaji z nas blbce. EU nas vsechny vysava a pak milostive daruje nejake dotace svym vyvolenym u nas. A my vsichni jim mame byt vdecni. No kocourkov hadr.

Kerosin
Kerosin

Ten zrovna ne, ale jiné státy EU. ČR z EU čerpá víc, než odevzdává.

Igor
Igor

EU ty peníze “nosí” především občané “bohatších” států. ČR do rozpočtu EU (zatím) přispívá mnohem méně než z něj dostává :)

Pavel
Pavel

A kde se berou peníze v OPPIKu, ty si EU tiskne? :O

karel
karel

No ty přece vypadávají ze zásuvky! To nevíte? To si takhle elektrofašista sedne doma k elektrické zásuvce… A najednou z fáze lezou srolovaný tisícovky…

Kerosin
Kerosin

Ne bere je z ekonomicky rozvinutějších regionů. ČR z EU mnohem více čerpá, než odevzdává. Defakto by se tedy tímto způsobem mohli stěžovat obyvatelé (daňový poplatníci) z finančně rozvinutějších regionů, ale rozhodně ne češi.

Vítězslav
Vítězslav

Kecáš vole. Do vašich EV cpou prachy domácnosti jak diví a budou cpát víc jak budou přibývat. A stou ekologií to taky není u těchto aut tak slavný.

kuk
kuk

tak nezavid a kup si jedno ty joudo

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Mám 2 BEV (Nissan a Tesla) vydělal jsem si na ně ručičkama a nikdo mi na ně nedal ani Ň, tak neblábol blbosti chytrolíne !

David
David

no ty vole tak to seš KING :) přispěl si na zničení planety koupením konzumu kterej nepotrebujes, abys mohl machrovat na lidi co nemas rad :)) tak povidej co máš ještě za konzum nepotřebnej? novej telefon? jinak v moři plavou miliardy tun plastu, jime otraveny jidlo atd. ale mas novy auto vole :))))) mauahhahahah a tedka mi rekni komu tim pomuzes ty zidovska hnido?

Roman
Roman

Hmmm dobrý slovník. Co Bohnice tam Vám určitě pomůžou.:-)

profix
profix

Nezavid mu socko.

kuk
kuk

no ty ses dobry hovado, hele ty truhliku se ti zavaril mozek tady tu sracku vymyslet a napsat co? vrat se do ty svy diry ty nacku nebo ti tam pomuzu.

Petr
Petr

Skutečná výrobní cena minimálně u toho Nissana je o desítky procent vyšší, než ta Vaše. EV se prodávají pod výrobní cenou, což je u ostatního zboží nekalá obchodní praktika – tedy přestupek nebo (vzhledem k rozsahu) trestný čin.

profix
profix

Tak tohle uz je totalni levicky nesmysl. Zadny vyrobce nevyrabi nic pod vyrobni cenou. Evidentne nemas predstavu jak vubec podnikani funguje (napoveda: je to cinnost za ucelem dosazeni zisku, ne ztraty).

honza
honza

Žádný? Hm… A co třeba ten největší na světě?
https://drivetribe.com/p/why-the-lexus-lfa-is-the-best-car-bsxzafdBTvGuZC9IBlhXHA?iid=DArN-1DXSwya_WQq8vWCAg

Takže přeci jen se najdu výjimky rozumbrado…

Roman
Roman

Dotace pro soukromé osoby jako jsem já, nejsou.Jsou jen pro firmy a mimo Prahu. A zrovna v Praze by to elektro chtělo, kdo to má celej den dejchat.

Radovan
Radovan

Přesně. Jinak my si koupili obě EV za svoje bez dotací a vrazili do nich 439+280=719 tis. Kč s DPH z našich již zdaněných peněz jako soukromé osoby. Jinými slovy z těchto peněz jsme už předem my a naši zaměstnavatelé přispěli na dani z příjmu, zdravotní a sociální dani (ne, opravdu to není pojistné, to je politická lež) zhruba 730 tis. Kč státnímu rozpočtu, abychom těch 719 tis. Kč čistého vůbec měli. A pak jsme z nich těm samým politrukům a byrokratům odvedli při koupi na DPH 21% ceny aut, tedy dalších 124 tis. Kč. Takže celkem za obě auta… Číst vice »

ROMAN
ROMAN

Co dodat ze? Slovensko to uz pochopilo.

Petr
Petr

češtin tvá obora ,že jo??

Miksha
Miksha

super takže si koupím elektroauto abych byl ,,eko” a pak na dovolenou ,,pár” kilometrů poletím letadlem to budu ale ekolog….:-D :-D

profix
profix

Zase dalsi ekonomicky nedouk…nelita se proto, ze se chce, ale proto ze z pohledu nakladu je nad urcitou vzdalenost letadlo proste nejlevnejsi doprava (i ztraceny cas je nakladova polozka).

Karel
Karel

Mám to dvě hodiny na nejbližší letiště.Musim tam být minimálně o hodinu dřív.V cílové destinaci si musím sehnat dopravu a mám omezené množství zavazadel.Jsme čtyři dospělí lidé,a za letenky dám dvakrát tolik než když jedu autem.Tak kde je to výhodnější?
A myslel jsem že EV má být ekologické.A to letadlo určitě není.

karel
karel

Letět můžete tak z okna. Typický přístup elektrofašistů: Já na dovolenou lítám, tak na ni MUSÍ lítat i ostatní.

Petr
Petr

Na dovolenou se lítá a ve městech elektrohromada ?? To může napsat jen dement. A na letiště a zástavku MHD nejlépe lodí …

Stanislav Hrouzek
Stanislav Hrouzek

To je právě ta defektní představa, která nám všem nesmírně škodí. Na vývoj jde z ceny koupeného skoroautomobilu na baterky jen velmi malý zlomek ceny…

Karel
Karel

Bez prodeje normálních aut si ty BEV nikdo nebude moct dovolit.
Ale to jen můj názor.Kazdy má nárok na svůj.

