Test Toyota Auris Hybrid 2013: cesta za hybridní budoucností pokračuje
Japonská automobilka novým modelem Toyota Auris Hybrid 2013 navazuje na první hybridní model Auris, který přišel už v roce 2010. O kolik dokázal výrobce za více než 2 roky posunout tento model? Dozvíte se v našem testu.
Jednička mezi výrobci plně hybridních vozů, automobilka Toyota, už prodala od svého prvního hybridu Prius přes 4,3 milionu hybridních vozů. A toto číslo neustále narůstá. Jak by také ne, když výrobce připravuje jeden model za druhým, v různých kategoriích. Máme tady tak například nejlevnějšího zástupce – hybridní Toyotu Yaris, nejvyššího zástupce v podobě hybridní Toyoty Prius a někde mezi pak právě testovanou hybridní Toyotu Auris.
První hybridní Auris šel do prodeje v roce 2010. A nechyběl ani v naší redakci, kde jsme si jej krátce vyzkoušeli. V roce 2013 už jej ale nahradí nástupce, nová Toyota Auris Hybrid 2013. Nová maska, nové funkce a mnohá vylepšení, která posouvají původní model do roku, ve kterém aktuálně jsme. 2013. A navíc se vrací i provedení kombi, konkrétně v podobě modelu Toyota Auris Touring Sports, ve kterém je hybrid o 28,5 cm delší než právě testované provedení hatchback.
Novinky pro rok 2013, zleva: Toyota Auris Hybrid, Toyota Verso a Toyota Auris Hybrid ve verzi kombi
Základem u nového hybridního Aurisu zůstává pohonná jednotka HSD (Hybrid Synergy Drive) složená z klasického spalovacího motoru (1,8l HSD e-CVT) a elektromotoru, který využívá energie z akumulátoru dobíjeného rekuperací při brzdění. Stejně jako jiné hybridy je tak auto více než vhodné do městského provozu, kde dokáže značně ušetřit vaší peněženku. V našem testu jsme mu ale nedopřáli jen ráj, vyzkoušeli jsme i další scénáře jízdy.
A stejně jako v předchozích testech, i tentokrát asi bude nejvíce zajímat reálná spotřeba, které s automobilem dosáhneme. Na začátek jen takové srovnání. Nejlépe je na tom vlajkový model Toyota Prius Plug-in hybrid, u kterého výrobce uvádí spotřebu 2,1 l na 100 km, z dalších modelů pak Yaris HSD se 3,5 l na 100 km či původní Auris HSD s 3,8 l na 100 km. Testovaný nový Auris Hybrid 2013 má pak uváděnou spotřebu nejvyšší, 3,9 l na 100 km. Jak si ale bude stát v reálu?
Základní parametry – Toyota Auris Hybrid 2013
Rozměry | 4,275 x 1,760 x 1,460 m |
---|---|
Hmotnost | 1815 – 1840 kg (v závislosti na výbavové verzi) |
Max. rychlost | max. 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,9 s |
Maximální výkon hybridního systému | 134 koní, 73 kW spalovací motor, 60 kW elektromotor |
Počet sedadel | 5 |
Akumulátor a dojezd | nikl-metal hydridový (NiMH), 6,5 Ah |
Cena a dostupnost | od 489 900 Kč (Active Hybrid), 2013 od 539 900 Kč (Style Hybrid), 2013 |
Design a konstrukce: je tu nový kabátek
První generace hybridní Toyoty Auris je v Evropě v žebříčku úspěšnosti se 60 tisíci prodanými kusy na druhém místě, hned za celosvětově populárním modelem Prius. Na nějaké větší módní výstřelky si tak automobilka netroufla, i když na první pohled obě generace hybridního Aurisu od sebe s přehledem rozeznáme. Charakteristické zaoblené křivky, které jsou u nového Aurisu Hybrid ještě čistší, než u předchůdce, přispívají ke snížení odporu vzduchu na koeficient pouhých 0.28. Nejde tak jen o design, Toyota má zde i fyzikální opodstatnění.
Nový Auris Hybrid patří ve své třídě v provedení hatchback s rozměry 4,275 x 1,760 x 1,460 metrů spíše mezi menší auta. Oproti první generaci hybridního Aurisu je novinka o 3 cm delší a o 5,5 cm nižší, šířka zůstala stejná. Možná bychom si řekli, že to jsou nepatrné změny, ale opak je pravdou. U předních sedadel jsou navíc 2 cm prostoru na nohy, v zavazadlovém prostoru pak nejen díky prodloužení automobilu, ale zejména díky přesunutí akumulátorů pod zadní sedadla, je mnohem větší prostor, a to 360 l (o 127 l více než u prvního hybridního Aurise).
