Co dělat, když se elektromobil úplně vybije? Zoufat nemusíte, řešení je několik
- Lidé si častokrát nechtějí koupit elektromobil, protože mají strach z dojezdu
- V dobách „prehistorických“ aut tomu tak bylo, nyní je situace odlišná
- Stále se ale může stát, že energie v baterii dojde. Jak se pak zachovat?

Určitě jste už slyšeli o termínu „úzkost z dojezdu“ (Range Anxiety), který se týká obav z nedostatku elektřiny ve vozech, poháněných bateriemi. Vzhledem k tomu, že u elektromobilů není možné jednoduše doběhnout na čerpací stanici a naplnit kanystr elektřinou jako u konvenčních aut, řada uživatelů v dřívějších dobách usedala za volant elektromobilů se znepokojením, že po cestě dojde energie.
Co dělat, když dojde elektromobilu šťáva?
Na začátku elektromobilní éry se ani nebylo čemu divit. Řada vozů jen tak tak dokázala ujet 100 km na jedno nabití a dostat energii zpět do baterie bylo otázkou mnoha hodin. Hustota nabíjecí sítě připomínala noty na buben a vyrazit s elektromobilem na rodinný výlet napříč republikou byla adrenalinová akce se vším všudy. I když také ne pro všechny. Ti, pro které byla i cesta cílem, si jízdu bez emisí užívali.
S každou novou generací elektromobilů je dojezd stále menší problém. V současnosti dokonce i cenově nejdostupnější elektromobily bez problémů zvládají vzdálenosti přes 200 km, nabíjejí se podstatně rychleji a také síť nabíjecích stanic se rozrůstá. Obava z vybití je podobná stejně jako u benzínového nebo naftového auta – sledujete ukazatel na přístrojové desce a děláte si starosti, jestli dojedete na místo, kde je možné natankovat nebo dobít. Při správném plánování by to ale neměl být problém.
Na začátek trocha teorie
Ve chvílích, kdy se ocitneme v úzkých, nás může zachránit navigace automobilu nebo chytré aplikace, které jsou schopné ukázat cestu k nejbližšímu nabíjecímu bodu. Software umí zobrazit, jaké konektory jsou k dispozici a kolik nabíjecích míst je právě volných. Úplné vybití baterie, známé jako „hluboké vybití“, může vést k jejímu poškození. Pokud vám zbývá méně než 10 až 20 % stavu baterie, je vždy lepší baterii dobít, než ji dále vybíjet.
Je také dobré zmínit, že hodnoty na palubních přístrojích zcela neodpovídají skutečnému stavu nabití. Jedná se o rozdíl skutečné kapacity baterie a její využitelné kapacity. Právě proto, aby nedošlo k poškození baterie hlubokým vybitím (nebo naopak přebíjením), nechávají výrobci automobilů v baterii rezervu energie (tzv. buffer – pozn. redakce), i když na palubních přístrojích svítí dojezd 0 km. Některé značky v mimořádných případech umožní čerpat energii i z této rezervy, jiné vozy ale zastaví a nedovolí v jízdě pokračovat.

Čtěte také: Kde mohu nabíjet elektromobil? Poradíme, na co všechno se musíte připravit!
Jak si poradit, pokud se baterie vybije
V dnešní době se s trochou předvídavosti dá vybití baterie předejít správným naplánováním jak nabíjecích zastávek, tak včasným přechodem k úspornějšímu stylu jízdy, pokud jsme s dojezdem na hraně a nechceme se zdržovat na nabíječce. Dojezd elektromobilu závisí na velikosti baterie, způsobu jízdy, počasí a také na dopravních podmínkách. Jak jsme si již řekli, dříve se elektromobily potýkaly s hranicí několika desítek kilometrů, v dnešní době se výrobci předhánějí a hranice dojezdu 1000 km na jedno nabití přestává být utopií.
Přesto se může stát, že situaci zcela neodhadneme a přes všechnu snahu se na palubní desce rozsvítí kontrolka želvy a po několika dalších kilometrech se vůz zastaví. Co dělat v takové chvíli? Existuje několik možností. Jelikož se tažení elektromobilu na laně důrazně nedoporučuje (může dojít k poškození elektroniky nebo trakčních motorů), zavolejte odtahovou službu. Nejlépe takovou, která váš vůz naloží na korbu hydraulickým ramenem, bez tažení.
Nebo si můžete zavolat kamaráda s podobným vozem jako je Hyundai Ioniq 5, který vám umožní nabít potřebnou energii ze své baterie. Existují také služby, které vám elektrony dovezou. Také můžete požádat o pomoc ze zásuvky některého fanouška elektrických vozů, kterého můžete na oplátku během nabíjení uvést do tajů světa elektromobility a představit mu váš vůz.

Čtěte také: Fakta a mýty o elektromobilech – Jaký je dojezd elektromobilů?
Máte osobní zkušenost?
Zcela na závěr nás napadá otázka, jak jste řešili podobný problém vy? Plánovali jste vždy své cesty s náležitou rezervou a myslíte, že se do podobné situace nemůžete dostat? Postupovali jste podle doporučení výrobce a vůz jste nikdy netáhli na laně? Nebo jste zkoušeli na laně „rekuperovat“, podobně jako uživatel Tesly z našeho dřívějšího článku? Takový postup ale vyžaduje funkční a zapnutou elektroniku a v žádném případě ho neschvalujeme. Vždy postupujte dle doporučení výrobce. Napište nám vaše zkušenosti nebo poznatky do diskuze!
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.