Studentské formule řádily v pražských ulicích. Nechyběla nová elektrická formule.

Při setkání s veřejností na Dni s formulí ČVUT se v dejvických ulicích prohnaly špičkové studentské formule. Jsou dílem vysokoškoláků z týmu CTU CarTech, kteří tento rok posbírali řadu vavřínů na studentské konstrukční scéně v rámci prestižní celosvětové soutěže Formula Student/SAE.

Den s formulí přilákal do dejvického kampusu nejen studenty, ale i odborníky, zástupce firem a novináře. V ulici Technická na Praze 6 se během dopoledne konaly předváděcí jízdy formulí studentského týmu CTU CarTech. Jízdy doplnil doprovodný program v podobě tiskové konference a přednášky, které přiblížily činnost týmu veřejnosti, partnerům a sponzorům.

Teprve podruhé se na veřejnosti ukázal nový „aerokit“ (přední a zadní přítlačné křídlo) vyvinutý pro použití na formuli v příští sezoně. „Je to první prototyp, snažíme se získat data a ověřit výpočty v reálném provozu, následně můžeme návrh upravit do definitivní podoby pro příští sezonu,“ říká šéfkonstruktér Nikita Astraverkhau.

Studentský tým CTU CarTech má za sebou úspěšnou sezonu 2012

Vůz FS.04 (spalovací) obsadil během roku na soutěžích dvakrát třetí a jednou devatenácté místo (Španělsko, Maďarsko a Německo), vůz FSE.01 (elektro) pak ve své soutěžní premiéře získal místo devatenácté a osmé (Maďarsko a Itálie). Jak formule se spalovacím motorem, tak formule na elektrický pohon ukázala, že Češi, nebo přinejmenším studenti studující na ČVUT, patří ke světové konstruktérské špičce.

Letošní konstrukce „spalovací“ formule CTU CarTech s typovým označením FS.04 vycházela z úspěšné loňské koncepce FS.03. Veškeré síly týmu tak mohly být směřovány na optimalizaci dílčích konstrukčních celků. Náležitě upraveny a vylepšeny byly sací a výfukové kanály motoru, což přineslo lepší průběh točivého momentu.

K optimalizaci došlo dále například v technologii zpracování uhlíkových vláken. Studenti-konstruktéři také posunuli v rámu motor blíž k pilotovi, čímž dosáhli příznivějšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Celková hmotnost FS.04 klesla o pět kilogramů na 220 kg (bez pilota).

Díky výrazně vyššímu počtu testovacích kilometrů se podařilo precizněji odladit nastavení vozu pro reálné podmínky a hlavně vyzkoušet více různých variant. Právě finální nastavení podvozku se ukázalo v ostrém soutěžním nasazení jako klíčové.

Sezona 2012 byla premiérová pro elektroformuli CTU CarTech

Monopost FSE.01, jehož konstrukce vychází v základních prvcích ze sesterské „spalovací“ formule, se v srpnu a v září zúčastnil dvou ostrých soutěží v Maďarsku a v Itálii, kde získal 19. a 8. místo v konkurenci týmů z celého světa. Formule absolvovala všechny soutěžní disciplíny bez jediného většího problému nebo závady.

První evoluci elektroformule pohání stejnosměrný elektromotor o maximálním výkonu 66 kW, jehož napájí Li-Pol akumulátor o kapacitě 8 kWh, na který vůz v závodním tempu ujede 22 km. Během vývoje studenti od nuly navrhli a zrealizovali například regulátor pro řízení elektromotoru nebo akumulátor složený z jednotlivých článků.

Do příští sezony se počítá s nasazením zmíněného „aerokitu“ na formuli se spalovacím motorem, ve hře je též stavba formule s uhlíkovým monokokem namísto ocelového rámu. Z uhlíkových vláken budou také nově vyrobeny ráfky vozu pro další snížení hmotnosti.

V případě elektroformule bude nasazena zcela nová koncepce pohonného ústrojí, která s sebou přinese kromě jiného i vyšší napětí akumulátoru. Mechanicky se elektroformule dále přiblíží své spalovací sestře a bude tak těžit z její osvědčené koncepce.

Tým bude v příští sezoně usilovat o účast na nejméně třech soutěžích. Prioritou je německá soutěž, která slibuje stejně jako tento rok velmi silnou konkurenci. Po letošním výsledku je cílem CTU CarTech umístění v nejlepší desítce týmů.

Tým CTU CarTech letos obdržel od rektora ČVUT šek na 250 tisíc korun, ČVUT podporuje členy týmu i grantem na prezentaci školy při soutěžích. CTU CarTech tvoří celkově na 50 studentů především z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT.


Na scéně se objevil i elektromobil “Safety car”

Partnery projektu CTU CarTech je na 50 českých a zahraničních firem. Podrobnosti o sponzorech a partnerech naleznete na cartech.cvut.cz/combustion/partneri a cartech.cvut.cz/electric/partneri/.

zdroj: TZ

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Studentské formule řádily v pražských ulicích. Nechyběla nová elektrická formule.

