Test Peugeot 508 RXH: není hybrid jako hybrid

Není hybrid jako hybrid. U Peugeotu si řekli, že elektromotor využijí primárně nikoliv k nižší spotřebě, ale k pohonu 4×4. A zkombinovali to s dieslovým motorem, tudíž nám Peogeot 508 RXH představuje i jakousi premiéru mezi hybridy.

Když se dnes podíváme na trendy u hybridních vozů, využívá se elektromotor převážně ke snížení spotřeby. Automobilka Peugeot na to jde ale jinak. Podobně jako například Lexus u modelů RX využívá svůj hybridní systém HYbrid4 k pohonu všech kol, tedy 4×4.

 

Peugeot ještě navíc vsadil na kombinaci diesel-hybrid, což se vidí vůbec poprvé mezi automobilkami. Při dnešních dieslových motorech by tak tohle spojení mohlo slavit úspěch. Vezměme si, že po městě se využívá hybridní technologie nejvíce a nejlépe. Na delší vzdálenosti pak dieslové motory obecně dosahují nižší spotřeby než benzin. Samotný výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 4.1 l na 100 km. Jakých hodnot jsme se zapůjčeným Peugeotem 508 RXH dosáhli v našem testu? A jak dopadne premiéra diesel-hybrid?

 

Nechme zatím spotřebu stranou. Hybridní model 508 RXH poutá zejména na pohon 4×4. Jde tedy o tzv. all-road. A jak to funguje? Přední kola vždy pohání dvoulitrový turbodiesel HDi s výkonem 163 koní, zadní kola pak elektromotor s výkonem 37 koní. Dohromady můžeme s Peugeotem 508 RXH zapřáhnout až 200 koní. A to je pořádný výkon, který rozhodně nenechá nikoho chladným. Ani v těchto mrazivých dnech.

Základní parametry – Peugeot 508 RXH

Rozměry 4,813 x 1,864 x 1,521 m
Hmotnost 1910 kg
Max. rychlost max. 213 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 8,8 s
Maximální výkon hybridního systému celkem 200 koní / 147 kW (163 koní / 120 kW spalovací motor, 37 koní / 27 kW elektromotor)
Počet sedadel 5
Akumulátor a dojezd nikl-metal hydridový (NiMH), 1,1 kWh
Cena a dostupnost 895 000 Kč (Allure), 2012

Design a konstrukce: omlazený francouzský styl

Pověstný francouzský design je tu, a omlazený. Už na první pohled působí velmi atraktivně, oproti nehybridnímu modelu 508 SW, ze kterého po technické stránce vychází, má úplně novou tvář. Povedla se zejména přední maska s LED diody v předním nárazníku, oživením jsou i doplňkové plasty po celém obvodu auta.

S rozměry 4,813 x 1,864 x 1,521 metrů patří Peugeot 508 RXH do kategorie kombi. A je to docela paradox. Dnešní hybridy se totiž dělají většinou takové, aby měly co nejmenší odpor vzduchu a dokázaly tak mít co nejnižší spotřebu. Na tu se ale příliš u této automobilky nehraje. U 508 RXH jsou důležitější jiné vlastnosti.

 

Ani hmotností nepatří tento hybrid mezi lehčí auta. Hodnota 1910 kg už je zkrátka dost. I na poměry hybridních vozů, které pochopitelně vozí druhý motor a ještě těžké baterie. Ale koneckonců, jde o větší kombík.

Akumulátory typu Ni-MH (jsou podstatně těžší a větší, než novější Li-Ion) i elektromotor jsou schované v zavazadlovém prostoru. Kvůli tomu se zmenšil objem kufru na pouhých 423 litrů, což není v kategorii kombi extra třída. Třeba nehybridní verze 508 SW má pro srovnání hned 618 litrů. Zůstává ale větší prostor v interiéru.

Zpětná zrcátka se po zamčení auta chytře sama automaticky sklopí, aby je někdo neurazil. Hodí se to zejména na parkovištích.

Ovládání a interiér: složitost, ale luxus

Po usednutí za volant, ale klidně i na místo spolujezdce, na vás dýchne pocit luxusu, tvrdí samotná francouzská automobilka. Nezbývá, než ji dát za pravdu. V interiéru je totiž dostatek prostoru, za jízdy je kabina krásně odhlučněná, sedadla jsou z kůže, většina ovládacích prvků z lesklého plastu navíc s pochromovanými částmi. Pěkné.

