Čína zbrojí proti zbytku světa. Dočkáme se slibované bateriové revoluce?

Matouš Vrchota
  • Čína se chce stát největším dodavatelem baterií s pevným elektrolytem
  • Spojila se špička místního automobilového průmyslu
  • Již nyní se dělí o více než 50 % světového trhu
Nio ET7 a baterie umístěné v podvozku elektromobilu
Nio ET7 a baterie umístěné v podvozku elektromobilu

Největší brzdou současného automobilového průmyslu je pomalu se vyvíjející situace na poli baterií. I když výhled vypadá vcelku slibně, rychlost, kterou se baterie s pevným elektrolytem vyvíjí, je stále příliš pomalá. Přední čínské společnosti se proto spojují, aby tuto situaci pozitivně podpořily.

Čínská nadvláda nabere nových obrátek

Alianci aktuálně tvoří automobilky BYD, NIO a přidává se i přední výrobce baterií CATL. Spojuje akademické inovátory i přední vývojáře do jednotné společnosti s názvem CASIP (China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform, pozn. redakce). Cílem je nejen urychlení vývoje, ale i vytvoření schopného dodavatelského řetězce.

Čína je již nyní světovým lídrem ve výrobě bateriových článků. BYD a CATL se dohromady dělí o celou polovinu současného trhu. Baterie obou společností tvoří většinu dodávek u velkých automobilek. Zařadit mezi ně můžeme Teslu, BMW, Toyotu, Kiu či Mercedes-Benz. V cestě za navýšením celkového podílu proto aliance plánuje vývoj i nadále urychlovat.

Továrna na baterie
Továrna na baterie

Čtěte také: Revoluční solid-state baterie prošly klíčovým testem. Jsou skoro nezničitelné


Nic se nesmí ponechat náhodě. Konkurence zapláče

Profesor univerzity v Tsinghua, Chen Qingtai, dodává, že je důležité přivést specialisty a lídry dohromady. Jen tak je možné zajistit správně fungující a adekvátně nastavený a zásobený dodavatelský řetězec. Zvláště u nové technologie, kterou solid-state baterie aktuálně představují. Ve vývoji současných technologií přitom zúčastněné společnosti sobě konkurují. Mezi některými dokonce došlo k soudní sporům ohledně patentových práv.

Na proces bude dohlížet i několik čínských ministerstev. Úspěšný postup by tak z Číny mohl učinit světového dodavatele nejnovější bateriové technologie. I když se vývoji solid-state baterií věnují i mimočínské společnosti, současné kroky mají alianci zajistit náskok před konkurencí. Aliance nejspíše očekává, že konkurence ztratí zájem o vývoj a raději přistoupí na podmínky spolupráce či odběratelské smlouvy.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články