Greta
Greta

Elektroletadlo pro milovníky elektromobilyty. Snad bude dobité alespoň na 80%

Dave
Dave

Relevantní otázky, na které je těžké odpovědět krátce. Nabíjení “doma” – ať už v rodinném domě nebo na hromadném parkovišti na sídlišti je realizovatelné. Na co se rádo zapomíná – auto tam běžně stojí celou noc, takže nejsou zapotřebí žádné rychlonabíječky a zdaleka ne všechna auta opravdu potřebují nabíjet. V průměru by to elektrické sítě s menšími vylepšeními měly vydržet. Podle různých studií např. v Německu by v případě okamžité výměny všech automobilů za elektromobily celková potřeba elektřiny stoupla jen o nějakých 15-20%. V praxi na ten přechod máme roky či dokonce desetiletí. Dojezd: jak často jezdíte do Chorvatska nebo… Číst vice »

Luděk
Luděk

Dave, plácáte nesmysly. Tak trochu čísel: v ČR je registrováno cca 5 500 000 osobních aut (v současné době určitě více) pokud by jen desetina byla elektrická je to 550 000 aut. Pokud vezmu akumulátor v průměru 60 kW/h a připojím je ve stejnou dobu do sítě (teoreticky se stát může) tak jste na 33 000 000 kW/h potřebného příkonu (nejsou započítány ztráty v přenosu, účinnosti apod). Tak o kolik procent je to navýšení? 15-20% ? A to je jen desetina z celkového počtu v ČR v Německu jsou ta čísla mnohem větší.

Jaroslav
Jaroslav

Souhlasím s Luďkem. A co ty kecy, že se spotřeba pokryje z alternativních zdrojů jako solární panely. Kolik kWh se vlastně z těch solárů získá v noci? Teda zatím jsem nikde nečetl, že by šlo vyrábět elektriku ze svitu měsíce. :-) A vítr taky nefouká pořád. Tyhle všechny debaty o elektroautech jsou naprosto nesmyslné a zbytečné. Až někdo přijde s grafem, že uhlíková stopa elektroauta je výrazně!!!! lepší než u klasického, pak o tom možná můžeme začít přemýslet. Tohle je jen cesta k tomu, aby lidi přišli o mobilitu. Zakážou se klasický auta a normální člověk bude muset chodit pěšky.… Číst vice »

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Jaroslav ty jsi chuj ! Možná větší než ten pitom-c Kremlík !
Netušíš, že v noci je elektřiny v síti nadbytek a energetici naopak musí platit velkoodběratelům za to že ji odeberou, neboť Dukovany a Temelíny nejdou jen tak na noc vypnout….

Tomáš
Tomáš

Ale tady nejde o to, jestli je k dispozici dostatečná kapacita k nabíjení. Momentálně je spíše problém tuto kapacitu přenést až k nabíječkám na těch sídlištích.

Radovan
Radovan

A na to jste přišel jak? V ČR, kde donedávna bylo násobně více průmyslu, pro který je vedení dimenzováno? Jak pár aut zatíží v daném místě síť odběrem na úrovni mikrovlnky, síť dimenzovanou na fabriku?

Pes
Pes

Teď atomovky zatím jedou, až nepojedou a Evropa bude závislá jen na elektřině z obnovitelných zdrojů, tak kde se vezme noční proud?

Radovan
Radovan

A k čemu bude potřeba, když většina aut se nabije při stání přes den z OZE, protože většina aut se pohybuje 5% dne a 95% parkuje?

Zdeněk
Zdeněk

To je hrozně jednoduchý proč ty drahý žárovky, drahý elektroauta. Protože se máme moc dobře. Tak dobře, že už mnoho lidí nechce víc utrácet, protože to vlastně nepotřebuje. Tak pod praporem ekologie lidem vnutíme něco mnohem dražšího a může se zase bít do prsou, jak nám ta ekonomika krásně roste.
Mimochodem – levná energie v autech… Kolik z toho auta stojí ta baterie a kolik vydrží?

Radovan
Radovan

Když o tom víte kulové, tak se slušně ptejte. Nebo si to najděte na webech. Nikdo Vám nic nevnucuje. tedy kromě ticha, čistého vzduchu bez smradu, jedů a vibrací. A ty chtějí všichni, proto většinou jezdí na dovolenou k moři a do hor. Paradoxně obvykle smradlavými jedovatými spalovacímí auty.
Baterie v autech stojí od 1/10 do 1/3 ceny vozu, podle značky a stáří. Obvykle to nikoho nezajímá, kromě lidí, co o tom ví houby, protože majitelé elektroaut na ně mají záruky od 5 let výše. Ne že se budou muset měnit, protože dojdou. Ale že jejich kapacita neklesne pod 70-80%.

Radovan
Radovan

Souhlasit s nesmysly Luďka můžete Jaroslave, viz výše, ale to neznamená, že se také nemýlíte, jako on. Auto většinu dne stojí (pokud nejde o rozvážkovou službu nebo taxikáře) a může se nabíjet, tedy přijímat energii z oněch alternativních zdrojů. A většina elektrických aut ji už dnes umí vracet zpátky do sítě. Říká se tomu Vehicle to Grid nebo Vehicle to Home. Namátkou Tesla, Nissa, chystá se VW….
Nikdo Vám nic nezakazuje, a uhlíková stopa je stejný teoretický nesmysl jako CO2. Nás zajímá ticho, čisto, jízda bez smradu, jedů a vibrací.

Marek
Marek

Souhlasím s tebou Luďku a hlavně v současné době je možné mít jen pár rychlonabíječek na elektromobily, protože na to, aby si každý auto nabil na třeba zmíněných 80% potřebuje mnoho hodin. Další věc, dojezd každého elektromobilu, který je dnes udáván kolem 300 km je ta nejlepší situace. V reálu to není možné, protože ve chvíli kdy na to šlápnete na dálnici, občas někoho předjedete, dojezd se velmi sníží třeba na 100 km. Baterii pokud vybijete naplno, je v háji. Další věc, souhlasím, že elektromobily se vyvíjejí řekněme těch 10 let, ale elektromotory i baterie se vyvíjejí desítky let, jen… Číst vice »

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Marku, jsem na tebe zlej…. promiň, jen nejsi v obraze a já ti to mám za zlý. Kdybys sis však chtěl rozšířit svoje povědomí o elektromobilu, nabízím ti svezení, trošku si zazávodíme a zapředjíždíme, proberem to od podlahy, dáme kafe a než ho dopijem budem mít nabito….
Co ty na to ? Třeba pak tady budeš psát už jen pravdu a né info JPP.

