ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Baterie pro ukládaní přebytku energie z rozvodné sítě

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Rozvodná elektrická síť má jedno specifikum. Je potřeba v ní udržovat rovnováhu mezi okamžitou spotřebou elektrické energie a její výrobou. Jinak může dojít k přetížení sítě a následnému výpadku nebo dokonce až ke kompletnímu zhroucení.

S rozvojem solárních a větrných elektráren problém ještě narostl. Především proto, že množství vyráběné energie z obnovitelných zdrojů není v čase konstantní. Ba naopak, rozdíly můžou být extrémní.

Problém se bude navíc v budoucnu ještě prohlubovat. Nejen, že se počítá s dalším masivním rozvojem obnovitelných zdrojů, ale výzvou bude i postupné rozšiřování elektromobilů.

Hromadné zavádění elektromobilů v následujících letech zapříčiní velké požadavky na okamžité dodávky elektrické energie. Například v nočních hodinách, kdy bude drtivá většina uživatelů své elektromobily dobíjet.

V minulých článcích jsme uvedli, že řešením by mohly být obrovské baterie, které by přebytek elektřiny ze sítě skladovaly a v době zvýšené spotřeby by elektrickou energii dodávaly zpět do sítě.

Jak je to však s vývojem podobných baterií? Jedná se o nejistou hudbu budoucnosti nebo o použitelnou technologii současnosti či blízké budoucnosti?

Německý Fraunhoferův institut je světovou jedničkou ve vývoji úložišť elektrické energie pro potřeby energetiky. Se svou technologií výroby tzv. vanadiových redox bateriímá v plánu postavit až 20 MWh úložiště – dostatečně velké pro zásobovaní 2000 domácnosti na jeden celý den.

Co si ale vlastně pod pojmem „vanadiové redox baterie“ můžeme představit? Jedná se o „kapalné“ baterie, které využívají prvek Vanad. Elektrická energie je v baterii ukládaná do elektrochemických potenciálů různých oxidačních stavů vanadiových solí (vanadium redox) rozpuštěných v elektrolytu. Ukládání a odběr elektrické energie je uskutečňován průtokem obou elektrolytů v palivovém článku.

Mezi největší výhody patří prakticky neomezená velikost (kapacita), dlouhá životnost, rychlost odezvy, neomezený počet vybití-nabití či možnost hlubokého vybíjení bez poklesu dobíjecí kapacity. Účinnost takové baterie může dosáhnout až 85%.

Kde je tedy ono pověstné „ale“? Překážkou ve vývoji skutečně velkých baterií je jednak velká složitost celého systému, tak i absence vhodných konstrukčních materiálů. Jde například o vhodné materiály pro konstrukci membrán oddělující oba elektrolyty.

V současné době Fraunhoferův institut pracuje na 80 kWh baterii. Megawattovou hranici by výzkumníci rádi překročili do 5 let. Tak jim držme palce.

zdroj: physorg.com, SOLARENVI, Wikipedia

ČLÁNKY:

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Nissan Leaf Nismo: sportovně laděný elektromobil

Nissan Leaf Nismo: sportovně laděný elektromobil

DNES  |  Martin Skořepa  |  diskuze (0)

Spojení sportovně laděný elektromobil není jen sen, ale realita, a do budoucna se bude objevovat nejspíše čím dále častěji. Jeden takový…

Tesla Model 3 Performance je nejlepší, říkají zahraniční kolegové

Tesla Model 3 Performance je nejlepší, říkají zahraniční kolegové

VČERA  |  Martin Skořepa  |  diskuze (1)

Jeden z předních zahraničních webů o elektrických vozech nyní jako jeden z prvních vyzkoušel testovací jízdu s finální verzí vyšší varianty…

Budoucnost elektroaut? Do roku 2035 se zvýší prodej o 1480 %

Budoucnost elektroaut? Do roku 2035 se zvýší prodej o 1480 %

VČERA  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

V příštích letech nastane zlatá éra elektrických vozů, předpovídá v nejnovějším průzkumu trhu japonská společnost Fuji Keizai Group. Auta s elektrickým pohonem,…

Mobilní zobrazení