Chevrolet Volt 2013: celkový pohled na další generaci známého hybridu
V našem dalším celkovém pohledu se podíváme na nový hybridní automobil od Chevroletu – model Chevrolet Volt 2013. Loňský model získal velmi pozitivní hodnocení, bude tomu tak i letos?
Firma Chevrolet, která je součástí General Motors, představila svůj hybridní automobil Chevrolet Volt poprvé v roce 2007. Tehdy byl představen jako koncept na autosalonu v Detroitu. Auto se začalo vyrábět až poměrně nedávno – v roce 2011. Když přišel na scénu Chevrolet Volt 2012, získal mnoho nadšených a pozitivních ohlasů, a to hlavně díky své energetické účinnosti a velmi pěkném designu. Chevrolet Volt je velmi nekonvenční, plyn-elektrické, hybridní vozidlo a energie je dodávána do kol prostřednictvím elektromotoru se sílou 149 koňských sil. Dále je vybaven 1,4 l benzínovým motorem, který však funguje pouze jako jakýsi generátor, protože dodává energii právě elektromotoru. Dále tu máme část energie z brzd, která je přímo vedena do baterií a částečně je tak dobíjí.
V modelu 2013 udělali inženýři přeci jen pár drobných změn. Tzv. T-Tvar soustavy lithium-iontové baterie, který je umístěn ve středu vozidla a je ve tvaru písmenka T, se nyní může pyšnit vyšší kapacitou. Byla zvýšena už z tak dobrých 16 kWh na 16,5 kWh. Díky této větší baterii se však také malinko zvýšil čas dobíjení. S klasickou, 240 V zásuvkou budete mít Volt plně připraven a nabit za 4 hodiny a 15 minut. Se 120 V zásuvkou je doba dobíjení přes 10 hodin. Energetický zásobník byl také snížen, aby bylo dosaženo většího dojezdu na elektrický pohon, konkrétně to není 56 km, ale již téměř 61 km.
Design
Chevrolet Volt se vůbec nepodobá konceptu, který byl před 5 lety představen na autosalonu v Detroitu. Místo toho realita ukázala, že je potřeba udělat více konvenční a aerodynamičtější tvar. Volt má docela typický tvar hybridních a elektrických vozidel. 4-dveřový, vysoký hatchback s krátkým a „useknutým“ ocasem. Design a konstrukce vypadá robustně. Jeho aerodynamický tvar snižuje co nejvíce odpor vzduchu, aby tak šetřil tolik potřebnou energii baterií a zvýšil maximálně dojezd. Celkový dojem můžete zvýšit například přidáním 17 palcových kol, které jsou ve volitelném příslušenství. Celkově byl Volt za svůj design velmi chválen. Svým vzhledem se podobá například Hondě Insight a nebo Toyotě Prius.
Hnací ústrojí Chevrolet Volt
Volt pohání primárně elektromotor, který má výkon 149 koní a umožní Voltu dojezd na elektrický pohon 38 mil, neboli 61 km. 1,4 litrový, čtyřválcový benzínový motor je zde také a má kapacitu 9,3 galonu – tedy něco přes 35 litrů. Tento motor primárně vytváří energii pro elektromotor, dokáže generovat sílu 74 koní s 369 Nm točivého momentu. Podle EPA má Volt dojezd 95 mpg (miles per gallon) ve městě, 93 mpg na dálnicích a 98 mpg v kombinaci.
Je na čase představit si funkcí „Hold“. Tato funkce pomáhá bateriím šetřit energii v městském stop and start provozu. Je to užitečné zejména pro dlouho dojíždějící. Benzínový motor dělá svou práci hlavně na dálnicích, kdežto v městském provozu se do permanence dostává spíše elektromotor.
Dále tu máme 3 jízdní režimy. Normální režim je standardní režim, který je ideální pro většinu jízdních situací a umožňuje přepínat mezi plynem a elektrikou, podle potřeby. Sportovní režim je určen pro situace, kdy potřebujete hlavně výkon a akceleraci. Horský režim je určen pro nevšední podmínky a jízdu na těžkých terénech. V tomto režimu si Volt nechává určitou rezervu, která je určena například pro strmé stoupání v horských oblastech. Maximální rychlost je 160 km/h. Z 0-100 km/h se rozjede pod 10 sekund, za pomoci benzínového motoru ještě dříve, něco málo přes 9 sekund, což je určitě slušná akcelerace.
Baterie
Jak jsem již výše uvedl, Chevrolet Volt pro rok 2013 disponuje 16,5 kWh baterií. Vzhledem k tomu, že baterie jsou citlivé na změnu teploty, Volt má systém řízení teploty baterie, který monitoruje a udržuje baterii v optimální teplotě pro maximální životnost. Baterie poskytuje bezproblémový provoz v teplotním rozmezí od -13°C do 50°C. Ochlazována a ohřívána může být baterie jak při nabíjení, tak při provozu. Systém řízení baterie provádí téměř 500 měření a diagnostik za sekundu, což umožňuje baterii sledovat v reálném čase a maximalizovat tak její výkon a životnost.
General Motors garantuje záruku na baterii po dobu 8 let, nebo na 160 000 km. Tato záruka se vztahuje na všech 161 součástek baterie. Firma odhaduje, že baterie se opotřebí, resp. její kapacita se zhorší za těch 8 let, nebo ujetí 160 000 km o 10-30%. General Motors podal žádost o patent, aby mohli jeho technici v případě této degradace, či opotřebení nahradit některé součástky novými a životnost baterií tak prodlužovat a výkon opět navýšit. Doba nabíjení je podle zásuvky 4 (240 V) -11 (120 V) hodin. Pokud máte vše zapojeno, můžete spustit nabíjení i pomocí smartphonové aplikace.