Marek
Marek

V pohodě, názor ti neberu, ale přečti si, co napsal Tomáš ve 13:24. Prostě tak to je. Každý automobil, když na to šlápneš, nebo zapneš klimošku má větší spotřebu, ale u elektromobilů je to mnohem výraznější než u spalovacího motoru. Vím to, pracuju ve Škodovce a tam se těch testů s elektromobily Octavia II generace dělalo dost (jen testy, ne prodej). Takže jediný co nevím je, co myslíš tím JPP, ale o elektromobilech toho vím dost.

profix
profix

Skodovka? To je ta automobilka, kde doted nejsou schopni vyrobit jediny skutecny elektromobil? Ne, EV se fakt neda delat tak, ze se z ICE vynda spalovaci motor a nacpe se tam elektromotor s baterkou.

Marek
Marek

Rozdíl je v pohonu tzn potřebujete jinou sedačku, kam si sednout? Je potřeba jiný pohon takže jak píšete od baterií přes motor, elektrické vodiče pohonu až po převodovku, asi si nemyslíte že tam je 6°nebo 5° viz jak píšete níže? Dneska se u Volkswagenu vyvíjí automobil tak, aby tam seděl jak spalovací, tak pokud ho tam chtějí později dát, tak i elektrický motor. Jsou to speciální platformy. Když už jsme u toho, asi byste v tomto směru vyzdvihl Teslu. Určitě v něčem si to zaslouží, ale zrovna karoserií ani náhodou. Nemyslím to teď designem, ten je zajímavý, ale slícování dveří… Číst vice »

Marek
Marek

Ano máte pravdu, že už mají i jednu platformu čistě pro elektrovozy. Nicméně věřte mi, že i ta platforma, kterou například používá eGolf už s tímto byla vyvíjená, vyvíjí se dopředu, aby zvládla všechny požadavky během příštích řekněme 5ti let. Jasně motor se vejde, ale musí se vejít i baterie atd. Volkswagen elektrovozy už řeší mnoho let a Škodovka je kousek za ním, protože zkrátka má snahu být lepší a napřed, ale štve ho, že mnohdy jsou lépe hodnocené právě Škodovky.

profix
profix

>>> Další věc, dojezd každého elektromobilu, který je dnes udáván kolem 300 km je ta nejlepší situace. V reálu to není možné, protože ve chvíli kdy na to šlápnete na dálnici, občas někoho předjedete, dojezd se velmi sníží třeba na 100 km.

Naprosty nesmysl, takto se chovaji ICE (slapnuti na dalnici = vir v nadrzi). I EV toto neplati!

Marek
Marek

Jasně, zvýšíš potřebný výkon, ale spotřeba se nezvýší. Pojedeš elektromobilem 60 km/h a nebo 130 km/h, ale pro ujetí stejné vzdálenosti je potřeba stejné množství kWh. Odpověděl jste všem sám, že to je blbost.

profix
profix

ICE pohon je efektivni ve velmi malem useku provoznich parametru, navic ma neprimou umeru mezi otackama a tocivym momentem, proto berlicky ve forme slozitych prevodovek (a taky je to duvod, proc se dnes spalovaci motory delaji porad mensi a “turba” porad vetsi a je jich vic). U elektromotoru s elektronickym rizenim toto neplati, tocivy moment je porad na maximu (resp. musi se umele snizovat kuli mechanickemu namahani pri malych otackach), rychlost se plynule reguluje, vyssi rychlost znamena prekonani stejne vzdalenosti za kratsi cas, spotreba energie je stejna.

rock
rock

Vykonat stejnou práci za kratší čas, při stejné dodávce energie? S motorem, který je v obou případech stejně účinný? Hele, to je tak trochu perpetuum mobile, ne?
Ale to je vedlejší, on je to nesmysl už jenom kvůli aerodynamickému odporu, který samozřejmě roste se čtvercem rychlosti.

Marek
Marek

Drobná oprava. Máte pravdu, že efektivnost spalovacích motorů je nižší i v kratším rozsahu než u elektromotorů. Není však pravda, že elektromotory mají točivý výkon pořád na maximu, ve vyšších otáčkách se také snižuje. A jinak Váš komentář že při vyšším potřebném výkonu je spotřeba pořád stejná je…viz jak zmiňuje rock.

Radovan
Radovan

Promiňte, o pár komentářů níže píšte, že pracujete pro Škodofku. Takže jste postižen profesionální slepotou a dezinformacemi. My tím denně jezdíme a fotovoltaiku máme doma na střechách. I deset a více let.

Marek
Marek

Vy zase působíte jako “milovník Škodofky”. Možná máte pravdu a aniž bych si to uvědomoval, mám od začátku negativnější postoj k elektromotorům. Všechny informace, které ale mám nejsou vymyšlené mým mozkem, ale jsou to informace z tisku a pak ano logika a technika, která už je dána mým mozkem. Například rozdělení nadšených lidí pro elektromobily na 2 skupiny. První jsou lidi, kteří chtějí šetřit a druhou skupinou zelení nadšenci. Pokud koupíte stejné auto s elektromotorem a ne spalovacím motorem, zaplatíte o cca 300 – 350 tisíc víc tzn 10 000 l benzinu. Se spotřebou 7 l/100 km musíte najet kolem… Číst vice »

Michal
Michal

Nafackujte si za uvedené jednotky. Vzhledem k tomu, že W = J/s (práce za čas), vytvořil jste svým “kW/h” jakési zrychlení… Asi jste nepochopil, co se snažil “Dave” napsat… Pak tedy vězte, že při nabíjení přes noc (řekněme 6 hodin) Vám to trošku nevychází. Ten uvedený příkon prostě nepotřebujete. Tahle fyzika je velmi jednoduchá, ale jak vidno, už nestačíte. Zkuste si místo rozčilování a ztrapňování se (i když, nadšené fanoušky si jistě najdete), něco nastudovat.

