Co přesně dělat, když elektromobilu dojde šťáva v českých podmínkách?
- Jezdit v elektromobilu má své zákonitosti
- Když se rozsvítí „rezerva“ zbývá vám už jen pár desítek kilometrů
- Jak se zachovat a co dělat hrozí-li, že nedojedete?

Stalo se vám už někdy, že jste zkrátka nedojeli s elektromobilem do cíle a museli jste se nechat odtáhnout? Stát se to bohužel může. Realita dnešních elektrických vozů je taková, že ukazatel dojezdu zobrazuje poměrně krásnou porci kilometrů, ale tak leda z virtuálního světa. Nezkušený uživatel tak opravdu může zůstat bez „šťávy“.
Co dělat, když elektromobilu dochází energie?
To je ale to nejhorší, co se vám může stát, a pak nezbývá nic jiného, než zavolat asistenční službu a elektromobil odtáhnout nejlépe k nejbližší nabíječce. Abyste tomu předešli bude se vám hodit pár následujících rad.
Když už jde do tuhého, samo auto vás upozorňuje na nízký stav v baterii a k nabíječce nebo do cíle to vychází jen velmi těsně, zpomalte! Zvlášť na dálnici je spotřeba elektromobilu vyšší, a tak kilometry z dojezdu ukusují energii rychleji. Není tedy nic jednoduššího, než sundat nohu z pedálu akcelerátoru a zpomalit na zhruba 90 km/h.

Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě
Zapněte eko režim
Máte-li ještě několik desítek kilometrů cesty před sebou, využijte „eko“ režim. Ten nabízí snad každý elektromobil. Dojde k vypnutí několika systémů ve vozidle, které odebírají vyšší množství elektřiny z baterie, a také se sníží dostupný výkon vozu. Tohle řešení vám dokáže ušetřit nějaké ty potřebné kilometry.
Ale rozhodně vás to nezachrání na posledních několika kilometrech. Je potřeba eko režim zapnout dostatečně dlouho předem.
Vypněte topení/klimatizaci
Jedním z největších žroutů energie ve vozidle je především topení v zimě, či klimatizace v létě. U dnešních moderních elektromobilů máte většinou ve výbavě tepelné čerpadlo, které dokáže spotřebu topení výrazně snížit. Zejména pak u starších vozů, nebo elektromobilů bez tepelného čerpadla, oceníte tuto radu.
Možná byste se divili, kolik energie dokážete ušetřit, když vypnete vytápění kabiny. Tohle vám přidá k dobru i nízké desítky kilometrů na dostatečně dlouhé trase. Pokud už dojíždíte na „výpary“, nějaký ten kilometr navíc se bude hodit.

Čtěte také: Používáte klimatizaci v autě správně? Zde je 5 tipů, které musí znát každý řidič
Poproste někoho o nabití
Všechny rady byly marné a vy víte, že těch pár posledních kilometrů opravdu neujedete? Zkuste štěstí, a pokud je na blízku obyčejná 230V zásuvka, zkuste poprosit někoho z místních, jestli si můžete lehce dobít auto za mírnou úplatu. Energie dnes nejsou přece zadarmo.
Tohle nabíjení je extrémně pomalé, ale i hodinový pobyt u zásuvky vám může vykouzlit nějakých 9 až 16 kilometrů dojezdu navíc. Ty mohou vás mohou dělit od nejbližší rychlonabíječky, či wallboxu, nebo už rovnou od domova.
Nedojedete? Zastavte na bezpečném místě a volejte asistenční službu
Jste uprostřed ničeho, energie na nule a nikde ani živáčka? Z toho se už sami nevyhrabete. Je potřeba nepanikařit a zastavit na bezpečném místě, kde neohrozíte sebe ani ostatní řidiče a zavolat na asistenční službu.
Ty jsou už dnes na tyto případy připravené a nebude to pro ně žádná novinka. Mohou vás odtáhnout k nejbližší nabíječce, případně domů, pokud tam můžete auto nabíjet. My doufáme, že jste tohle nikdy nezažili a ani nikdy nevyzkoušíte.