Jenže, ovládacích prvků je až přespříliš a naučit se se všemi nějakou dobu potrvá. Co je horší, k ovládání hlavní obrazovky slouží primárně jen otočné kolečko. Žádný dotykový displej. Třeba takové naplánování trasy přes vestavěnou navigaci je tak lepší a bezpečnější provést vždy před cestou. “Vytáčení” jednotlivých písmen adresy a obecně celý proces nastavení navigace může být klidně i otázkou několika minut.


Panoramatická střecha je parádní, její aktivace/deaktivace pomocí kolečka v části nad zpětným zrcátkem trvá do deseti vteřin

Jinak interiér nemá větších chyb. Během dne si můžete aktivovat panoramatickou střechu a nechat tak srkze průhlednou střechu pronikat sluneční paprsky takřka po celém interiéru. A v noci? “Stáhněte” střechu a sledujte se svojí drahou polovičkou hvězdy na obloze.

 
Ovládací prvky na sedadlu řidiče, na dveřích řidiče, a kastlík, který se však otevírá nepohodlně jen směrem k řidiči

Do standardní výbavy Peugeotu 508 RXH dále patří elektrické nastavení sedadel a vyhřívaná přední sedadla. Za příplatek si pak můžeme na místě řidiče dopřát masážní funkci a pomůže i paměť nastavení sedadla pro více řidičů, abychom nemuseli během pravidelného střídání si neustále nastavovat pozici sedadla.

Pokud se osoby na předních sedadlech nepřipoutají, začne vyhrávat docela pěkná melodie. Ne, že by se při ní chtělo připoutat, jako je tomu u jiných automobilek. Ba naopak, líbivá melodie na nás nijak netlačí. Tedy alespoň do té doby, než se nám oposlouchá, nebo začne zesilovat.

 

Jeden z nejdůležitějších prvků u auta, volant, se Peugeotu povedl. Reaguje velmi dobře, dobře se drží a navíc má spoustu tlačítek pro ovládání různých funkcí. Mezi špičku, co se možností ovládání týče, rozhodně patří i díky dvojici páček pro manuální řazení. Hybrid má sice automatickou šestistupňovou převodovku, ovšem v případě nutnosti si můžeme stupně sami přepínat.


Možnost manuálního řazení na volantu pomocí páček plus a mínus

Za volantem se na první pohled skrývá klasický panel s pěticí ciferníků. Místo otáčkoměru však Peugeot do panelu ukazatel výkonu systému. Díky tomu máme větší přehled o tom, zda hybrid jede v režimu eko či power s vyšší spotřebou, nebo zda dobíjíme akumulátor rekuperací. Uprostřed panelu najdeme informační displej s mnoha údaji o cestě a aktuálním stavu.

Režim jíždy si volíme na středovém panelu, na otočném voliči. K dispozici je hned čtveřice režimů: Auto (systém jezdí podle aktuálních podmínek, s nízkou spotřebou), Sport (nejvyšší možný výkon, až 200 koní), 4WD (pohon na všechny 4 kola) a ZEV (čistě elektrický režim, tedy s nulovými emisemi a nulovou spotřebou). Na výběr je toho tedy poměrně dost, a tak, i když člověk nemá klasickou převodovku a nemusí tak řadit, se v autě rozhodně nemusí nudit.

O hlavním (nedotykovém) displeji už řeč krátce padla. Ještě se ale k němu vraťme. Zobrazuje informace o hybridním systému, přehled spotřeby, rádio, navigaci či parkovacího asistenta, kdy díky senzorům přehledně vidíme, ze které strany vozidla se blíží překážka a jak je daleko od vozu. A obrazovka dokáže v případě blížící se odbočky podle navigace zobrazit i tzv. duální režim, kdy v levé části máme mapku a v pravé části pak např. rádio.

Součástí výbavy hybridu Peugeot 508 RXH je i port pro připojení USB a 3,5 mm konektoru Jack. Propojení například mobilního telefonu je pak možné bezdrátově přes Bluetooth. Pro přijímání hovorů a ovládání jsou pak připravena speciální tlačítka, aby řidiči další zařízení zbytečně neodvádělo pozornost od řízení. Stejnou funkci má koneckonců i tzv. head-up displej, který se po nastartování vyklopí u řidiče pod čelním sklem. Řidič pak může sledovat např. údaje z rychloměru, tempomatu, omezovače rychlosti či navigace přehledně ihned ve spodní části čelního skla. Nikdo jiný kromě řidiče informace nevidí.