Ivo
Ivo

Jejda, pán vůbec nic o nabíjení neví, motá energii baterie, nabíjecí výkon je úplně něco jiného, já nabíjím ve stodole v noci výkonem 2,1 kW, jako bych fritoval hranolky. Ale ty v noci nefrituji. Raději toho nechte.

Ondra N.
Ondra N.

Luděk=> Ještě nezapomeň odečíst náklady na výrobu benzínu cca 1.5kWh/L. Staré auto se studeným motorem si klidně ve městě vezme 10L, elektromobil 15kWh/100km. Takže už jsi v podstatě na nule.

Luděk
Luděk

Ondra N. Jen jsem chtěl poukázat na to, že infrastruktůra na to není připravená. Vem si elektrofikaci takového menšího města cca 4000 ob.Jak staré linky město napájejí a na jaký výkon/příkon byly v té době dimenzovány a o kolik se o proti té době zvedla spotřeba domácností. Před 30 – 50 lety (v lepším případě) nebylo tolik spotřebičů jako dnes a spousta těch linek je na hraně. Kolik takových dobíjecích stanic postavíš a s jakým výkonem bez tažení nových drátů a stavění trafa? Řekněme tak max 10 s příkonem 100Kw každé. Když v tom městě bude mít třeba jen 50… Číst vice »

Skrew77
Skrew77

Jak uz psal Michal nademnou, kW/h jsou nesmysl. Kapacita baterie je v kWh (je tam nasobeni, ne deleni) a pri nabijeni 8 hodin to znamena, ze potrebujete prikon 8x mensi, nez to co jste tady vypocital. Stejne tak pri dnes udavanem dojezdu 400km asi kazdy majitel elektromobilu nevysaje baterku do nuly kazdy den. Takze ji nebude potrebovat nabijet kazdy den, pripadne ne celou noc.

Roman
Roman

Tak většinou dobíjíme 3,7-7,2kW někdy 11kW AC v levném tarifu. V ČR je roční přebytek el.energie 13 000 000 MWh. V průměru strávíte v autě 6% času max. z 24h. Průměrně najedete 40km a spotřebujete na to 6,5kWh. To je 6,5h 1kW výkonu. nebo 13h 500W výkonu. Rychrovarka má 2000W. Tak si ty výpočty trochu poupravte.

Kerosin
Kerosin

Máte tam nejméně 3 nepřesnosti: 1) Mluvíte o nabíjení z 0% na 100% = nesmysl. Nikdy nepřijedete úplně prázdný, a nikdy nenabíjíte na 100% – devastoval by jste si baterku. 2) 60 kWh – je výjimečně veliká baterie. Běžně jsou baterie okolo 40 kWh, ale pro snazší počítání řekněme 50 z nich máte omezenou využitelnou kapacitu a z ní jak jsem uvedl nabíjíte jen nějakých 70% – takže reálně každé běžné EV by nabíjelo něco okolo těch 40 kWh za noc. Takže půl milionu aut, je reálně 20 000 000 kWh = 20 GWh 3) A co hlavně tím Vámi… Číst vice »

profix
profix

Elektricky vykon jednoho bloku JET je kolem 1GW…staci vypnout preshranicni vedeni do Nemecka a Rakouska a muze se vesele nabijet (a Nemci a Rakusaci budou svitit svickama a varit na papirovych brckach) :-D

Kerosin
Kerosin

No vždyť já taky německý soudobý postoj (opouštění jádra) nijak neobhajoval, a za nic moc moudrého jej nepovažuji.
Jádro je v tuto chvíli (než bude vynalezena nějaká lepší technologie – třeba studená fúze) nejrozumnější doplněk OZE.

Luděk
Luděk

Kerosin. Viz moje odpověď Ondrovi N. Nejde o tu elektřinu ale o ty příkony v jednotlivých místech nabíjení. Infrastruktůra na to není prostě připravená a řidičům to sebere veškerý konfort v ovládání svého času. A proč si pořizuji auto? Abych čas ušetřil a mohl ho využívat podle svých potřeb.

Kerosin
Kerosin

A kde vidíte problém v příkonu 3,2 (nebo i 7) kW ??? Jedna fáze 230V 16 nebo 32 ampér fakt není v ČR žádný problém. Tři kW odebírají některé nejvýkonnější rychlovarné konvice. Chcete mi říct, že je v ČR místo, kde by byl problém, kdyby si všechny domácnosti pustili najednou rychlovarnou konvici k běžnému chodu domácnosti? Nepochopil jsem, jak to myslíte s tím omezením komfortu ovládání svého času. Vyvolává to ve mně dojem, jaky by jste říkal, že provozovat EV oproti autu se spalovacím motorem je plýtváním času, nebo že to nějak brání času dle svých potřeb. Jezdím různými EV… Číst vice »

Luděk
Luděk

Ano pokud k tomu přistupujete současným pohledem, kdy je vás v jednom městě 5 a několik nabíjecích stojanů. Bohužel je spousta řidičů, kteří si nemohou natáhnout kabel z okna a do rána nabíjet. A pokud mám připojení 3 x 25A a vše na elektriku tak abych si nechal do rozvaděče zapojit hlídací relé, které mi bude odpojovat a připojovat spotřebiče podle toho jestli budu nabíjet auto nebo ne. To není omezující? Jak jsem psal el. auta jsou super, jen pro jejich masové rozšíření prostě ještě není čas (legislativa, infrastruktura, baterie apod.). Podívejte se na problémy Norska, kde je více jak… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Pokud máte jistič 3X 25A tak vás noční nabíjení EV kde 75% EV má jednofázovou nabíječku 1X 16A fakt nijak v provozu ostatních spotřebičů neomezí. Na relé klidně zapomeňte, jen se podívejte na které fázi toho máte zapojeno nejméně, a na tu připínejte EV. A protože nabíjení probíhá mezi 22hod a 06hod tak o tom prostě ani nebudete vůbec vědět – absolutně žádná změna proti současnému chodu Vaší domácnosti. Pokud tedy obvykle kolem půlnoci nespouštíte na L1 pračku, na L2 myčku, a na L3 nejdete třeba řezat cirkulárkou. V Norsku se vůbec nic neděje. Před cca 2 lety obletěl svět… Číst vice »

