Při setkání s veřejností na Dni s formulí ČVUT se v dejvických ulicích prohnaly špičkové studentské formule. Jsou dílem vysokoškoláků z týmu CTU CarTech, kteří tento rok posbírali řadu vavřínů na studentské konstrukční scéně v rámci prestižní celosvětové soutěže Formula Student/SAE.
Den s formulí přilákal do dejvického kampusu nejen studenty, ale i odborníky, zástupce firem a novináře. V ulici Technická na Praze 6 se během dopoledne konaly předváděcí jízdy formulí studentského týmu CTU CarTech. Jízdy doplnil doprovodný program v podobě tiskové konference a přednášky, které přiblížily činnost týmu veřejnosti, partnerům a sponzorům.
Teprve podruhé se na veřejnosti ukázal nový „aerokit“ (přední a zadní přítlačné křídlo) vyvinutý pro použití na formuli v příští sezoně. „Je to první prototyp, snažíme se získat data a ověřit výpočty v reálném provozu, následně můžeme návrh upravit do definitivní podoby pro příští sezonu,“ říká šéfkonstruktér Nikita Astraverkhau.
Vůz FS.04 (spalovací) obsadil během roku na soutěžích dvakrát třetí a jednou devatenácté místo (Španělsko, Maďarsko a Německo), vůz FSE.01 (elektro) pak ve své soutěžní premiéře získal místo devatenácté a osmé (Maďarsko a Itálie). Jak formule se spalovacím motorem, tak formule na elektrický pohon ukázala, že Češi, nebo přinejmenším studenti studující na ČVUT, patří ke světové konstruktérské špičce.
Letošní konstrukce „spalovací“ formule CTU CarTech s typovým označením FS.04 vycházela z úspěšné loňské koncepce FS.03. Veškeré síly týmu tak mohly být směřovány na optimalizaci dílčích konstrukčních celků. Náležitě upraveny a vylepšeny byly sací a výfukové kanály motoru, což přineslo lepší průběh točivého momentu.
K optimalizaci došlo dále například v technologii zpracování uhlíkových vláken. Studenti-konstruktéři také posunuli v rámu motor blíž k pilotovi, čímž dosáhli příznivějšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Celková hmotnost FS.04 klesla o pět kilogramů na 220 kg (bez pilota).
Díky výrazně vyššímu počtu testovacích kilometrů se podařilo precizněji odladit nastavení vozu pro reálné podmínky a hlavně vyzkoušet více různých variant. Právě finální nastavení podvozku se ukázalo v ostrém soutěžním nasazení jako klíčové.
Monopost FSE.01, jehož konstrukce vychází v základních prvcích ze sesterské „spalovací“ formule, se v srpnu a v září zúčastnil dvou ostrých soutěží v Maďarsku a v Itálii, kde získal 19. a 8. místo v konkurenci týmů z celého světa. Formule absolvovala všechny soutěžní disciplíny bez jediného většího problému nebo závady.
První evoluci elektroformule pohání stejnosměrný elektromotor o maximálním výkonu 66 kW, jehož napájí Li-Pol akumulátor o kapacitě 8 kWh, na který vůz v závodním tempu ujede 22 km. Během vývoje studenti od nuly navrhli a zrealizovali například regulátor pro řízení elektromotoru nebo akumulátor složený z jednotlivých článků.
Do příští sezony se počítá s nasazením zmíněného „aerokitu“ na formuli se spalovacím motorem, ve hře je též stavba formule s uhlíkovým monokokem namísto ocelového rámu. Z uhlíkových vláken budou také nově vyrobeny ráfky vozu pro další snížení hmotnosti.
V případě elektroformule bude nasazena zcela nová koncepce pohonného ústrojí, která s sebou přinese kromě jiného i vyšší napětí akumulátoru. Mechanicky se elektroformule dále přiblíží své spalovací sestře a bude tak těžit z její osvědčené koncepce.
Tým bude v příští sezoně usilovat o účast na nejméně třech soutěžích. Prioritou je německá soutěž, která slibuje stejně jako tento rok velmi silnou konkurenci. Po letošním výsledku je cílem CTU CarTech umístění v nejlepší desítce týmů.
Tým CTU CarTech letos obdržel od rektora ČVUT šek na 250 tisíc korun, ČVUT podporuje členy týmu i grantem na prezentaci školy při soutěžích. CTU CarTech tvoří celkově na 50 studentů především z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT.