Je mě vidět (vlevo) .. není mě vidět (vpravo) .. kdo jsem? Displej pro řidiče.

A zajímavá je také možnost automatického odemykání auta a ochrana před krádeží. Pokud z auta vystoupíte, počítá se s tím, že máte dálkové ovládání neustále v kapse. Pak se nikdo s autem nerozjede. Auto rozpozná, že klíčky nejsou uvnitř kabiny. Když od auta na chvíli odejdete a pak se vrátíte s klíčky v kapse, auto se automaticky odemkne. Ale např. po delší době, kdy jsem přišel k autu až ráno, mě systém nechtěl pustit dovnitř a musel jsem tak hybrida otevřít manuálně přes dálkové ovládání.

 
Dálkové ovládání k odemykání auta

Jízda vozem Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH je zatím asi nejodvážnější hybrid. Má hned čtyři režimy jízdy, mezi kterými si můžeme vybírat. Automatický režim “Auto” se hodí do městského provozu a všude tam, kde chceme jezdit za co nejnižší spotřebu. Další režim, Sport, jak už název napovídá, se skvěle hodí v případě, že potřebujeme větší výkon. Až 200 koní je znát, využití jsem našel zejména při předjíždění. Třetím režimem je 4WD s pohonem 4×4, pokud jste například někde na horách, hodí se.


Peugeot vyrobil první diesel-hybrid

A posledním je režim ZEV, tedy čistě elektrický mód. Ovšem, systém vás ne vždy do něj pustí. Musíte jet pomaleji, běžně tak do 50 km za hodinu, neakcelerovat, nemít aktivovanou klimatizaci a vybitý akumulátor. A také to chce lehkou nohu s citem. Při větší akceleraci přeskočí zpátky režim “Auto”. Všechny režimy mají poměrně smysl a je radost je měnit a využívat k maximální efektivitě.


Dvoulitrový turbodiesel HDi s výkonem 163 koní

Pro pohon předních kol použila automobilka známý dvoulitrový turbodiesel HDi s výkonem 120 kW (163 koní) a na zadní pohon pak elektromotor krátkodobě s až 27 kW (37 koní). Dohromady tedy máme 200 koní. Když už jsme u těch parametrů, dokáže Peugeot 508 RXH zrychlit z 0 na 100 km/hod za 8,8 sekund a brázdit silnice maximální rychlostí 213 km/hod. O tom jsme se konkrétně nepřesvědčili, ale vyzkoušeli jsme si, že mu ani vyšší rychlosti na dálnici problémy nedělají.


Světlomety u Peugeotu v novém provedení

Peugeot do modelu 508 RXH nasadil poloautomatickou šestistupňovou převodovku. Když nechceme, řadit nemusíme, vše za nás provede systém. Stačí jen používat plynový pedál a brzdu. Vzhledem k tomu, že dnes stále elektronika nedokáže předvídat a mít cit jako člověk, bývá lepší si při řazení pomáhat páčky na volantu pro manuální řazení. Jinak totiž pocítíte, že auto řadí pomaleji, než by bylo dobré. Ale pokud budete preferovat čistou plynulou jízdu bez větších rychlostních změn, nedotkne se vás to tolik.

A jak funguje elektromotor u Peugeotu 508 RXH? Z akumulátorů Ni-MH s kapacitou 1,1 kWh jde energie do elektromotoru, který pohání pouze zadní kola. Když chceme jet čistě na elektřinu, můžeme běžně do rychlosti kolem 50 km/hod, v závislosti na umu řidiče s plynovým pedálem, a ujedeme s plnou baterií asi 2,5 km. Během brzdění se však baterie opět dobíjí rekuperací a vzdálenost se tak prodlužuje. Ale pozor, pokud sundáme nohu z plynu, díky vysoké rekuperaci auto začne poměrně svižně zpomalovat, přičemž brzdová světla se nerozsvítí. Je tak třeba si dávat pozor, aby nebylo auto za námi. Možností je dát neutrál či lehce sešlápnout brzdu.