Luděk
Luděk

Kerosin, ještě když jste u těch čísel tak máte pravdu, že rychlovarné konvice žádný problém nejsou. Ono většina domácností je připojena 3x25A, to znamená, že na tento příkon plus koeficient 1,7 musí být min. dimenzovaná síť. Problém nastává, když zapojím nabíječku, která má v 3f odběr 18A tak při zapnuté troubě a sporáku si už nezapnu pračku ani tu konvici, protože v případě ohřevu u té pračky přetížím jednu fázi nebo tu druhou ze tří. To pro vás taky není omezující?

Kerosin
Kerosin

Za prvé – který EV má třífázovou nabíječku??? Tesla, E-Tron, a dál…?
Za druhé, když už mají, tak většinou 3 X 16A. To bývají wallboxy.
A za třetí – kolik z dalších spotřebičů máte puštěných mezi 22hod a 06hod??? Možná tak myčku, nebo pračku s odloženým spuštěním.
Že se mi auto nabíjí 3 X 16A na jističi 3X25 v noci když spím, to mne fakt neomezuje ani v nejmenším.

Luděk
Luděk

Kerosin, vim dobře co jsem napsal, byl to trochu úmysl. Poslední dobou se stalo pravidlem zapomínat nebo podceňovat souběh okolností. Co se pak stane by mohli vyprávět Američané nebo Kanaďané a není to tak dlouho.

Kerosin
Kerosin

Ale já si nemyslím, že by se tím něco podceňovalo. On i naprostý souběh by prostě nebyl problém. I kdyby všichni v ulic zapojili své jednofázové EV s příkonem 1X 16A = 3,2 kW najednou, v jeden okamžik, tak ani to by nic nepřetížilo.
Vždyť i klasickej sporák má téměř dvojnásobek, o troubě na pečení ani nemluvě. Copak by danou lokální rozvodnu zhroutilo, kdyby v neděli všichni najednou pustili troubu na pečení?
Důležité je – nastavit to nabíjení EV na noc, když všichni funí do peří. Pak Vám žádnej zanedbanej souběh nehrozí.

PS: Ten UA B737 je fakt tragédie.

Luděk
Luděk

Už vám rozumím, vy s tím nemáte žádný problém a nechápete, že jsou lidi, kteří přes noc musí pracovat a tudíž nemohou nabíjet – omezující. Nechápete, že jsou v ČR místa, kde kvůli solárům v ČR a větrníkům v Německu několikrát za měsíc vypadne síť když začne foukat nebo svítit – omezující. Nechápete, že jsou rodinné domky a byty používající el. topení, pak je debata o jističích a proudu zbytečná – omezující. Nechápete, že je problém, když v zimě zůstanu stát v koloně a AKU padá kapacita a já nevím jak dlouho budu ještě stát a jak daleko je to… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Rozhodně souhlasím s částí o infrastruktura (zejména v oblasti “ultra” pomalých nabíječek = 3,2 kW) je tragicky nedostačující. Vašimi slovy, že “auto je super ale musí k tomu být vše připraveno jak by mělo být”. O následujícím textu si myslím totéž, i když žádné objektivní či exaktní údaje k tomu nemám. Ale též mám dojem, že mnoho lidí se zachovalo když teď mám úsporné žárovky tak budu všude svítit jako vánoční stromeček, a když mám auto, co žere půlku – tak z plezíru najezdím dvojnásobek km. Ano též jsem takové iracionální chování ve svém okolí pozoroval. Nedokážu si to logicky… Číst vice »

WannabeeP
WannabeeP

Jednotka kW/h je jednotkou ničoho.

Kerosin
Kerosin

Nevím ke kterému se to vztahuje příspěvku, ale tipoval bych, že autor tím myslel kilowatty za hodinu – defakto jinak vyjádřenou kilowatthodinu.
A to rozhodně není jednotkou ničeho, je to jen neustálený výraz.

profix
profix

Jasne, akumulator 60kWh se nabiji vzdycky jen vykonem 60kW (ironie). I Tesla model S (akumulator 100kWh) normalne nabiji max. 16kW, vic se da nabijet pouze na rychlonabijeni.

Luděk
Luděk

profix, to co jsem psal byl úmysl. Vidím, že se v tom orientujete tak nebude problém si spočítat jaké proudy a jaký je celkový příkon jedné nabíjecí stanice, která tu Teslu 100kWh nabije za dvacet minut jak uvádí Tesla a to nemluvím o chystaných stanicích s výkonem 500kWh. Na to co se děje v tu chvíli v AKU nechci ani pomyslet. Neposuzujte věci podle toho co znáte, oni se mohou dít věci, o kterých nemusíte mít ani ponětí a ani to neznamená, že nemohou být.

Radovan
Radovan

Uvádíte naprosto nesmyslný předpoklad i výpočet. Auta nikdo nezapojí naráz a nebudou nabíjet výkonem rovným kapacitě své baterie. Budou se zapojovat v době, kdy parkují a nabíjet v době, kdy je elektřina nejlevnější. To mi po 6 letech života s elektromobilem prostě můžete věřit. Většinou nabíjím příkonem 2,3 kW, což má Vaše elektrická trouba nebo mikrovlnka, kteréžto statisíce domácností zapínají naráz v době snídaně, před obědem nebo při večeři a nic se neděje.

Luděk
Luděk

Radovane, kolik nás jezdí po ČR? 703 EV a 278 plug-in hybridů, až to bude těch 550000 tak se můžeme pustit do diskuze znova, při čekání ve frontách na nabití na to bude času dost.

