ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Henzhen (Čína) – Asie žije elektromobily. 25. světové sympozium a výstava baterií, hybridů a elektromobilů (EVS25) v Shenzhenu ukázali nejnovější trendy v rozvoji nízkoemisní a bezemisní dopravy. Stovky vystavovatelů představily současná řešení pro lepší život ve městech a udržitelnou dopravu.

Zástupce společnosti TILI Czech Republic s.r.o. mapoval možnosti spolupráce pro rozvoj elektromobility v České republice. Největší pozornost na výstavě EVS25 v čínském Shenzenu ve dnech 5. – 9. 11. 2010 tradičně poutalo představení elektromobilů. Kromě zavedených světových značek se prezentovaly desítky čínských automobilek, které se specializují na čínský, potažmo východoasijský trh. Na rozdíl od Evropy zde většina firem již elektromobily produkuje, případně bude výroba zahájena během několika měsíců.

Nejčastějším modelem je malé čtyřmístné rodinné auto, které se hodí do přeplněných velkoměst. Běžný dojezd dosahuje 180 km. Výhodná je i cena, v přepočtu se pohybuje v průměru kolem 300 000 korun.

Tomáš Studeník, ředitel společnosti TILI Czech Republic, s.r.o, dodává: „Asijští výrobci dokáží nabídnout elektromobil za poloviční až třetinovou cenu těch, které se začnou v roce 2011 prodávat v České republice. Pokud by se asijské elektromobily prodávaly i v České Republice, byla by jejich cena srovnatelná s auty na fosilní paliva.“

Ačkoliv se čínské automobilky zaměřují především na domácí či regionální trh, neváhají expandovat i do Evropy. Značky jako BYD, Chery New Energy, Luxgen, či Saic tak možná brzy nebudou neznámé ani u nás.

Často mají ale problémy se zdlouhavým dosažením homologace. „Je podstatně jednodušší expandovat do Spojených států. Některé naše vozy již mají homologaci i pro evropský trh, pro ostatní hledáme regionální partnery, aby nám pomohli celý proces dotáhnout do konce,“ shrnuje postoj automobilek Jing Liu z firmy Dongfeng Electric Vehicles (Shandong) Co., Ltd.

Východoasijská města často trpí vysokým znečištěním ovzduší, které nutí vlády k hledání nových ekologických řešení. Proto se velké naděje vkládají např. do produkce elektrobusů, které sice v Evropě v některých metropolích již fungují, zatím však v omezené míře. Jen v čínské provincii Shandong je minimálně pět společností vyvíjejících vlastní verze elektrobusů. V následujícím roce je očekáván velký boom. Fenoménem jsou také elektrické taxíky, ve kterých zatím vede Tokyo. Jen v Shenzhenu jich však v současné době jezdí 50 a do konce roku jich má dalších 50 přibýt.

Tomáš Studeník, ředitel společnosti TILI Czech Republic s.r.o., shrnuje důležitost inspirace ze zahraničí: „Pokud chceme mít ve velkých českých městech čistý vzduch, musíme věnovat bezemisní dopravě podstatně více pozornosti. Mnohé asijské zkušenosti v této oblasti pro nás mohou být inspirací. Česká Republika, stejně jako celá Evropa jsou v tuto chvíli pozadu. Pokud vláda ani města tuto perspektivní obast nepodpoří, ujede nám vlak v současnosti nejperspektivnějším oboru osobní a veřejné dopravy.“

Na rozdíl od tradičních autosalonů v Evropě není v Shenzenu k vidění příliš futuristických modelů. Státy východní Asie postupují v elektromobilně mílovými kroky a zajímá je, co je k dispozici nyní, nikoliv hypoteticky za 10 let. Také se neobjevuje mnoho elektroskútrů či elektrokol, ty jsou totiž v asijských velkoměstech již naprostou samozřejmostí.

K vidění byly i moderní technologie spojené s elektromobilitou. Především mezi evropskými návštěvníky vzbudil velkou pozornost britský koncept bezdrátového napájení. „Jedná se o ideální model do historických center měst. Můžete tam vpustit pouze elektromobily a zároveň jim umožnit nabíjet se bez budování nějakých nevzhledných nabíjecích sloupků,“ nastínil budoucnost jeden z vedoucích pracovníků firmy HaloIPT Anthony Thomson.

ČLÁNKY:

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Tesle naskakují kilometry s autopilotem. Už jich jsou cca 2 miliardy

Tesle naskakují kilometry s autopilotem. Už jich jsou cca 2 miliardy

DNES  |  Martin Skořepa  |  diskuze (0)

Tým vědců z MIT pracujících v oblasti umělecké inteligence zaměřené na člověka přináší velmi zajímavá čísla, která ukazují vzestup používání autopilota…

BMW i8 Roadster: elektrizující zážitek bez střechy

BMW i8 Roadster: elektrizující zážitek bez střechy

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Speciální verze s přídomkem Roadster navazuje na klasické provedení loňského sportovního plug-in hybridu BMW i8 Coupé. Sportovních elektrických BMW přibývá Plug-in…

BMW i8 (2018): inovovaný elektrický supersport

BMW i8 (2018): inovovaný elektrický supersport

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

První generace vzrušujícího elektrického supersportu od německé automobilky přišla už před dlouhými šesti lety. Přišel tedy čas na pokrok a inovace.…

Mobilní zobrazení