Pokud zapneme režim 4×4 a baterii budeme mít vybitou, naštěstí se nic neděje. Díky reverznímu alternátoru totiž zvládne naftový motor zajistit dost síli i na zadní kola. Ovšem, s pohonem 4×4 vydržíme do rychlosti asi 70 km/hod, při vyšších rychlostech se z hybridu 4×4 stává jen obyčejná předokolka. Na to je třeba si dávat pozor, pak totiž máme auto “jako každé jiné”.

Teď už ale praktické výsledky z několikadenního ježdění, během kterého jsme s autem najeli téměř 800 km za různých podmínek a s různými styly řízení.

1. test: jízda mimo město, styl jízdy: normální, úsek Č. Budějovice – Brno

Přejezd obecně mezi vesnicemi, to hybridům vždy vyhovuje. Na trase Č. Budějovice – Brno jsme jeli část právě přes takové silniční komunikace, abychom z hybrida 508 RXH dostali při normálním stylu jízdy co nejlepší výsledky. Kombinovaná spotřeba se pohybovala v rozmezí 5 – 6 litrů na 100 km. Vzhledem k nehostinným podmínkám, které v posledních dnech v Česku panují, jsme měli neustále puštěné topení. Takže kombinovaná spotřeba není v tomto případě o tolik horší, než výrobce oficiálně udává (4,1 l / 100 km).

2. test: jízda mimo město, styl jízdy: na rychlost, úsek Brno – Č. Budějovice

Při zpáteční jízdě jsme využili dálnice D1 z Brna až téměř do Jihlavy a jeli jsme na rychlost, co jízdní předpisy a hlavně pak i aktuální stav vozovky dovolovaly. Spotřeba se tak vyhoupla na zhruba 9 – 10 litrů na 100 km. Je to dáno zejména tím, že při vyšších rychlostech už auto nevyužívá hybridní soustavy a je z něj de facto běžný kombík s navíc 200 kg akumulátory a druhým motorem v kufru.

3. test: jízda po městě, styl jízdy: na spotřebu, oblast: Č. Budějovice

Pokud s hybridem vyrazíme do města a budeme si hlídat spotřebu, aby byla co nejnižší, můžeme se dostat na hodnotu někde kolem 5 litrů na 100 km. Oproti proklamované hodnotě 4 litry na 100 km je to sice o 1 litr více, ale je to už docela přijatelné pro člověka, který chce s autem něco ušetřit. Záleží, nakolik se s autem využívá čistě elektrický režim, který dokáže díky prakticky nulové spotřebě výrazně pomoci.

4. test: jízda po ledovce, oblast: Přerov

Pohon 4×4 přímo vybízí k tomu vyzkoušet jej i při zhoršených jízdních podmínek. Vzali jsme tak Peugeot 508 RXH na bezpečnou venkovní polní cestu s výraznou ledovkou, na které se ani člověk pomalu neudržel. Rozjezd z místa byl výrazně lepší, než u jiných aut s pohonem jen na přední kola. A funkčnost systémů ESP (elektronický stabilizační systém) či ASR (protiprokluzový systém) také dobře pomohla při naší testovací jízdě.

Závěr testu hybridního all-roadu Peugeot 508 RXH

Peugeot ukazuje, že hybrid může být i jiný, než jaký vyrábí většina automobilek. Nehraje si na ultra nízkou spotřebu, s tím se musí u modelu 508 RXH počítat, i když předpoklady vypadaly nadějně vzhledem k premiérové kombinaci diesel-hybrid. Co je tedy předností tohoto vozu? Rozhodně design, osobitost, luxusní interiér a vysoký výkon s pohonem 4×4.

A výrobce ví, že kdo už si hybridní automobil pořídí, asi nebude dělat nějaké kompromisy ve výbavě. Proto hned standardní verze za 895 tisíc Kč obsahuje velmi bohatou výbavu, kterou za tuto cenu konkurence nepřináší.

Za zapůjčení hybridního vozu Peugeot 508 RXH děkujeme koncesionáři Peugeot HS AUTO, u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo si nejprve domluvit zkušební jízdu pro bližší seznámení s automobilem.