Na scéně se objevil i elektromobil “Safety car”
Partnery projektu CTU CarTech je na 50 českých a zahraničních firem. Podrobnosti o sponzorech a partnerech naleznete na cartech.cvut.cz/combustion/partneri a cartech.cvut.cz/electric/partneri/.
zdroj: TZ
Při setkání s veřejností na Dni s formulí ČVUT se v dejvických ulicích prohnaly špičkové studentské formule. Jsou dílem vysokoškoláků z týmu CTU CarTech, kteří tento rok posbírali řadu vavřínů na studentské konstrukční scéně v rámci prestižní celosvětové soutěže Formula Student/SAE.
Den s formulí přilákal do dejvického kampusu nejen studenty, ale i odborníky, zástupce firem a novináře. V ulici Technická na Praze 6 se během dopoledne konaly předváděcí jízdy formulí studentského týmu CTU CarTech. Jízdy doplnil doprovodný program v podobě tiskové konference a přednášky, které přiblížily činnost týmu veřejnosti, partnerům a sponzorům.
Teprve podruhé se na veřejnosti ukázal nový „aerokit“ (přední a zadní přítlačné křídlo) vyvinutý pro použití na formuli v příští sezoně. „Je to první prototyp, snažíme se získat data a ověřit výpočty v reálném provozu, následně můžeme návrh upravit do definitivní podoby pro příští sezonu,“ říká šéfkonstruktér Nikita Astraverkhau.
Vůz FS.04 (spalovací) obsadil během roku na soutěžích dvakrát třetí a jednou devatenácté místo (Španělsko, Maďarsko a Německo), vůz FSE.01 (elektro) pak ve své soutěžní premiéře získal místo devatenácté a osmé (Maďarsko a Itálie). Jak formule se spalovacím motorem, tak formule na elektrický pohon ukázala, že Češi, nebo přinejmenším studenti studující na ČVUT, patří ke světové konstruktérské špičce.
Letošní konstrukce „spalovací“ formule CTU CarTech s typovým označením FS.04 vycházela z úspěšné loňské koncepce FS.03. Veškeré síly týmu tak mohly být směřovány na optimalizaci dílčích konstrukčních celků. Náležitě upraveny a vylepšeny byly sací a výfukové kanály motoru, což přineslo lepší průběh točivého momentu.
K optimalizaci došlo dále například v technologii zpracování uhlíkových vláken. Studenti-konstruktéři také posunuli v rámu motor blíž k pilotovi, čímž dosáhli příznivějšího rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Celková hmotnost FS.04 klesla o pět kilogramů na 220 kg (bez pilota).
Díky výrazně vyššímu počtu testovacích kilometrů se podařilo precizněji odladit nastavení vozu pro reálné podmínky a hlavně vyzkoušet více různých variant. Právě finální nastavení podvozku se ukázalo v ostrém soutěžním nasazení jako klíčové.
Monopost FSE.01, jehož konstrukce vychází v základních prvcích ze sesterské „spalovací“ formule, se v srpnu a v září zúčastnil dvou ostrých soutěží v Maďarsku a v Itálii, kde získal 19. a 8. místo v konkurenci týmů z celého světa. Formule absolvovala všechny soutěžní disciplíny bez jediného většího problému nebo závady.
První evoluci elektroformule pohání stejnosměrný elektromotor o maximálním výkonu 66 kW, jehož napájí Li-Pol akumulátor o kapacitě 8 kWh, na který vůz v závodním tempu ujede 22 km. Během vývoje studenti od nuly navrhli a zrealizovali například regulátor pro řízení elektromotoru nebo akumulátor složený z jednotlivých článků.
Do příští sezony se počítá s nasazením zmíněného „aerokitu“ na formuli se spalovacím motorem, ve hře je též stavba formule s uhlíkovým monokokem namísto ocelového rámu. Z uhlíkových vláken budou také nově vyrobeny ráfky vozu pro další snížení hmotnosti.
V případě elektroformule bude nasazena zcela nová koncepce pohonného ústrojí, která s sebou přinese kromě jiného i vyšší napětí akumulátoru. Mechanicky se elektroformule dále přiblíží své spalovací sestře a bude tak těžit z její osvědčené koncepce.
Tým bude v příští sezoně usilovat o účast na nejméně třech soutěžích. Prioritou je německá soutěž, která slibuje stejně jako tento rok velmi silnou konkurenci. Po letošním výsledku je cílem CTU CarTech umístění v nejlepší desítce týmů.
Tým CTU CarTech letos obdržel od rektora ČVUT šek na 250 tisíc korun, ČVUT podporuje členy týmu i grantem na prezentaci školy při soutěžích. CTU CarTech tvoří celkově na 50 studentů především z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT.
Na scéně se objevil i elektromobil “Safety car”
Partnery projektu CTU CarTech je na 50 českých a zahraničních firem. Podrobnosti o sponzorech a partnerech naleznete na cartech.cvut.cz/combustion/partneri a cartech.cvut.cz/electric/partneri/.
zdroj: TZ