Česko zjednodušilo výstavbu nabíjecích stanic, výsledek je zatím nepatrný

  • Česko chce v následujících letech výrazně posílit v počtu nabíjecích stanic
  • Proto od ledna letošního roku platí novela stavebního zákona
  • Co přesně novela říká a dokáže ovlivnit současný stav?
Elektromobil při nabíjení

Elektromobil při nabíjení | foto: Shell

Jedním z argumentů odpůrců elektromobility je tvrzený nedostatek dobíjecích míst pro elektromobily. Pokud se na problematiku podíváme čistě optikou počtu veřejných nabíjecích stanic, je podle statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu je v České republice (k 31. 3. 2021) 700 nabíjecích stanic. Spíše než výpočet poměru elektromobilů k jedné nabíjecí stanici je zajímavější přepočet, na kolik km2 rozlohy naší republiky připadá jedna veřejná nabíječka. Vyjde nám zhruba 112 km2. V sousedním Německu je to necelých 12 km2. Je se tedy v čem zlepšovat.

Česko chce zjednodušit výstavbu nabíjecích stanic

Od ledna letošního roku platí novela stavebního zákona, která by měla usnadnit výstavbu veřejných nabíjecích stanic vybavených běžným nabíjecím bodem. To jsou nabíječky o výkonu jednoho dobíjecího bodu, tedy jednoho místa pro připojení jednoho automobilu, do 22 kW. Běžně je při jakékoli výstavbě nutné požádat nejprve o územní rozhodnutí, poté o stavební povolení, případně za určitých podmínek obě tato řízení spojit do jednoho.

Žádné z těchto řízení se ale nyní konat nemusí, protože tyto nabíječky jsou nově uvedeny mezi stavbami, pro které se nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas a tím pádem ani stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu. Výstavba těchto „pomalých“ nabíjecích stanic se tedy významně usnadnila.

Volkswagen, nabíjení elektromobilu ID.3

Volkswagen, nabíjení elektromobilu ID.3


Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Pokud jde o rozvoj sítě veřejných nabíjecích stanic, byla tak odstraněna významná překážka pro jejich výstavbu. Co je však nutné ještě zmínit je to, že musí jít o veřejné nabíjecí stanice, tedy takové stanice, ke kterým je umožněn nediskriminační přístup všem uživatelům z Evropské unie. To ale neznamená, že různí poskytovatelé nemohou uplatňovat různé platby za nabíjení, různé obchodní podmínky nebo jiné podmínky ověření zákazníka.

Zatím to na lepší výsledky nevypadá

Jak ale funguje toto urychlení výstavby v praxi? Rostou pomalé nabíjecí stanice jako houby po dešti? Za první tři měsíce roku 2021 přibylo 30 nabíjecích stanic, přičemž pro většinu z nich by bylo možné tento postup využít. Nicméně v praxi tomu tak pravděpodobně nebylo, a to z toho důvodu, že jejich výstavba byla naplánována dříve, než vstoupila novela stavebního zákona v platnost. Zajímavé je pak srovnání s rokem 2020. Za celý rok 2020 přibylo 284 nabíječek a za první tři měsíce loňského roku to bylo 97 nabíječek. Letošní tempo výstavby je tak významně nižší.

Nechme se překvapit, jak se bude výstavba nabíjecích stanic vyvíjet nadále. Díky tomu, že Ministerstvo průmyslu a obchodu vede seznam nabíjecích stanic, který aktualizuje každé tři měsíce, můžeme průběžně sledovat, jestli byla tato legislativní novinka úspěšná.