Díky jednoduché aplikaci hybridního systému HYbrid4 lze do budoucna očekávat, že automobilka rozšíří flotilu hybridů a nabídne i benzinovou verzi. A když to bude například auto střední třídy, mohlo by díky přidané technologii oslovit řadu zákazníků. Zatím ale nepředbíhejme.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Peugeot 508 RXH: není hybrid jako hybrid

Není hybrid jako hybrid. U Peugeotu si řekli, že elektromotor využijí primárně nikoliv k nižší spotřebě, ale k pohonu 4×4. A zkombinovali to s dieslovým motorem, tudíž nám Peogeot 508 RXH představuje i jakousi premiéru mezi hybridy.

Když se dnes podíváme na trendy u hybridních vozů, využívá se elektromotor převážně ke snížení spotřeby. Automobilka Peugeot na to jde ale jinak. Podobně jako například Lexus u modelů RX využívá svůj hybridní systém HYbrid4 k pohonu všech kol, tedy 4×4.

 

Peugeot ještě navíc vsadil na kombinaci diesel-hybrid, což se vidí vůbec poprvé mezi automobilkami. Při dnešních dieslových motorech by tak tohle spojení mohlo slavit úspěch. Vezměme si, že po městě se využívá hybridní technologie nejvíce a nejlépe. Na delší vzdálenosti pak dieslové motory obecně dosahují nižší spotřeby než benzin. Samotný výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 4.1 l na 100 km. Jakých hodnot jsme se zapůjčeným Peugeotem 508 RXH dosáhli v našem testu? A jak dopadne premiéra diesel-hybrid?

 

Nechme zatím spotřebu stranou. Hybridní model 508 RXH poutá zejména na pohon 4×4. Jde tedy o tzv. all-road. A jak to funguje? Přední kola vždy pohání dvoulitrový turbodiesel HDi s výkonem 163 koní, zadní kola pak elektromotor s výkonem 37 koní. Dohromady můžeme s Peugeotem 508 RXH zapřáhnout až 200 koní. A to je pořádný výkon, který rozhodně nenechá nikoho chladným. Ani v těchto mrazivých dnech.

Základní parametry – Peugeot 508 RXH

Rozměry 4,813 x 1,864 x 1,521 m
Hmotnost 1910 kg
Max. rychlost max. 213 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 8,8 s
Maximální výkon hybridního systému celkem 200 koní / 147 kW (163 koní / 120 kW spalovací motor, 37 koní / 27 kW elektromotor)
Počet sedadel 5
Akumulátor a dojezd nikl-metal hydridový (NiMH), 1,1 kWh
Cena a dostupnost 895 000 Kč (Allure), 2012

Design a konstrukce: omlazený francouzský styl

Pověstný francouzský design je tu, a omlazený. Už na první pohled působí velmi atraktivně, oproti nehybridnímu modelu 508 SW, ze kterého po technické stránce vychází, má úplně novou tvář. Povedla se zejména přední maska s LED diody v předním nárazníku, oživením jsou i doplňkové plasty po celém obvodu auta.

S rozměry 4,813 x 1,864 x 1,521 metrů patří Peugeot 508 RXH do kategorie kombi. A je to docela paradox. Dnešní hybridy se totiž dělají většinou takové, aby měly co nejmenší odpor vzduchu a dokázaly tak mít co nejnižší spotřebu. Na tu se ale příliš u této automobilky nehraje. U 508 RXH jsou důležitější jiné vlastnosti.

 

Ani hmotností nepatří tento hybrid mezi lehčí auta. Hodnota 1910 kg už je zkrátka dost. I na poměry hybridních vozů, které pochopitelně vozí druhý motor a ještě těžké baterie. Ale koneckonců, jde o větší kombík.

Akumulátory typu Ni-MH (jsou podstatně těžší a větší, než novější Li-Ion) i elektromotor jsou schované v zavazadlovém prostoru. Kvůli tomu se zmenšil objem kufru na pouhých 423 litrů, což není v kategorii kombi extra třída. Třeba nehybridní verze 508 SW má pro srovnání hned 618 litrů. Zůstává ale větší prostor v interiéru.

Zpětná zrcátka se po zamčení auta chytře sama automaticky sklopí, aby je někdo neurazil. Hodí se to zejména na parkovištích.

Ovládání a interiér: složitost, ale luxus

Po usednutí za volant, ale klidně i na místo spolujezdce, na vás dýchne pocit luxusu, tvrdí samotná francouzská automobilka. Nezbývá, než ji dát za pravdu. V interiéru je totiž dostatek prostoru, za jízdy je kabina krásně odhlučněná, sedadla jsou z kůže, většina ovládacích prvků z lesklého plastu navíc s pochromovanými částmi. Pěkné.