Pavel
Pavel

Dave přeji Vám,až Vás bude varovat počítač,že Vám zbývá 15% energie a že je potřeba nabít a Vy zrovna budete ve víru rušného města,aby jste zrovna v tu chvíli našel nabíječku a ještě k tomu neobsazenou.

Tomáš
Tomáš

Ale to je blbost, to co tady tvrdíte ! Já dělám pro E.ON a už nyní se shromažďují finanční prostředky v řádu desítek miliard, aby se rekonstruovaly rozvody el. energie ve městech. Auta si majitelé budou preventivně chtít nabíjet denně, protože ne všichni ví, jestli následující den nebudou potřebovat vyjet někam dále. V této chvíli by prostě el. síť neunesla přenos kapacity, když by chtělo přes noc nabíjet 70% automobilů na sídlištích. Co se týče komfortu cestování s elektromobilem, mám kamaráda, který má všechny Tesly od začátku jejich výroby a v létě, když jede ze Znojma do Prahy na otočku,… Číst vice »

Tom
Tom

Máme nula nula prd elektromobilů – ropná lobby a lidi milující své smradlavé diesely rozjeli šílenou kamaň v médiích a diskusích, jak jsou EVs na nic, ale E.ON už šetří miliardy. Nenechte se vysmát. Čeští švejci budou jako obvykle dvacet let kritizovat, že je to na ho…, že to síť neutáhne, že to hoří, že v tom zmrzneš, že se v tom v létě uvaříš, zatímco v Kalifornii si v tom v klidu jezdí ve vedrech a v Norsku si v tom Bjorn v klidu jezdí v tričku v zimě. Mimochodem tolik elektriky, co nyní ČR vyváží ročně vyváží, by… Číst vice »

Luděk
Luděk

TOM. Podle analýzy provozovatele přenosové sítě ČEPS elektrárny nedokáží pokrýt spotřebu třicet hodin v roce, musí se dovést. Myslíte, že se to zlepší rozšířením el. aut a zrušením jádra a uhelných elektráren? Nevim, kde berete ty čísla? Stačí se podívat na výroční zprávy výrobců el. energie a hned vidíte jaký průšvih se na nás žene.

Pavel
Pavel

Pokud se udělá chytrá síť, můžou elektroauta fungovat jako powerbanky a vykrývat poklesy v síti. Můžou tedy i pomocí síti. Auto by vám mohlo vydělávat. Vycházím z toho, že většina aut většinu času je zaparkovaná na parkovištích, a pokud by měla trvalé připojení k síti tak by to šlo, kdyby se chtělo. Když se nechce, je to horší,než když to nejde…

profix
profix

Pro E.ON delate mozna tak na pozici preprodejce, jinak byste vedel, ze penize se shromazduji na rekonstrukci soustavy, ktera byla vybudovana v 60. a 70. letech minuleho stoleti a musi se obnovit bez ohledu na EV Zadny rozumny majitel EV nenabiji preventivne stejne jako zadny rozumny majitel ICE nejezdi preventivne tankovat plnou kazdy den. Kamarada asi nemate (nebo kamarad nema Teslu), nejdrazsi nova Tesla stoji kolem 3Mkc, realny dojezd modelu S P100D je pri plnem nabiti akumulatoru 510km (metodika EPA uvadi 507km) a to si topim pokazde, jeste nez vubec sednu do auta a za jizdy samozrejme taky :-D Hasici… Číst vice »

ROMAN
ROMAN

Po ceste je dost nabijecek. Kamarada fakt nechapu?

Karel
Karel

Asi tak.👌

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Tomáši neblábol a nekrm nás nesmyslama. To co píšeš o kamarádovi s Teslama je ultrahovadina !!! To, že pracuješ v E.on je hezký (doufám že víš jak to v té firmě chodí, že pokud nelezeš do zadku, můžeš bejt zítra na dlažbě), ale asi nevíš že od dob JME do dnes se do sítí investuje jen když to už jinak nejde a nejraději mají když to zainvestuje někdo za ně a oni to jen převezmou a co to je E.on tak němci, kterejm eon patří nepustí ani chlup. A chlape kdybys tušil, že rozvodná síť je ve velkých městech a… Číst vice »

Karel
Karel

Mně nevadí EV ale to vnucování bez alternativy.

S B
S B

a kdo ti to vnucuje, spalovací auta tu budou dlouho

Jirka
Jirka

A potřebujete dojet za 8 hodin do Chorvatska? Co povinné přestávky, trochu se protáhnout a dát si kafe. Během té doby se auto nabije.

Nechápu, proč si lidi kupují auta s ohledem na dovolenou jednou za rok a přitom většinu času jezdí kolem komína. Já si auto koupil s ohledem na to, jak budu většinu času jezdit.

karel
karel

Na dovolenou nikdo nejede jako profesionální řidič, takže žádné povinné přestávky neexistujou. A za 20 minut dobijete kolik procent? A o kolik rychlonabíječky snižují životnost baterie?

To ohánění se “rychlonabíječkama” mi připadá podobné, jako kdyby majitel dýzlu tvrdil, že jezdí s polovičními náklady, protože čepuje řepkovej olej v Kauflandu.

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Karle, mám baterii 90kWh na kterou ujedu 400-500km podle stylu jízdy a většínou nabíjím na rychlonabíječce z 20% do 85% cca 45 minut. O dovolené nejsem profi řidič, ale dospělí i děti občas potřebují na wc, dát si kafe nebo limonádu nebo jen trošku protáhnout kosti. Kdo jede štreku bez zastávky tisíce km tahem ?

Spalek
Spalek

Dokud jsi nenapsal, že ujedeš na jedno nabití 400 km, tak už jsem skoro i věřil, že nějaké EV máš.

Tom
Tom

Já vím dokud elektormobil nedá tak 3-5 tisíc km na jeden zátah (tvoje běžná jízda bez zastavení), tak o něm nebudeš vůbec uvažovat :)

Luděk
Luděk

Tome. Je to o něčem jiném. El. auto je super, zvláště po městě ale stále tu jsou omezující faktory, které znepříjemňují provoz a tím jejich rozšíření. Podívej se na Norsko jaké tam jsou dnes problémy s nekontrolovatelným rozšířením el. aut.