Akumulátory zabudovala japonská automobilka opět v typu NiMH, nikoliv Li-Ion jako u nového Prius Plug-in hybridu, takže v tomto směru nedošlo ke snížení hmotnosti. K celkové hmotnosti nového Auris Hybridu 1815 / 1840 kg (v závislosti na výbavové verzi) přispělo jen použití vysokopevnostní oceli a dalších materiálů. Navíc, díky tomu došlo ke snížení těžiště a tedy zvýšení stability vozidla při jízdě.
Ovládání a interiér: opět vylepšení
Pokud si sednete za volant hybridního nového Aurise a už jste někdy v nějakém hybridu od Toyoty seděli, nebude to pro vás prakticky nic nového. Všechny přehledné ukazatele a ovládací prvky už jsme u nějakého toho modelu této japonské automobilky viděli. Nejblíže má k nejvyššímu modelu Prius Plug-in hybrid: stejný středový panel s dotykovou obrazovkou, stejná řadicí páka, stejné tlačítko start, .. Ale přesto punc té nejvyšší třídy nový Auris Hybrid nemá.
Informace o jízdě vidíme klasicky za volantem, kde je trojice rafiček a uprostřed malý displej. Na levém ukazateli si můžeme hlídat, zda jedeme v ECO nebo POWER režimu, popř. zda vůz dobíjíme, tedy rekuperujeme při brzdění. Pravý ukazatel ukazuje rychlost a stav nádrže. Nejvíce informací na jednom místě pak najdeme na displeji uprostřed, pomocí tlačítka v levé spodní části desky si můžeme displej přepínat na další obrazovky. Co je asi nejpřínosnější, nebo alespoň v rámci našeho testu, bylo sledování spotřeby (aktuální i průměrné) a také sledování, zda nám zde zeleně svítí ikonka EV signalizující jízdu čistě na elektriku.
Vedle volantu máme tlačítko start. Klíčky nikam nedáváme, nejlepší je mít je neustále po kapsách. Auris Hybrid 2013 má dálkové ovládání a nastartovat auto vždy půjde jen v případě, že je ovládání uvnitř auta. Pokud by tak nastala třeba situace, kdy řidiče někdo z auta vyhodí, autobil by moc daleko nedojel díky tomuto ochrannému mechanismu. Co se mi ale zde nelíbilo, bylo zvukové upozornění Aurisu, pokud jsem nastartované auto opustil jen třebaže z důvodu, že si skočím pro něco do kufru. Pokud tohle uděláte třeba v noci, můžete pípnutím vzbudit třeba své sousedy. V nastavení bohužel pípnutí vypnout nejde.
Když přejdeme ke středovému panelu, jasně zde dominuje dotykový displej s několika obrazovkovými režimy: media (rádio, USB, CD, 3,5 mm Jack), navigace (v testovaném automobily nebyla předinstalovaná, při koupi automobilu se za ni připlácí), telefon (Auris Hybrid můžeme propojit přes Bluetooth s řadou dnešních telefonů a ovládat tak hovory pomocí dotykového displeje či přes tlačítka na volantu) či informace o aktuálním využití motorů, jejich historii a stavu baterie.
Jízda vozem Toyota Auris Hybrid 2013
Nový Auris Hybrid 2013 je auto, které výkon rozhodně postrádat nebude. Využívá pokročilý systém HSD (Hybrid Synergy Drive) složený z klasického 1,8 l e-CVT motoru na benzin a elektromotoru napájeného z menšího NiMH akumulátoru. Celkem má tato soustava 134 koní, což znamená, že je jen o 2 koně za vlajkovým modelem Toyota Prius v nejnovější verzi Plug-in hybrid. Auto dokáže jet rychlostí až 180 km/hod a zrychlení z 0 na 100 km/hod trvá 10,9 sekundy. Tolik ke specifikacím.
Při jízdě můžeme využívat obvyklé módy: EV (čistě elektrický), ECO (hybridní, šetrný) a PWR (hybridní, výkonný). Toyota se při představení nového Aurisu Hybrid 2013 v Paříži nechala slyšet, že vylepšila činnost bezstupňové automatické převodovky, aby lépe reagovala na potřeby řidiče. Jinými slovy, aby při o trochu větším než lehkém a plynulém sešlápnutí nedošlo k zapojení celé hybridní soustavy. U první generace hybridního Aurisu se totiž většinou zapojovaly při rozjezdu oba motory. U nového Aurisu Hybrid 2013 je sice situace lepší, ale opět, pokud pojedete ve městě a budete mít auto za sebou, asi se nebudete z 0 na 50 km/hod rozjíždět plynule po dobu půl minuty, ale šlápnete na to. A pak se zapojí oba motory a spotřeba vzroste.