Jenže, ovládacích prvků je až přespříliš a naučit se se všemi nějakou dobu potrvá. Co je horší, k ovládání hlavní obrazovky slouží primárně jen otočné kolečko. Žádný dotykový displej. Třeba takové naplánování trasy přes vestavěnou navigaci je tak lepší a bezpečnější provést vždy před cestou. “Vytáčení” jednotlivých písmen adresy a obecně celý proces nastavení navigace může být klidně i otázkou několika minut.


Panoramatická střecha je parádní, její aktivace/deaktivace pomocí kolečka v části nad zpětným zrcátkem trvá do deseti vteřin

Jinak interiér nemá větších chyb. Během dne si můžete aktivovat panoramatickou střechu a nechat tak srkze průhlednou střechu pronikat sluneční paprsky takřka po celém interiéru. A v noci? “Stáhněte” střechu a sledujte se svojí drahou polovičkou hvězdy na obloze.

 
Ovládací prvky na sedadlu řidiče, na dveřích řidiče, a kastlík, který se však otevírá nepohodlně jen směrem k řidiči

Do standardní výbavy Peugeotu 508 RXH dále patří elektrické nastavení sedadel a vyhřívaná přední sedadla. Za příplatek si pak můžeme na místě řidiče dopřát masážní funkci a pomůže i paměť nastavení sedadla pro více řidičů, abychom nemuseli během pravidelného střídání si neustále nastavovat pozici sedadla.

Pokud se osoby na předních sedadlech nepřipoutají, začne vyhrávat docela pěkná melodie. Ne, že by se při ní chtělo připoutat, jako je tomu u jiných automobilek. Ba naopak, líbivá melodie na nás nijak netlačí. Tedy alespoň do té doby, než se nám oposlouchá, nebo začne zesilovat.

 

Jeden z nejdůležitějších prvků u auta, volant, se Peugeotu povedl. Reaguje velmi dobře, dobře se drží a navíc má spoustu tlačítek pro ovládání různých funkcí. Mezi špičku, co se možností ovládání týče, rozhodně patří i díky dvojici páček pro manuální řazení. Hybrid má sice automatickou šestistupňovou převodovku, ovšem v případě nutnosti si můžeme stupně sami přepínat.


Možnost manuálního řazení na volantu pomocí páček plus a mínus

Za volantem se na první pohled skrývá klasický panel s pěticí ciferníků. Místo otáčkoměru však Peugeot do panelu ukazatel výkonu systému. Díky tomu máme větší přehled o tom, zda hybrid jede v režimu eko či power s vyšší spotřebou, nebo zda dobíjíme akumulátor rekuperací. Uprostřed panelu najdeme informační displej s mnoha údaji o cestě a aktuálním stavu.

Režim jíždy si volíme na středovém panelu, na otočném voliči. K dispozici je hned čtveřice režimů: Auto (systém jezdí podle aktuálních podmínek, s nízkou spotřebou), Sport (nejvyšší možný výkon, až 200 koní), 4WD (pohon na všechny 4 kola) a ZEV (čistě elektrický režim, tedy s nulovými emisemi a nulovou spotřebou). Na výběr je toho tedy poměrně dost, a tak, i když člověk nemá klasickou převodovku a nemusí tak řadit, se v autě rozhodně nemusí nudit.

O hlavním (nedotykovém) displeji už řeč krátce padla. Ještě se ale k němu vraťme. Zobrazuje informace o hybridním systému, přehled spotřeby, rádio, navigaci či parkovacího asistenta, kdy díky senzorům přehledně vidíme, ze které strany vozidla se blíží překážka a jak je daleko od vozu. A obrazovka dokáže v případě blížící se odbočky podle navigace zobrazit i tzv. duální režim, kdy v levé části máme mapku a v pravé části pak např. rádio.

Součástí výbavy hybridu Peugeot 508 RXH je i port pro připojení USB a 3,5 mm konektoru Jack. Propojení například mobilního telefonu je pak možné bezdrátově přes Bluetooth. Pro přijímání hovorů a ovládání jsou pak připravena speciální tlačítka, aby řidiči další zařízení zbytečně neodvádělo pozornost od řízení. Stejnou funkci má koneckonců i tzv. head-up displej, který se po nastartování vyklopí u řidiče pod čelním sklem. Řidič pak může sledovat např. údaje z rychloměru, tempomatu, omezovače rychlosti či navigace přehledně ihned ve spodní části čelního skla. Nikdo jiný kromě řidiče informace nevidí.


