ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Baterie pro ukládaní přebytku energie z rozvodné sítě

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Rozvodná elektrická síť má jedno specifikum. Je potřeba v ní udržovat rovnováhu mezi okamžitou spotřebou elektrické energie a její výrobou. Jinak může dojít k přetížení sítě a následnému výpadku nebo dokonce až ke kompletnímu zhroucení.

S rozvojem solárních a větrných elektráren problém ještě narostl. Především proto, že množství vyráběné energie z obnovitelných zdrojů není v čase konstantní. Ba naopak, rozdíly můžou být extrémní.

Problém se bude navíc v budoucnu ještě prohlubovat. Nejen, že se počítá s dalším masivním rozvojem obnovitelných zdrojů, ale výzvou bude i postupné rozšiřování elektromobilů.

Hromadné zavádění elektromobilů v následujících letech zapříčiní velké požadavky na okamžité dodávky elektrické energie. Například v nočních hodinách, kdy bude drtivá většina uživatelů své elektromobily dobíjet.

V minulých článcích jsme uvedli, že řešením by mohly být obrovské baterie, které by přebytek elektřiny ze sítě skladovaly a v době zvýšené spotřeby by elektrickou energii dodávaly zpět do sítě.

Jak je to však s vývojem podobných baterií? Jedná se o nejistou hudbu budoucnosti nebo o použitelnou technologii současnosti či blízké budoucnosti?

Německý Fraunhoferův institut je světovou jedničkou ve vývoji úložišť elektrické energie pro potřeby energetiky. Se svou technologií výroby tzv. vanadiových redox bateriímá v plánu postavit až 20 MWh úložiště – dostatečně velké pro zásobovaní 2000 domácnosti na jeden celý den.

Co si ale vlastně pod pojmem „vanadiové redox baterie“ můžeme představit? Jedná se o „kapalné“ baterie, které využívají prvek Vanad. Elektrická energie je v baterii ukládaná do elektrochemických potenciálů různých oxidačních stavů vanadiových solí (vanadium redox) rozpuštěných v elektrolytu. Ukládání a odběr elektrické energie je uskutečňován průtokem obou elektrolytů v palivovém článku.

Mezi největší výhody patří prakticky neomezená velikost (kapacita), dlouhá životnost, rychlost odezvy, neomezený počet vybití-nabití či možnost hlubokého vybíjení bez poklesu dobíjecí kapacity. Účinnost takové baterie může dosáhnout až 85%.

Kde je tedy ono pověstné „ale“? Překážkou ve vývoji skutečně velkých baterií je jednak velká složitost celého systému, tak i absence vhodných konstrukčních materiálů. Jde například o vhodné materiály pro konstrukci membrán oddělující oba elektrolyty.

V současné době Fraunhoferův institut pracuje na 80 kWh baterii. Megawattovou hranici by výzkumníci rádi překročili do 5 let. Tak jim držme palce.

zdroj: physorg.com, SOLARENVI, Wikipedia

ČLÁNKY:

Diskuze

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

Fascinující koncept od Peugeotu jede na retro vlně

21. 9. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Automobilka Peugeot na chystaném pařížském autosalonu 2018 ukáže plně elektrický koncept e-Legend, který se veze na retro vlně. A…

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

Kdy se dočkáme nových revolučních Solid-state baterií?

21. 9. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Startupová společnost Solid Power, která je financovaná automobilkami či výrobci telefonů, prý vyvinula přelomové solid-state baterie. Alespoň to tedy…

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

Elektromobil Kia Niro EV (2019) slibuje dojezd až 615 km

21. 9. 2018  |  Ondřej Miškovský  |  diskuze (0)

Již na konci letošního roku by se zájemci o nové plně elektrické Niro EV měli dočkat možnost objednání vozu…

Mobilní zobrazení