Luděk
Luděk

Spalek. Musim s tebou souhlasit do práce jezdím tou nákupní taškou jak to tu někdo nazval citigem, který má dojezd podle výrobce cca 250km. Teď v zimě a to žádná není, když jedu v konfortu na jaký jsem navykl (topení, pěkná hudba) tak ujedu na nabití 80 – 100 km a bat. je na 15%. Když jsem to reklamoval tak prý jezním špatně, nehospodárně není to problém auta. Se Zafirou Tourer 2.0TDi jezdím Londýn a zpět s obsazeným autem za 5,9-6 L. Tak jsem se ještě asi po najetí 850 tis. km nenaučil jezdit.

profix
profix

Clovek, co ma na to, aby si koupil rozumne EV, do Chorvatska nejezdi.

Karel
Karel

Kolik nabíječek je z Prahy do Splitu?

Josef II.
Josef II.

„Sotně rozomiem, co bebceš.

David
David

Tvl kdybych dostal korunu za kazdy pako, co argumentuje plnym sidlistem a nemoznosti tam nabijet elektromobil, dneska bych za ty prachy mel Teslu… Vubec nechapes smysl a podstatu elektromobilu….

Luděk
Luděk

Davide pokud by jsi bydlel ve 2000 městě a musel jezdit nabíjet do vzdáleného města 30 km a to ještě opačným směrem než každý den jezdíš do práce, tak by jsi pochopil i ty “paka”. Až se najde někdo, kdo i do tak malého města dostrká nabíjecí stanici tak to bude super. Ale zase jen do té doby než nás bude třeba 100 nebo víc.

Petr
Petr

Jednoduché, elektriku do auta začnou prodávat supermarkety balenou v úhledných balíčcích.

Surcuf
Surcuf

“v Norsku, zemi, kde se ošklivá auta na baterky prodávají stejnou rychlostí, jako levné náhražky rumu na vesnické zábavě.” – protože nesmyslná dotace?
1) kolik procent klasických vozů vzplane vzhledem k jejich množství
2) kolik procent elektroaut vzplane vzhledem k jejich množství
3) jak snadno lze uhasit a zlikvidovat jedno, či druhé?

Viktor
Viktor

Nejsem expert na statistiky a určitě se tu najde někdo kompetentní. Nicméně podle posledních zpráv hoří auta se spalovacím motorem cca 11x častěji než elektroauta. Pokud jde o vlastní požáry, tak tady se musí rozlišovat co přesně hoří. Protože většina požárů elektroaut se netýká baterie (viz například ten nedávno mediálně známý případ z rakouska, kde jak se nakonec ukázalo nehořela baterie). Tj. v takovém případě se požár uhasí úplně stejně jako u spalovacích aut. Pokud jde o hoření baterie, což se už také v několika případech stalo, pak je to obtížnější pokud jde o dobu uhašení. Baterii je nutno ochlazovat… Číst vice »

Saveres
Saveres

Opravdu nejste expert, musíte požáry vztahovat na četnost, elektro auta hoří opravdu častěji a většinou několik dní.

Kerosin
Kerosin

NE ne, Viktor to napsal správně, jen to není 11X ale jen 9X. A je to statistika počtu zahoření fosilů vůči celkovému počtu provozovaných fosilů, a počet zahoření EV vůči celkovému počtu provozovaných EV. Ani jedno není vůči celkovému počtu aut, ale vždy jen k dané skupině PHM. A jak jsem psal u původního příspěvku: je otázkou zda auta vůbec hasit. Každé auto bez ohledu na PHM které zachvátí požár je do 120ti vteřit ve stavu, který nemůže pro pojišťovnu skončit jinak než TOTÁLKA. Do 120 vteřin zásah stejně nikdy nepřijde, takže osobně razím terorii, jen to obstavit azbestovejma deskama… Číst vice »

Dav
Dav

Vy budete asi nejchytřejší u vás na vsi v hospodě, co?….. Obestavět azbestovejma deskama……Steve McQueen by z vás měl radost…. 😮

karel
karel

Z těch azbestovejch desek by každej ekolog zaplesal. Ať žije rakovina plic!

Kerosin
Kerosin

No tak něčím jiným nehořlavým – mě zrovna napadl jen azbest, ale určitě by se našel vhodnější materiál.

Kerosin
Kerosin

Ještě nějaká další pro diskuzi bezvýznamná urážka, aby jste si ulevil?

profix
profix

Reseni samozrejme existuje, bezne se pouziva jako soucast protipozarnich opatreni v budovach proti sireni pozaru – vypada to jako tmel a kdyz se to ohreje, tak to napeni a zmeni se to v “keramiku”.
Druha moznost je na principu GHZ, ktere se resi jako hadice, ktera v miste ohrati praskne a z praskliny unikne hasivo, jde o beznou technologii pro haseni rozvadecu pod napetim, staci to namontovat do auta.

Kerosin
Kerosin

Zajímavé, děkuji. To jsem třeba vůbec neznal.

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Saveres napsal jsi fakt nesmysl ! Mimo jiné mne osobně elektroauto hořelo. Uhašeno bylo za 2 vteřiny obyčejným minimaxem a přivolaní hasiči po příjezdu už jen konstatovali, že není co hasit, Ale to hlavní- Proč a Co hořelo ??? Auto bylo 5 hodin po vyzvednutí ze značkového servisu po klempířské opravě nabouraného předku ! Výrobce (Nissan) havárii důkladně vyšetřil, zapůjčil mi jiné auto a z japonska do čr přiletěli 2 experti a jeden z Kanady. Resumé Výrobce bylo takové, že servis pozapoměl namontovat zpět držák relay boxu a opravu provedl nekvalitně a neodborně a díky tomu došlo k poškození hlavní… Číst vice »

Tom
Tom

Opravdu nejsi expert, to je samozřejmě statistika v poměru.