Je mě vidět (vlevo) .. není mě vidět (vpravo) .. kdo jsem? Displej pro řidiče.

A zajímavá je také možnost automatického odemykání auta a ochrana před krádeží. Pokud z auta vystoupíte, počítá se s tím, že máte dálkové ovládání neustále v kapse. Pak se nikdo s autem nerozjede. Auto rozpozná, že klíčky nejsou uvnitř kabiny. Když od auta na chvíli odejdete a pak se vrátíte s klíčky v kapse, auto se automaticky odemkne. Ale např. po delší době, kdy jsem přišel k autu až ráno, mě systém nechtěl pustit dovnitř a musel jsem tak hybrida otevřít manuálně přes dálkové ovládání.

 
Dálkové ovládání k odemykání auta

Jízda vozem Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH je zatím asi nejodvážnější hybrid. Má hned čtyři režimy jízdy, mezi kterými si můžeme vybírat. Automatický režim “Auto” se hodí do městského provozu a všude tam, kde chceme jezdit za co nejnižší spotřebu. Další režim, Sport, jak už název napovídá, se skvěle hodí v případě, že potřebujeme větší výkon. Až 200 koní je znát, využití jsem našel zejména při předjíždění. Třetím režimem je 4WD s pohonem 4×4, pokud jste například někde na horách, hodí se.


Peugeot vyrobil první diesel-hybrid

A posledním je režim ZEV, tedy čistě elektrický mód. Ovšem, systém vás ne vždy do něj pustí. Musíte jet pomaleji, běžně tak do 50 km za hodinu, neakcelerovat, nemít aktivovanou klimatizaci a vybitý akumulátor. A také to chce lehkou nohu s citem. Při větší akceleraci přeskočí zpátky režim “Auto”. Všechny režimy mají poměrně smysl a je radost je měnit a využívat k maximální efektivitě.


Dvoulitrový turbodiesel HDi s výkonem 163 koní

Pro pohon předních kol použila automobilka známý dvoulitrový turbodiesel HDi s výkonem 120 kW (163 koní) a na zadní pohon pak elektromotor krátkodobě s až 27 kW (37 koní). Dohromady tedy máme 200 koní. Když už jsme u těch parametrů, dokáže Peugeot 508 RXH zrychlit z 0 na 100 km/hod za 8,8 sekund a brázdit silnice maximální rychlostí 213 km/hod. O tom jsme se konkrétně nepřesvědčili, ale vyzkoušeli jsme si, že mu ani vyšší rychlosti na dálnici problémy nedělají.


Světlomety u Peugeotu v novém provedení

Peugeot do modelu 508 RXH nasadil poloautomatickou šestistupňovou převodovku. Když nechceme, řadit nemusíme, vše za nás provede systém. Stačí jen používat plynový pedál a brzdu. Vzhledem k tomu, že dnes stále elektronika nedokáže předvídat a mít cit jako člověk, bývá lepší si při řazení pomáhat páčky na volantu pro manuální řazení. Jinak totiž pocítíte, že auto řadí pomaleji, než by bylo dobré. Ale pokud budete preferovat čistou plynulou jízdu bez větších rychlostních změn, nedotkne se vás to tolik.

A jak funguje elektromotor u Peugeotu 508 RXH? Z akumulátorů Ni-MH s kapacitou 1,1 kWh jde energie do elektromotoru, který pohání pouze zadní kola. Když chceme jet čistě na elektřinu, můžeme běžně do rychlosti kolem 50 km/hod, v závislosti na umu řidiče s plynovým pedálem, a ujedeme s plnou baterií asi 2,5 km. Během brzdění se však baterie opět dobíjí rekuperací a vzdálenost se tak prodlužuje. Ale pozor, pokud sundáme nohu z plynu, díky vysoké rekuperaci auto začne poměrně svižně zpomalovat, přičemž brzdová světla se nerozsvítí. Je tak třeba si dávat pozor, aby nebylo auto za námi. Možností je dát neutrál či lehce sešlápnout brzdu.