Při setkání s veřejností na Dni s formulí ČVUT se v dejvických ulicích prohnaly špičkové studentské formule. Jsou dílem vysokoškoláků z týmu CTU CarTech, kteří tento rok posbírali řadu vavřínů na studentské konstrukční scéně v rámci prestižní celosvětové soutěže Formula Student/SAE.

Den s formulí přilákal do dejvického kampusu nejen studenty, ale i odborníky, zástupce firem a novináře. V ulici Technická na Praze 6 se během dopoledne konaly předváděcí jízdy formulí studentského týmu CTU CarTech. Jízdy doplnil doprovodný program v podobě tiskové konference a přednášky, které přiblížily činnost týmu veřejnosti, partnerům a sponzorům.

Teprve podruhé se na veřejnosti ukázal nový „aerokit“ (přední a zadní přítlačné křídlo) vyvinutý pro použití na formuli v příští sezoně. „Je to první prototyp, snažíme se získat data a ověřit výpočty v reálném provozu, následně můžeme návrh upravit do definitivní podoby pro příští sezonu,“ říká šéfkonstruktér Nikita Astraverkhau.

Studentský tým CTU CarTech má za sebou úspěšnou sezonu 2012

Vůz FS.04 (spalovací) obsadil během roku na soutěžích dvakrát třetí a jednou devatenácté místo (Španělsko, Maďarsko a Německo), vůz FSE.01 (elektro) pak ve své soutěžní premiéře získal místo devatenácté a osmé (Maďarsko a Itálie). Jak formule se spalovacím motorem, tak formule na elektrický pohon ukázala, že Češi, nebo přinejmenším studenti studující na ČVUT, patří ke světové konstruktérské špičce.

Letošní konstrukce „spalovací“ formule CTU CarTech s typovým označením FS.04 vycházela z úspěšné loňské koncepce FS.03. Veškeré síly týmu tak mohly být směřovány na optimalizaci dílčích konstrukčních celků. Náležitě upraveny a vylepšeny byly sací a výfukové kanály motoru, což přineslo lepší průběh točivého momentu.

K optimalizaci došlo dále například v technologii zpracování uhlíkových vláken. Studenti-konstruktéři také posunuli v rámu motor blíž k pilotovi, čímž dosáhli příznivějšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Celková hmotnost FS.04 klesla o pět kilogramů na 220 kg (bez pilota).

Díky výrazně vyššímu počtu testovacích kilometrů se podařilo precizněji odladit nastavení vozu pro reálné podmínky a hlavně vyzkoušet více různých variant. Právě finální nastavení podvozku se ukázalo v ostrém soutěžním nasazení jako klíčové.

Sezona 2012 byla premiérová pro elektroformuli CTU CarTech

Monopost FSE.01, jehož konstrukce vychází v základních prvcích ze sesterské „spalovací“ formule, se v srpnu a v září zúčastnil dvou ostrých soutěží v Maďarsku a v Itálii, kde získal 19. a 8. místo v konkurenci týmů z celého světa. Formule absolvovala všechny soutěžní disciplíny bez jediného většího problému nebo závady.

První evoluci elektroformule pohání stejnosměrný elektromotor o maximálním výkonu 66 kW, jehož napájí Li-Pol akumulátor o kapacitě 8 kWh, na který vůz v závodním tempu ujede 22 km. Během vývoje studenti od nuly navrhli a zrealizovali například regulátor pro řízení elektromotoru nebo akumulátor složený z jednotlivých článků.

Do příští sezony se počítá s nasazením zmíněného „aerokitu“ na formuli se spalovacím motorem, ve hře je též stavba formule s uhlíkovým monokokem namísto ocelového rámu. Z uhlíkových vláken budou také nově vyrobeny ráfky vozu pro další snížení hmotnosti.

V případě elektroformule bude nasazena zcela nová koncepce pohonného ústrojí, která s sebou přinese kromě jiného i vyšší napětí akumulátoru. Mechanicky se elektroformule dále přiblíží své spalovací sestře a bude tak těžit z její osvědčené koncepce.

Tým bude v příští sezoně usilovat o účast na nejméně třech soutěžích. Prioritou je německá soutěž, která slibuje stejně jako tento rok velmi silnou konkurenci. Po letošním výsledku je cílem CTU CarTech umístění v nejlepší desítce týmů.

Tým CTU CarTech letos obdržel od rektora ČVUT šek na 250 tisíc korun, ČVUT podporuje členy týmu i grantem na prezentaci školy při soutěžích. CTU CarTech tvoří celkově na 50 studentů především z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT.


Na scéně se objevil i elektromobil “Safety car”

Partnery projektu CTU CarTech je na 50 českých a zahraničních firem. Podrobnosti o sponzorech a partnerech naleznete na cartech.cvut.cz/combustion/partneri a cartech.cvut.cz/electric/partneri/.

zdroj: TZ

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."