Kerosin
Kerosin

Máte to celkem správně, jen to není 11X ale jen 9X častěji. A ty vodní nádrže (kontejnery) jsou k ničemu, to je jen populistické gesto. Nevím proč se o tom tak hojně mluví. Zkusilo se to jen dvakrát a ani jednou to nebylo k ničemu dobrý. Po 120ti vteřinách ohně je auto stejně TOTÁLKA, tak nač ho ještě hasit, a nebo na desítky hodin potápět do vodní nádrže – prostě bych ho nechal shořet na popel a je vyřešeno. A nemusí se okolo toho motat 50 hasičů jako v Rakousku. Stačí dva, kteří pohlídají, že to nezapálí nic okolo sebe… Číst vice »

Josef
Josef

Statisticky je mnohem pravděpodobnější, že zahoří spalovák než EV. A je to z důvodu toho, že naprostá většina požárů všech aut začíná na 12V elektroinstalaci. A tu má elektromobil méně exponovanou (nemá rotující díly) a hlavně méně naklepanou vibracemi. Vysokonapěťové instalace a spalovací motor obvykle moc nehoří, pokud se tam neuklepe nějaká hadička.

Tom
Tom

EV nemá rotující díly? Nemá motor?

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Ano Josef je to přesně tak. Statistika hasičů uvádí nejčastější příčinu zkrat či závadu na elektroinstalaci.
Elektroauta mají elektroinstalaci provedenou důkladněji než běžná auta, jde o to že v BEV je nízkonapěťová část a vysokonapěťová a ty od sebe jsou velmi důkladně izolované a o vysokonapěťové ani nemluvě. Otřesy elektromotor prakticky žádné nemá a v hadičkách je voda ne benzín nebo nafta a ani olej.

Petr
Petr

ty seš chytré, néseš posrané ?

František
František

4) Kolik levné náhražky rumu zkonzumoval autor před napsáním svého článku?

hanuš
hanuš

tak to je přesně zhodnoceno

Petr
Petr

cha chá :)

pEPA
pEPA

Průměrně hoří klasické auto 11x častěji než elektromobil
Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu ve Spojených státech říká, že spalovací auta hoří statisticky 11x častěji, než elektromobily (resp. po ujeté miliardě km došlo u elektroaut k celkem 5 zahořením, kdežto u spalovacích každých každých 18 milionů km shoří 1 auto, poměr vzdálenosti 55x).

Kerosin
Kerosin

V Evropě je to jen 9X častěji. Už chápu, kde se vzalo těch 11

Pavel
Pavel

A přemýšlel tady někdo nad kontaminovanou vodou která vznikne při hašení elektrovozu?

Tom
Tom

A přemýšlel jsi nad tím samým, když se hasí spalovák? Ty hoří 9-11x častějí, takže té vody bude taky hodně a čistá moc taky nebude.

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Pavle, ty lojzo, víc jak 100 let se cokoliv od elektriky nehasí vodou ale práškem nebo pěnou. Pěna se vypaří a prášek se vyluxuje a použije se znovu.

Petr
Petr

Elektromobil, respektoive lithium, se musí “utopit”. Takže elektromobil se hasí ponořením do (mobilního) bazénu na (tuším) 3 dny.

profix
profix

jo a co kontaminovana voda z ICE plna ropnych produktu (vse karcinogen)?

Black
Black

srovnavate v te statistice stejne stara vozidla ? nebo je to upravena statistika kde jsou vsechny stara spalovaci a vsechny pomerne novy EV ?

Kerosin
Kerosin

ad 1) cca 0,09 % ad 2) cca 0,003% a ano je to procentní vyjádření daného druhu pohonu JEN k celkovému počtu vozidel tohoto pohonu. Spalovací auta vzplanou v průměru 3X častěji než BEV. ad 3) ve skutečnosti lze oboje uhasit téměř stejně efektivně, jen se musí vědět jak na to. Nelze BEV hasit stejně jako nafťáka. PS: je otázkou zda auta vůbec hasit. Každé auto bez ohledu na PHM které zachvátí požár je do 120ti vteřit ve stavu, který nemůže pro pojišťovnu skončit jinak než TOTÁLKA. Do 120 vteřin zásah stejně nikdy nepřijde, takže osobně razím terorii, jen to… Číst vice »

Jimmi Bronx
Jimmi Bronx

Souhlas Kerosine, pár shořelých aut jsem už viděl a všechny shořela nasračku ještě dřív než přijeli hasiči. Ten požár jde fakt velmi rychle, benzín i nafta hoří šíleným žárem, ale hlavně VYBUCHUJE ! Baterky hoří sice déle, ale menší teplotou a nevybuchují, takže je větší šance v autě neuhořet.
Jinak dávno existuje předpis, že při havárii musí odemknout zámky (Tesla musí vysunout zajížděcí kliky), přerušit se přívod paliva nebo odpojit baterie, věc jiná je když je karosérie na hadry jestli se zkroucené zámky ještě dokáží odemčít.

Black
Black

opravdu vybuchuje ? u par pozaru jsem byl a nikdy to nebouchlo hasicu znam mraky a taky se s tim nesetkali mozna asi protoze ze se vsechny pozary ridili fyzikou asi 6 tridy zakladni skoly :-)

Hospodský žvástal
Hospodský žvástal

požár je spíše chemie než fyzika

Petr
Petr

Auta se spalovacím motorem při požáru vybuchují v Kobře 11 a jiných “kvalitních” filmech.
Jinak lithium (základ baterií) reaguje s vodou (a tedy i vzdušnou vlhkostí) za vzniku hydroxidu litného a vodíku. A vodík hoří rád a dobře.
Jestli hoří “bezpečněji” EV nebo spalováky ukáže až čas. Zatím máme dost starých spalováků, často s úpravami, které zvyšují nebezpečnost (proklemovaný nouzový vypínač palivového čerpadla, pojistky o dvounásobné hodnotě … člověk se občas diví) a EV většinou v záruce (tam se zatím nikdo nešťoural).

Mobilní zobrazení