Pokud zapneme režim 4×4 a baterii budeme mít vybitou, naštěstí se nic neděje. Díky reverznímu alternátoru totiž zvládne naftový motor zajistit dost síli i na zadní kola. Ovšem, s pohonem 4×4 vydržíme do rychlosti asi 70 km/hod, při vyšších rychlostech se z hybridu 4×4 stává jen obyčejná předokolka. Na to je třeba si dávat pozor, pak totiž máme auto “jako každé jiné”.

Teď už ale praktické výsledky z několikadenního ježdění, během kterého jsme s autem najeli téměř 800 km za různých podmínek a s různými styly řízení.

1. test: jízda mimo město, styl jízdy: normální, úsek Č. Budějovice – Brno

Přejezd obecně mezi vesnicemi, to hybridům vždy vyhovuje. Na trase Č. Budějovice – Brno jsme jeli část právě přes takové silniční komunikace, abychom z hybrida 508 RXH dostali při normálním stylu jízdy co nejlepší výsledky. Kombinovaná spotřeba se pohybovala v rozmezí 5 – 6 litrů na 100 km. Vzhledem k nehostinným podmínkám, které v posledních dnech v Česku panují, jsme měli neustále puštěné topení. Takže kombinovaná spotřeba není v tomto případě o tolik horší, než výrobce oficiálně udává (4,1 l / 100 km).

2. test: jízda mimo město, styl jízdy: na rychlost, úsek Brno – Č. Budějovice

Při zpáteční jízdě jsme využili dálnice D1 z Brna až téměř do Jihlavy a jeli jsme na rychlost, co jízdní předpisy a hlavně pak i aktuální stav vozovky dovolovaly. Spotřeba se tak vyhoupla na zhruba 9 – 10 litrů na 100 km. Je to dáno zejména tím, že při vyšších rychlostech už auto nevyužívá hybridní soustavy a je z něj de facto běžný kombík s navíc 200 kg akumulátory a druhým motorem v kufru.

3. test: jízda po městě, styl jízdy: na spotřebu, oblast: Č. Budějovice

Pokud s hybridem vyrazíme do města a budeme si hlídat spotřebu, aby byla co nejnižší, můžeme se dostat na hodnotu někde kolem 5 litrů na 100 km. Oproti proklamované hodnotě 4 litry na 100 km je to sice o 1 litr více, ale je to už docela přijatelné pro člověka, který chce s autem něco ušetřit. Záleží, nakolik se s autem využívá čistě elektrický režim, který dokáže díky prakticky nulové spotřebě výrazně pomoci.

4. test: jízda po ledovce, oblast: Přerov

Pohon 4×4 přímo vybízí k tomu vyzkoušet jej i při zhoršených jízdních podmínek. Vzali jsme tak Peugeot 508 RXH na bezpečnou venkovní polní cestu s výraznou ledovkou, na které se ani člověk pomalu neudržel. Rozjezd z místa byl výrazně lepší, než u jiných aut s pohonem jen na přední kola. A funkčnost systémů ESP (elektronický stabilizační systém) či ASR (protiprokluzový systém) také dobře pomohla při naší testovací jízdě.

Závěr testu hybridního all-roadu Peugeot 508 RXH

Peugeot ukazuje, že hybrid může být i jiný, než jaký vyrábí většina automobilek. Nehraje si na ultra nízkou spotřebu, s tím se musí u modelu 508 RXH počítat, i když předpoklady vypadaly nadějně vzhledem k premiérové kombinaci diesel-hybrid. Co je tedy předností tohoto vozu? Rozhodně design, osobitost, luxusní interiér a vysoký výkon s pohonem 4×4.

A výrobce ví, že kdo už si hybridní automobil pořídí, asi nebude dělat nějaké kompromisy ve výbavě. Proto hned standardní verze za 895 tisíc Kč obsahuje velmi bohatou výbavu, kterou za tuto cenu konkurence nepřináší.

Za zapůjčení hybridního vozu Peugeot 508 RXH děkujeme koncesionáři Peugeot HS AUTO, u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo si nejprve domluvit zkušební jízdu pro bližší seznámení s automobilem.

Díky jednoduché aplikaci hybridního systému HYbrid4 lze do budoucna očekávat, že automobilka rozšíří flotilu hybridů a nabídne i benzinovou verzi. A když to bude například auto střední třídy, mohlo by díky přidané technologii oslovit řadu zákazníků. Zatím ale nepředbíhejme.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."