Jediným hybridem od Toyoty tak zůstává Prius Plug-in hybrid, který při dobití většího akumulátoru můžeme přinutit, aby se rozjížděl čistě jen na elektriku. U ostatních hybridů je potřeba větší cit v noze a čas na rozjezd, pokud si budeme chtít hrát na ekologii. Co ale japonská automobilka dokázala podstatně zlepšit, je maximální rychlost čistě v elektrickém režimu. Zatímco u první generace hybridního Aurisu jsme se dostali na nějakých 50 km/hod, u nového Aurisu Hybrid 2013 jsem po rovině dokázal jet na elektriku i při rychlosti 70 km/hod.
Co je ale hlavní u Toyoty Auris Hybrid 2013, stejně jako u každého jiného hybridu, je spotřeba. Za kolik jsme dokázali jezdit v běžném provozu při různých scénářích? Výrobce uvádí naměřenou spotřebu 3,9 l na 100 km, v ideálním prostředí, v městském provozu. Jaké jsou ale reálné údaje z našeho testování?
1. test: jízda mimo město, styl jízdy: normální, úsek Č. Budějovice – Přerov
Začali jsme testem, který ukazuje spotřebu při jízdě mimo město. Ačkoliv podmínky nejsou pro hybrid nejideálnější, spíše naopak, navíc bylo potřeba během jízdy neustále topit, dostali jsme se na pěknou spotřebu 4,6 l na 100 km při jízdě přes 300 km v úseku Č. Budějovice – Přerov. Nikam jsme nechvátali, ale ani jsme nejeli na spotřebu. Pokud bychom jeli s redakčním běžným Aurisem, měli bychom spotřebu tak 6,9 l na 100 km. Rozdíl je tedy velmi znatelný.
2. test: jízda mimo město, styl jízdy: na rychlost, úsek Přerov – Č. Budějovice
Při zpáteční jízdě na stejném úseku, jako při 1. testu, jsme jeli na čas, zbytečně jsme se nikde nezdržovali a jeli víceméně v rámci silničních pravidel, pokud to situace dovolovaly. Vytápění auta bylo opět potřeba, a rozdíl? Přes změnu stylu jízdy vzrostla spotřeba na 5,2 l na 100 km, což je stále velmi příznivé.
3. test: jízda po městě, styl jízdy: na spotřebu, oblast: Č. Budějovice
Jak bychom řekli: „Konečně se dostala ryba do vody.“ Hybridy snižují svojí spotřebu díky získávání energie rekuperací z brzdění a pak prakticky bezplatné jízdy na elektriku. A to jde nejlépe právě ve městě. Navíc, pokud v těchto měsících máte auto předehřáté z garáže. V tomto třetím testu jsme tak dosáhli spotřeby 4,2 l na 100 km. Vynikající hodnota.
Závěr testu hybridu Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota je na správné cestě. Dokáže pravidelně zlepšovat své hybridy a její vozový park hybridů už čítá pěknou řádku modelů. Testovaná Toyota Auris Hybrid 2013 není nejlevnější ani nejluxusnější, přesto velmi zajímavá, jak vždy koneckonců výrobky střední třídy pro zákazníky jsou. Největší konkurencí pro tento rodinný hatchback může být VW Golf, ovšem například v zahraničí lidé dávají přednost Toyotě. Proč? Hlavně kvůli dotacím na takto šetrný automobil. U nás penězmi nenaláká, člověk musí slyšet jiné výhody.
Velkým lákadlem Toyoty Auris Hybrid 2013 je nízká spotřeba. Pokud člověk hledá auto převážně do městského provozu, může na palivu značně ušetřit. Prim hraje také nový design od japonské automobilky a unikátní hybridní systém HSD s bezestupňovou automatickou převodovkou. Do příští generace hybridního Aurisu přidat už jen větší Li-Ion akumulátor s možností dobití ze zásuvky, jako to má Prius Plug-in hybrid, a za plus mínus stejnou cenu, jako dnes vychází testovaný Auris Hybrid 2013, a bude zcela jasno. To může být ale za dlouho, teď je tu nová Toyota Auris Hybrid 2013, která oproti první generaci urazila pořádný kus cesty.
Za zapůjčení hybridního vozu Toyota Auris Hybrid 2013 děkujeme autorizovanému prodejci Toyota Dolák, u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo si nejprve domluvit zkušební jízdu pro bližší seznámení s automobilem.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.