Dojezd Chevroletu Volt
Jak už to bývá zvykem, dojezd velmi závisí nejen na způsobu řízení, ale také na podmínkách, které panují na silnici i mimo ni. Už jsem psal, že dojezd na elektrický pohon se oproti modelu 2012 o něco zvýšil – konkrétně na 38 mil (61 km), a energetická spotřeba se snížila na 788 kj/km (minulý model 810 kj/km). Celkový dojezd, pokud budete mít plně nabitou baterii a plnou nádrž benzínu se vyšplhá až na 612 km.
Interiér
V interiéru se toho od minulých modelů moc nezměnilo. Dvě zadní sedačky jsou uzpůsobeny baterii a nejsou tak komfortní, jak by mohly být. Přední sedačky jsou pohodlné a můžete si libovolně nastavit jejich sklon. Nohy jsou také v pohodlí, neboť je zde pro ně dostatečně velký prostor. Bose Energy Efficient Series sound system zaručuje poslech hudby v dokonalém, čistém a krystalickém zvuku na nejvyšší úrovni.
Ovládat vše můžete prostřednictvím 7″ LCD dotykového displeje. Na palubní desce má řidič k dispozici veškeré informace, které potřebuje – rychlost, ujetá vzdálenost, úroveň vybití baterie a kolik zbývá kilometrů na elektrický pohon. Je zde také metr, který ukazuje úroveň akcelerace/brzdění. Držet tento metr ve středu se rovná optimálnímu způsobu rozjedu/použití brzd.
Všechno můžete propojit se svým smartphonem (OnStar RemoteLink aplikace) a plánovat tak časy nabíjení Voltu, při nejnižším tarifu za elektřinu, můžete také zjistit aktuální stav baterie a kdy bude plně nabitý. Dálkově můžete také odemykat dveře, nebo startovat.
Za cenu něco málo přes 40 000 dolarů získáte vůz, ke kterému nepotřebujete klíče, s elektricky ovládanými okny, zrcátky a zámky, automatickou klimatizací, satelitním rádiem, Bluetooth, USB a iport připojením. Dokoupit si dále můžete kožené sedačky, navigaci a balíček, který obsahuje zpětné kamery a zadní a přední detektory překážek.
Bezpečnost zaručuje 8 airbagů, antiblokovací kotoučové brzdy s posilovačem, elektronická kontrola stability a trakce. Americká vláda oznámkovala Chevrolet Volt 5 hvězdičkami v otázce bezpečnosti.
Cena
Cena Chevroletu Voltu 2013 začíná na 39 145 dolarech, což je nějakých 765 000 Kč podle aktuálních kurzů. Od této ceny však musíme odečíst vládní dotaci ve výši až 7500 dolarů a rázem nám vznikne cena 31 645 dolarů, respektive 617 000 Kč. Pak zde máme pochopitelně volitelné balíčky příslušenství, jako jsou například litá kola z lehkých slitin.
Kde je k dostání?
https://www.youtube.com/watch?v=saTp8DVNeCo
Již od konce roku 2010 mohou Volta nakupovat lidé v USA, v květnu 2011 se prodej rozšířil i do Kanady. V Číně se do salónů dostal až v druhé polovině roku 2011. Koupit si ho můžete také v Brazílii, Austrálii, Japonsku a brzy také na Novém Zélandě. V Evropě je k dostání u našich sousedů v Německu, dále ve Francii, Nizozemsku, Velké Británii, Belgii a Švýcarsku.
Celkové hodnocení
Chevrolet Volt byl z velké části poměrně dobře přijat. Nabízí velkou úsporu paliva, docela dobrý design a pěkný interiér, který je vybaven nadčasovými technologiemi co se týče palubní desky a LCD displeje. Přesto je to možná i tak málo, vzhledem k jeho ceně. Vždyť za tu cenu byste mohli mít sice benzínové, ale jistě luxusnější automobily. Navíc, v porovnání s jinými hybridy má o něco méně nákladového prostoru. Přesto všechno získal několik mezinárodních cen, zejména ceny Car of the Year 2012, World Green Car of the Year 2011, Grand Prix de l’Environnement a North American Car of the Year 2011.
Zde je několik pohledů ze zahraničních médií:
„Chevrolet Volt má nejlepší elektrický rozsah ze všech hybridů a benzínový motor k tomu, čemuž se ostatní jen těžko vyrovnají. I tak je to však málo na cenu, za kterou jej pořídíte.“ (Edmunds)
„Volt je technologický zázrak, který umožňuje jet na elektrický pohon, má dobré aerodynamické vlastnosti a dostatečné pohodlí pro 4 dospělé osoby a navíc je vybaven slušným počtem high-tech funkcí, včetně před-vytápění a ochlazování interiéru.“ (Consumer Guide)
„Je to zábava ho řídit. Je praktický, dobře vypadající a elegantní. Jeho zrychlení je svižné, ovládání citlivé a sportovní interiér poskytuje dostatek prostoru pro 4 dospělé lidi.“ (Detroit Free Press)
via: greentourer.com, gm-volt.com, thecarconnection.com