Bavorská automobilka ukázala své první elektrické SUV: BMW iX3
Společnost BMW slíbila na letošním pekingském autosalonu odhalit něco vzrušujícího a předvedla nový koncept BMW iX3 s dojezdem 400 km. Na trh se dostane v roce 2020 a jeho výrobu budou mít pod palcem v Číně. Německá automobilka tak představila svou odpověď na vozy jako Jaguar I-Pace, Audi e-tron či Tesla Model X. Má šanci uspět na trhu v takové konkurenci?
Na rozjíždějící se vlnu elektromobility naskočilo BMW poprvé v roce 2013, kdy zaujalo se svým prvním autem bez spalovacího motoru, BMW i3. V Evropě tento vůz patří pravidelně mezi tři nejčastěji pořizovaná auta šlapající čistě na elektřinu, spolu s Renaultem Zoe a Nissanem Leaf. Po úspěšném startu BMW i3 se automobilka soustředila spíš na výrobu plug-in hybridů a až nyní přichází s dalším čistě elektrickým modelem. Čím koncept vozu BMW iX3 zaujal?
Elektrický pohon v jediné součástce
Mnozí příznivci bavoráků se zarazí při pohledu na přední masku chladiče, kde chybí klasické dvě oddělené ledvinky charakterizující značku, i když nový propojený tvar stále nezapírá inspiraci původním logem.
Větší překvapení se ale skrývá v útrobách vozu. Zatímco u ostatních elektroaut najdeme elektromotor, převodovku a řídicí elektroniku jako tři samostatné části, u nového modelu elektrického BMW se tato trojice seskupila do jediné komponenty.
Automobilka se tak připravuje na nástup nové modulární platformy, která se objeví u všech jejích sériově vyráběných vozu od roku 2020. Tato flexibilní platforma umožní zástavbu pohonu předních i zadních kol, ale také zástavbu pohonu všech kol, takže do každého auta od BMW pak bude možné dle přání zákazníka umístit elektromotor, spalovací motor či systém pro plug-in hybridy. Ať už dopadne „bitva“ o vládu nad pohony aut v budoucnu jakkoli, BMW chce mít jistotu, že bude stát na vítězné straně. Takto se firma pojistila na všechny možné varianty.
BMW iX3 s dojezdem 400 km dobijete za půl hodiny
Do interiéru vozu zatím bavorská automobilka veřejnosti nahlédnout nedovolila, ale podělila se aspoň o technické parametry. Auto ujede na jedno nabití 400 km podle měřícího cyklu WLTP. Za to je zodpovědný elektromotor s výkonem 200 kW spolu s baterií o kapacitě 70 kWh. Jak dlouho „ztvrdne“ řidič BMW iX3 u dobíjecí stanice? Pokud zajede k rychlonabíjecímu stojanu s příkonem 150 kW, stráví tam 30 minut, aby nabil baterii do 80 % kapacity.
BMW slíbila do roku 2035 zařadit do své nabídky tucet nových elektromobilů. K prvním vlaštovkám nové vlny patří i BMW iX3 s plánovaným uvedením na trh v roce 2020. Do výroby vozu se BMW pustí trochu netradičně ve spolupráci s čínskou automobilkou Brilliance China Automotive poblíž města Šen-jang na severovýchodě Číny. Němci si tak chtějí vybudovat silnou pozici na čínském trhu, kde nyní panuje velký hlad po elektroautech. Z čínské továrny se bude BMW iX3 vyvážet i na americký a evropský trh.