Tento článek vznikl ve spolupráci mezi magazínem Elektrickevozy.cz a advokátní kanceláří Kruták & Partners, která se mimo jiné soustředí na poradenství a rozvoj společností podnikajících na poli elektromobility. Téma zpracoval Matěj Komárek, který je rovněž koncipientem společnosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Česko zjednodušilo výstavbu nabíjecích stanic, výsledek je zatím nepatrný

  • Česko chce v následujících letech výrazně posílit v počtu nabíjecích stanic
  • Proto od ledna letošního roku platí novela stavebního zákona
  • Co přesně novela říká a dokáže ovlivnit současný stav?
Elektromobil při nabíjení

Elektromobil při nabíjení | foto: Shell

Jedním z argumentů odpůrců elektromobility je tvrzený nedostatek dobíjecích míst pro elektromobily. Pokud se na problematiku podíváme čistě optikou počtu veřejných nabíjecích stanic, je podle statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu je v České republice (k 31. 3. 2021) 700 nabíjecích stanic. Spíše než výpočet poměru elektromobilů k jedné nabíjecí stanici je zajímavější přepočet, na kolik km2 rozlohy naší republiky připadá jedna veřejná nabíječka. Vyjde nám zhruba 112 km2. V sousedním Německu je to necelých 12 km2. Je se tedy v čem zlepšovat.

Česko chce zjednodušit výstavbu nabíjecích stanic

Od ledna letošního roku platí novela stavebního zákona, která by měla usnadnit výstavbu veřejných nabíjecích stanic vybavených běžným nabíjecím bodem. To jsou nabíječky o výkonu jednoho dobíjecího bodu, tedy jednoho místa pro připojení jednoho automobilu, do 22 kW. Běžně je při jakékoli výstavbě nutné požádat nejprve o územní rozhodnutí, poté o stavební povolení, případně za určitých podmínek obě tato řízení spojit do jednoho.

Žádné z těchto řízení se ale nyní konat nemusí, protože tyto nabíječky jsou nově uvedeny mezi stavbami, pro které se nevyžaduje rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas a tím pádem ani stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu. Výstavba těchto „pomalých“ nabíjecích stanic se tedy významně usnadnila.

Volkswagen, nabíjení elektromobilu ID.3

Volkswagen, nabíjení elektromobilu ID.3


Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Pokud jde o rozvoj sítě veřejných nabíjecích stanic, byla tak odstraněna významná překážka pro jejich výstavbu. Co je však nutné ještě zmínit je to, že musí jít o veřejné nabíjecí stanice, tedy takové stanice, ke kterým je umožněn nediskriminační přístup všem uživatelům z Evropské unie. To ale neznamená, že různí poskytovatelé nemohou uplatňovat různé platby za nabíjení, různé obchodní podmínky nebo jiné podmínky ověření zákazníka.

Zatím to na lepší výsledky nevypadá

Jak ale funguje toto urychlení výstavby v praxi? Rostou pomalé nabíjecí stanice jako houby po dešti? Za první tři měsíce roku 2021 přibylo 30 nabíjecích stanic, přičemž pro většinu z nich by bylo možné tento postup využít. Nicméně v praxi tomu tak pravděpodobně nebylo, a to z toho důvodu, že jejich výstavba byla naplánována dříve, než vstoupila novela stavebního zákona v platnost. Zajímavé je pak srovnání s rokem 2020. Za celý rok 2020 přibylo 284 nabíječek a za první tři měsíce loňského roku to bylo 97 nabíječek. Letošní tempo výstavby je tak významně nižší.

Nechme se překvapit, jak se bude výstavba nabíjecích stanic vyvíjet nadále. Díky tomu, že Ministerstvo průmyslu a obchodu vede seznam nabíjecích stanic, který aktualizuje každé tři měsíce, můžeme průběžně sledovat, jestli byla tato legislativní novinka úspěšná.

Tento článek vznikl ve spolupráci mezi magazínem Elektrickevozy.cz a advokátní kanceláří Kruták & Partners, která se mimo jiné soustředí na poradenství a rozvoj společností podnikajících na poli elektromobility. Téma zpracoval Matěj Komárek, který je rovněž koncipientem společnosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."