Česko se plácne přes kapsu! Na nabíječky pro elektromobily uvolňuje miliardy

  • Ministerstvo dopravy má akční plán na podporu elektromobility
  • Do nových nabíječek chce napumpovat 6 miliard korun
  • Většina peněz se použije z evropských fondů
Rychlonabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Unsplash

V současnosti je v Česku v provozu kolem 1 300 nabíjecích stanic pro elektromobily, což je nějakých 2 500+ dobíjecích bodů. Aktuální počet však může být reálně vyšší už s o ohledem na tempo, jakým se budují další.

Počet nabíječek skokově roste

Bez ohledu na pochybovačnost a odmítání kritiků je signál jasný – elektromobilita je v ČR na vzestupu a s tím souvisí aktivní podpora vzniku nových dobíjecích stanovišť, zvláště pak těch ultrarychlých.

Jako modelový příklad si vezměme jen loňský rok, aby ten trend byl zřejmější. Vloni vzniklo několik stovek nových nabíječek, z nichž třeba 130 má na svědomí ČEZ, který potvrdil, že meziročně vzrostl odběr elektřiny z dobíjecích stanic o 25 %. Z toho je patrné, že nejen vcelku významně vzrostla spotřeba, ale i počet nabíjení.

Mohou elektromobily způsobit ekonomickou krizi?

Nabíjecích stanovišť v ČR přibývá | foto: Atlas Renewable Energy


Čtěte také: Volkswagen vyvíjí až děsivě výkonný elektromobil. Má mít 680 koní


Razantní nástup elektromobility?

Dalším, tentokrát přesnějším ukazatelem, je skutečnost, že v Česku bylo na konci 2022 evidováno téměř 14 500 plně elektrifikovaných aut, což představuje v přímém srovnání s rokem předchozím nárůst kolem 33 %.

V tomto kontextu je určitě důležité si připomenout akční plán ministerstva dopravy, který počítá s tím, že v horizontu necelých pěti let napumpuje do rozvoje této infastruktury necelých 6 miliard korun. Dosud ministerstvo prostřednictvím Operačního fondu Doprava investovalo něco přes miliardu.

Kdo má na dotace nárok?

Z oficiálního komuniké vyplývá, že na dotace mají nárok majitelé/provozovatelé jak standardních, tak i rychlodobíjecích stanic (včetně vodíkových). Ale pozor! Základním předpokladem odklepnutí příspěvku je hledisko veřejné přístupnosti. To znamená, že se tento krok netýká např. firem, jež mají nabíječky vyhrazeny pouze pro své zaměstnance či zákazníky.

„Dalším základním předpokladem je také dostatečná volná kapacita sítě v bodě konkrétního umístění,“ uvedl pro Právo Martin Schreier ze skupiny ČEZ. Zdůraznil, že pakliže bude nová stanice situována dále od zasíťovaného bodu, půjdou náklady nezbytné k připojení na distribuční soustavu na vrub žadatele.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Česko se plácne přes kapsu! Na nabíječky pro elektromobily uvolňuje miliardy

  • Ministerstvo dopravy má akční plán na podporu elektromobility
  • Do nových nabíječek chce napumpovat 6 miliard korun
  • Většina peněz se použije z evropských fondů
Rychlonabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Unsplash

V současnosti je v Česku v provozu kolem 1 300 nabíjecích stanic pro elektromobily, což je nějakých 2 500+ dobíjecích bodů. Aktuální počet však může být reálně vyšší už s o ohledem na tempo, jakým se budují další.

Počet nabíječek skokově roste

Bez ohledu na pochybovačnost a odmítání kritiků je signál jasný – elektromobilita je v ČR na vzestupu a s tím souvisí aktivní podpora vzniku nových dobíjecích stanovišť, zvláště pak těch ultrarychlých.

Jako modelový příklad si vezměme jen loňský rok, aby ten trend byl zřejmější. Vloni vzniklo několik stovek nových nabíječek, z nichž třeba 130 má na svědomí ČEZ, který potvrdil, že meziročně vzrostl odběr elektřiny z dobíjecích stanic o 25 %. Z toho je patrné, že nejen vcelku významně vzrostla spotřeba, ale i počet nabíjení.

Mohou elektromobily způsobit ekonomickou krizi?

Nabíjecích stanovišť v ČR přibývá | foto: Atlas Renewable Energy


Čtěte také: Volkswagen vyvíjí až děsivě výkonný elektromobil. Má mít 680 koní


Razantní nástup elektromobility?

Dalším, tentokrát přesnějším ukazatelem, je skutečnost, že v Česku bylo na konci 2022 evidováno téměř 14 500 plně elektrifikovaných aut, což představuje v přímém srovnání s rokem předchozím nárůst kolem 33 %.

V tomto kontextu je určitě důležité si připomenout akční plán ministerstva dopravy, který počítá s tím, že v horizontu necelých pěti let napumpuje do rozvoje této infastruktury necelých 6 miliard korun. Dosud ministerstvo prostřednictvím Operačního fondu Doprava investovalo něco přes miliardu.

Kdo má na dotace nárok?

Z oficiálního komuniké vyplývá, že na dotace mají nárok majitelé/provozovatelé jak standardních, tak i rychlodobíjecích stanic (včetně vodíkových). Ale pozor! Základním předpokladem odklepnutí příspěvku je hledisko veřejné přístupnosti. To znamená, že se tento krok netýká např. firem, jež mají nabíječky vyhrazeny pouze pro své zaměstnance či zákazníky.

„Dalším základním předpokladem je také dostatečná volná kapacita sítě v bodě konkrétního umístění,“ uvedl pro Právo Martin Schreier ze skupiny ČEZ. Zdůraznil, že pakliže bude nová stanice situována dále od zasíťovaného bodu, půjdou náklady nezbytné k připojení na distribuční soustavu na vrub žadatele.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."